Skip to main content

“Vanwege een technische wijziging aan ons netwerk krijgt u binnenkort een nieuw IP-adres. Uw (wifi-)netwerk en de daarop aangesloten apparaten blijven gewoon werken zoals u gewend bent.” stond er in de e-mail. Nou, dat heb ik geweten: ik had geen wifi meer!
Waar niet voor was gewaarschuwd was dat de naam en het wachtwoord van Wifi werden teruggezet naar de standaard waarden en die had ik dus een paar jaar geleden gewijzigd… 
Mobiele telefoons, pc's, printer (..hoe ging dat ook al weer..), Smart TV (..hoe ging dat ook al weer..), licht op het balkon (..hoe ging dat ook al weer..), Heeft me alles bij  elkaar een paar uur gekost.
Niet bedankt KPN!!!  

Hallo @MartdM , jammer dat je veel moeite moest doen om e.e.a. weer aan de prat te krijgen, maar in de voorwaarden staat gewoon dat je geen vast IP-adres krijgt en dat het dus altijd kan veranderen.

Bij KPN verandert het niet snel, maar kan toch gebeuren.

 


@JanD,

 

Dat klopt! Al is het wel vreemd dat ze mailen dat de WiFi hetzelfde blijft, maar vervolgens wordt gereset naar default. Er is nog een topic met exact dezelfde mail en reset van WiFi.

Lijkt mij handig dat KPN intern onderzoek doet naar de e-mail en de WiFi reset.


JanD: ze mogen voor mij het IP adres wijzingen, maar ik verwacht wel dat ze tijdig correcte informatie geven over de gevolgen...


Bekabeld internet deed het wel gewoon?


Nick83: Ja, dat ging goed. het was alleen een Wfi - probleem


Het wijzigen van het ip heeft niets met WiFi te maken. Maar ze zullen toen ook de Experiabox/KPN Box gereset hebben. Dus even inloggen op de box en het WiFi weer goed zetten. Dan doet alles het weer.


Ja, ik snapte dat het aan het resetten van de box ging. Daarbij zijn dus naam en wachtwoord van Wifi teruggezet naar fabriekswaarden. Maar als ik de Wifi terug zou zetten naar de waarden van voor die gebeurtenis dan liep ik het risico dat dat bij een volgende verandering weer zou gebeuren. Dus heb ik nu maar die fabrieksinstellingen laten staan. Dus ik moest al mijn WiFi apparaten daarop aanpassen en dat is met al die verschillende apparaten best wel een klus.

Ze hadden gewoon even vooraf moeten waarschuwen dat dit het gevolg was van de wijziging.
En laten we er nu maar over ophouden…..
 


Ja, ik snapte dat het aan het resetten van de box ging. Daarbij zijn dus naam en wachtwoord van Wifi teruggezet naar fabriekswaarden. Maar als ik de Wifi terug zou zetten naar de waarden van voor die gebeurtenis dan liep ik het risico dat dat bij een volgende verandering weer zou gebeuren.

Gebeurt misschien maar 1 keer in de 5 jaar ofzo...

Dus heb ik nu maar die fabrieksinstellingen laten staan. Dus ik moest al mijn WiFi apparaten daarop aanpassen en dat is met al die verschillende apparaten best wel een klus.

Ze hadden gewoon even vooraf moeten waarschuwen dat dit het gevolg was van de wijziging.

Wat had u dan gedaan?

En laten we er nu maar over ophouden…..

 


Normaal gesproken wordt de naam en het wachtwoord van de wifi opgeslagen in de beveiligde databases van KPN zodat deze bij een reset of nieuw modem automatisch opnieuw ingeladen wordt. Hiervoor moet het modem zich wel eens correct aangemeld hebben in de juiste systemen en daarbij moet deze informatie ook door het modem uitgegeven worden. Het lijkt erop dat dit ooit niet goed is gegaan waardoor er niets was om in te laden.

Standaard moet dit inladen wel gebeuren en ik vermoed dan ook dat dit veroorzaakt is door een technische fout uit het verleden dat onderhuids niets uitmaakt in het gebruik maar bij een eventueel modemwissel of reset wel impact kan hebben.