Skip to main content

Ik overweeg om een glasvezel abonnement aan te schaffen, maar wil weten of de monteur ook de Ethernet kabel aansluit.  Kabel ligt er moeten alleen nog connectoren aan (zie fotos) Of moet ik dat zelf laten doen.  Mvg Geert

Hoi @GeertBP68 
Dat gaat de monteur wel voor je doen, die heeft het juiste gereedschap ook bij zich.


Hallo @GeertBP68 als de kabel er al ligt, dan is het voor de monteur een kleine moeite om de connectoren eraan te zetten. Dat gaat helemaal goed komen. 


Moet ik de connectoren zelf aanschaffen of heeft de monteur die ook bij.


Jahoor die heeft de monteur ook bij zich.


Oke dank.je


Het enige wat de monteur niet bij zich heeft zijn dergelijke afwerkplaatjes die passen bij dat raamwerk. De monteur zou er een aansluiting in kunnen plaatsen maar deze niet netjes afwerken, dit doet echter niet af aan de functionaliteit van zo’n aansluitpunt en is puur esthetisch. Het is wel aan te raden om zo'n aansluitpunt erop te laten monteren (hier zijn wel kosten aan gebonden, toen ik nog bij KPN werkte was dat €27.50 per aansluitdoos inclusief montage), op die manier is de kabel beschermd en zit er in ieder geval geen gat in de muur.


Op foto 1 zie ik coax. Daar kan KPN niets mee. Is dat de enige aansluiting in de woonkamer? 

Op foto 3 zie ik denk ik deze:

https://www.elektrototaalmarkt.nl/attema-ict-datadoos-4167808

Heeft u het kapje nog?


Het enige wat de monteur niet bij zich heeft zijn dergelijke afwerkplaatjes die passen bij dat raamwerk. De monteur zou er een aansluiting in kunnen plaatsen maar deze niet netjes afwerken, dit doet echter niet af aan de functionaliteit van zo’n aansluitpunt en is puur esthetisch. Het is wel aan te raden om zo'n aansluitpunt erop te laten monteren (hier zijn wel kosten aan gebonden, toen ik nog bij KPN werkte was dat €27.50 per aansluitdoos inclusief montage), op die manier is de kabel beschermd en zit er in ieder geval geen gat in de muur.

Dank je. Ga ik even op zoek naar een passende afwerkplaat.


Op foto 1 zie ik coax. Daar kan KPN niets mee. Is dat de enige aansluiting in de woonkamer? 

Op foto 3 zie ik denk ik deze:

https://www.elektrototaalmarkt.nl/attema-ict-datadoos-4167808

Heeft u het kapje nog?

Nee heeft er nooit gezeten. Maar daar hoef alleen maar een connector aan. Is toch in de meterkast. 


Ook in de meterkast is het leuk als het er een beetje netjes opgeruimd uitziet 😉


Foto 1 is niet dezelfde kabel als foto 2, op foto 1 zien we de coax aansluiting (vermoedelijk in de woonkamer) en op foto 2 zien we twee stuks internetkabel. Het is dus niet een kwestie van even een nieuw kopje erop zetten.

Ik ga er vanuit dat het hoe dan ook wel goed komt, maar ik gok dat de monteur een gehele nieuwe kabel moet trekken, hier zullen wat kosten aan verbonden zijn. (tussen de 35 en 50 euro te voldoen op de volgende factuur na monteursbezoek)


Foto 1 is niet dezelfde kabel als foto 2, op foto 1 zien we de coax aansluiting (vermoedelijk in de woonkamer) en op foto 2 zien we twee stuks internetkabel. Het is dus niet een kwestie van even een nieuw kopje erop zetten.

Ik ga er vanuit dat het hoe dan ook wel goed komt, maar ik gok dat de monteur een gehele nieuwe kabel moet trekken, hier zullen wat kosten aan verbonden zijn. (tussen de 35 en 50 euro te voldoen op de volgende factuur na monteursbezoek)

De kabel ligt er al. De foto is alleen maar om te laten zien hoe het er nu uitziet. Moet nog een nieuw afdekplaatje op met andere aansluiting.


De kabel ligt er al. De foto is alleen maar om te laten zien hoe het er nu uitziet. Moet nog een nieuw afdekplaatje op met andere aansluiting.

Op foto 1 is een coax aansluiting te zien. Daar kan KPN niets mee. Die moet vervangen worden door een utp aansluiting. 

Maar de kabel in de muur ook. Dat is een coax kabel. Die kabel moet ook vervangen worden door een utp-kabel. 

Op foto 2 is een glasvezelkastje te zien.

Op foto 3 zijn 2 oranje kabels te zien. Dat zullen hoogstwaarschijnlijk utp-kabels zijn. Neem ik aan. Maar die gaan in ieder geval niet naar het aansluitpunt op foto 1. Dat is een ding wat wel zeker is.

Waar die oranje utp-kabels wel heen gaan weet ik. Dat is aan u om dat uit te zoeken. Maar in iedergeval niet naar foto 1. Dat staat als een paal boven water.

Ik vind een utp-kabel met zo'n kale draad er in maar raar... heel raar... of zal dat een gestripte draad zijn?


Kan ik deze discussie ook stoppen.  Er ligt al een internetkabel naar foto 1. Alleen jullie kunnen hem niet zien omdat er een andere afdekplaat zit.  Kabel zit achter de afdekplaat.  Moet alleen nog een nieuwe afdekplaat met andere connector kopen waar de internetkabel op moet worden aangesloten.😣


De kabel ligt er al. De foto is alleen maar om te laten zien hoe het er nu uitziet. Moet nog een nieuw afdekplaatje op met andere aansluiting.

Op foto 1 is een coax aansluiting te zien. Daar kan KPN niets mee. Die moet vervangen worden door een utp aansluiting. 

Maar de kabel in de muur ook. Dat is een coax kabel. Die kabel moet ook vervangen worden door een utp-kabel. 

Op foto 2 is een glasvezelkastje te zien.

Op foto 3 zijn 2 oranje kabels te zien. Dat zullen hoogstwaarschijnlijk utp-kabels zijn. Neem ik aan. Maar die gaan in ieder geval niet naar het aansluitpunt op foto 1. Dat is een ding wat wel zeker is.

Waar die oranje utp-kabels wel heen gaan weet ik. Dat is aan u om dat uit te zoeken. Maar in iedergeval niet naar foto 1. Dat staat als een paal boven water.

Ik vind een utp-kabel met zo'n kale draad er in maar raar... heel raar... of zal dat een gestripte draad zijn?

Is gestript om hem er doorheen te trekken.


Op foto 3 zijn 2 oranje kabels te zien. Dat zullen hoogstwaarschijnlijk utp-kabels zijn. Neem ik aan. Maar die gaan in ieder geval niet naar het aansluitpunt op foto 1. Dat is een ding wat wel zeker is.

Waar die oranje utp-kabels wel heen gaan weet ik. Dat is aan u om dat uit te zoeken. Maar in iedergeval niet naar foto 1. Dat staat als een paal boven water?

Want twee kabels door één buis waarvan er maar één afgewerkt is kan niet? Dit heb ik vaak zat gezien hoor, nieuwbouwwoningen waar prefab buizen in gaan met beide kabels en afhankelijk van wat de bewoners willen wordt er een van de twee afgewerkt. Die andere kabel laten ze dan zitten. Gemakkelijker en goedkoper dan per woning andere kabels te moeten trekken. Of er is ooit een kabel bij in getrokken, zien we ook vaak zat en dat heeft juist de voorkeur zodat je relatief gemakkelijk kan wisselen van kabel zoals coax nog relevant is.

Beetje vreemd om zo direct conclusies te trekken en die ook als zodanig te presenteren dat dat de enige mogelijke conclusie is zonder dat je alle informatie hebt.

 

Ik vind een utp-kabel met zo'n kale draad er in maar raar... heel raar... of zal dat een gestripte draad zijn?

Ook niet gek, gebeurt vaker als een soort shielding of juist om de shielding met de geaarde connector te kunnen verbinden. Wederom vaak zat tegengekomen. Zijn gewoon CAT6 (waarschijnlijk) S/UTP of S/FTP kabels.


Op foto 3 zijn 2 oranje kabels te zien. Dat zullen hoogstwaarschijnlijk utp-kabels zijn. Neem ik aan. Maar die gaan in ieder geval niet naar het aansluitpunt op foto 1. Dat is een ding wat wel zeker is.

Waar die oranje utp-kabels wel heen gaan weet ik. Dat is aan u om dat uit te zoeken. Maar in iedergeval niet naar foto 1. Dat staat als een paal boven water?

Want twee kabels door één buis waarvan er maar één afgewerkt is kan niet? Dit heb ik vaak zat gezien hoor, nieuwbouwwoningen waar prefab buizen in gaan met beide kabels en afhankelijk van wat de bewoners willen wordt er een van de twee afgewerkt. Die andere kabel laten ze dan zitten. Gemakkelijker en goedkoper dan per woning andere kabels te moeten trekken. Beetje vreemd om zo conclusies te trekken en daar niet van af te wijken.

 

Ik vind een utp-kabel met zo'n kale draad er in maar raar... heel raar... of zal dat een gestripte draad zijn?

 Ook niet gek, gebeurt vaker als een soort shielding of juist om de shielding met de geaarde connector te kunnen verbinden. Wederom vaak zat tegengekomen. Zijn gewoon CAT6 (waarschijnlijk) S/UTP of S/FTP kabels.

Maar het leukste is dat de ander oranje naar de slaapkamer wel netjes is aangesloten.


Maar het leukste is dat de ander oranje naar de slaapkamer wel netjes is aangesloten.

Zit daar in de slaapkamer wel een utp aansluiting in de muur?


Foto 1 is niet dezelfde kabel als foto 2, op foto 1 zien we de coax aansluiting (vermoedelijk in de woonkamer) en op foto 2 zien we twee stuks internetkabel. Het is dus niet een kwestie van even een nieuw kopje erop zetten.

Ik ga er vanuit dat het hoe dan ook wel goed komt, maar ik gok dat de monteur een gehele nieuwe kabel moet trekken, hier zullen wat kosten aan verbonden zijn. (tussen de 35 en 50 euro te voldoen op de volgende factuur na monteursbezoek)

De kabel ligt er al. De foto is alleen maar om te laten zien hoe het er nu uitziet. Moet nog een nieuw afdekplaatje op met andere aansluiting.

Daar was ik niet van op de hoogte, mijn ex-collega had het ook al geadviseerd alleen ik zou de ziggo aansluiting op foto even los schroeven. Aan de achterkant van dat kapje staat altijd een merknaam en dan zou ik daar ook een RJ45 inbouw doos van aanschaffen online. Die van KPN passen namelijk niet in deze houder. Vast en zeker dat een monteur voor wat meerwerk (17,50 per 15 minuten) het wilt installeren. Persoonlijk zou ik er ook zo’n 15 minuten aan kwijt zijn om hem netjes in te bouwen en een connector in de meterkast te zetten.


Want twee kabels door één buis waarvan er maar één afgewerkt is kan niet? Dit heb ik vaak zat gezien hoor, nieuwbouwwoningen waar prefab buizen in gaan met beide kabels en afhankelijk van wat de bewoners willen wordt er een van de twee afgewerkt. Die andere kabel laten ze dan zitten.

Ok. Zou kunnen. Dat zou Geert dan in de meterkast kunnen zien, dat er 2 verschillende kabels in 1 buisje verdwijnen.