Skip to main content

2 weken geleden ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Alles werkt perfect, behalve mijn alarm. Ik ben al 2 weken met SmartAlarm (smartalarm.nl) in gesprek maar er is nog geen oplossing. 

Het probleem is dat de basiscentrale van het alarm geen verbinding meer maakt met internet. Hij krijgt wel een intern IP adres, maar komt niet online. De helpdesk van SmartAlarm heeft al op afstand meegekeken maar zonder succes. Ook heb ik mijn basiscentrale opgestuurd waarna hij “gerepareerd” terug kwam (maar nu dus nog steeds niet online komt).

Het lijkt een combinatie te zijn van de KPN Box 12 en SmartAlarm. Voorheen (Ziggo) werkte het namelijk wel. Kan het zijn dat de KPN Box bepaalde poorten blokkeert? 

Zijn er meer mensen met dit probleem en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Hallo @Giel073 , het zou kunnen dat er in je smart alarm een IP adres vastgezet is dat in de reeks past van Ziggo. Daar KNP een andere IP-reeks gebruikt die de smart alarm gereset te worden zodat deze een IP-adres van KPN op kan nemen.

 


Kan het zijn dat de KPN Box bepaalde poorten blokkeert? 

Nee, het is wettelijk niet toegestaan om poorten te blokkeren en dat zal KPN dan ook niet doen.

Is het smartalarm met een netwerkkabel aangesloten of via wifi?

Kan je op het LAN jouw smartalarm via de browser op zijn LAN IP adres bereiken.

Moet je jouw smartalarm wellicht opnieuw activeren op smartalarm.nl omdat het publieke IP adres gewijzigd is?


Bedankt voor jullie reacties. 

Smartalarm staat ingesteld op DHCP dus zou een IP adres moeten krijgen. En dat krijgt hij ook want ik kan hem wel benaderen via mijn browser. 

het alarm is met een netwerkkabel aangesloten. 

misschien nog andere suggesties?


misschien nog andere suggesties?

Moet je jouw smartalarm wellicht opnieuw activeren op smartalarm.nl omdat het publieke IP adres gewijzigd is?

 


misschien nog andere suggesties?

Moet je jouw smartalarm wellicht opnieuw activeren op smartalarm.nl omdat het publieke IP adres gewijzigd is?

 

Volgens de helpdesk van Smartalarm is mijn centrale verouderd en moet ik een nieuwe kopen a €100 ..

Maar ja dat is natuurlijk geen oplossing.

ga me nog even beraden wat te doen...

 

 


Hoi @Giel073 . Wat wordt er precies bedoelt met centrale?


Hoi @Giel073 . Wat wordt er precies bedoelt met centrale?

Hiermee wordt bedoelt de Basiscentrale van SmartAlarm. Inmiddels heb ik een nieuwe centrale van hun ontvangen, maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Heb jij misschien nog suggesties?


Ik zou het oprecht niet weten, @Giel073 .  Heeft de helpdesk nog iets gezegd over portforwarding? 

Ik lees in je bericht dat ze vonden dat je centrale verouderd was(en wellicht de oorzaak).  Heb je na het plaatsen van die nieuwe centrale nog weer contact met ze gehad? Ik mag hopen dat je hier geen kosten voor gemaakt hebt?


Jouw smartalarm heeft gewoon een verbinding met de V12 immers je zegt dat hij een IP adres gekregen heeft en dat je hem op het LAN kunt benaderen. Dat is dus goed.

Kom ik toch weer terug op de vraag of je wellicht de smartalarm wellicht opnieuw moet activeren omdat het publieke IP adres veranderd is.

 


Ik zou het oprecht niet weten, @Giel073 .  Heeft de helpdesk nog iets gezegd over portforwarding? 

Ik lees in je bericht dat ze vonden dat je centrale verouderd was(en wellicht de oorzaak).  Heb je na het plaatsen van die nieuwe centrale nog weer contact met ze gehad? Ik mag hopen dat je hier geen kosten voor gemaakt hebt?

Ja heb vandaag veel mailcontact gehad, maar ze komen er niet uit. De nieuwe centrale gaat weer terug (op hun kosten). Ben benieuwd of ze het opgelost krijgen...


Jouw smartalarm heeft gewoon een verbinding met de V12 immers je zegt dat hij een IP adres gekregen heeft en dat je hem op het LAN kunt benaderen. Dat is dus goed.

Kom ik toch weer terug op de vraag of je wellicht de smartalarm wellicht opnieuw moet activeren omdat het publieke IP adres veranderd is.

 

Het activeren geld alleen bij een nieuw abonnement. Mijn huidige abonnement is overgezet naar de nieuwe centrale, maar vooralsnog zonder succes. Centrale komt wel af en toe online, maar kan geen accessoires toevoegen. Hij gaat vandaag weer terug, ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden...


Het probleem is (eindelijk) opgelost. De oorzaak was dat KPN de DNS-server van SmartAlarm niet kon resolven en er daardoor geen verbinding gemaakt kon worden met hun service. Via Teamviewer heeft een medewerker van SmartAlarm het IP-adres in mijn SmartAlarm-centrale aangepast naar een alternatief adres, dat wel blijkt te werken.

Na een maand kan ik dus eindelijk weer gebruik maken van mijn alarm :)


Dank voor de update, @Giel073 . Heb jij nog meegekregen welke DNS’n dat smartalarm standaard gebruikt? 


Als het de url is die in dat screenshot staat, dan lijkt de situatie toch iets complexer immers:

http://www.mijn.smartalarm.nl wordt niet gevonden maar http://mijn.smartalarm.nl wel.

Dit is niet alleen via een aansluiting van KPN maar ook via een aansluiting van bijvoorbeeld Ziggo.


Dank voor de update, @Giel073 . Heb jij nog meegekregen welke DNS’n dat smartalarm standaard gebruikt? 

De standaardserver stond ingesteld op connect.2myalarm.com, maar deze hebben ze nu dus vervangen voor een IP-adres.


De standaardserver stond ingesteld op connect.2myalarm.com, maar deze hebben ze nu dus vervangen voor een IP-adres.

Vreemd want connect.2myalarm.com kan gewoon geresolved worden door de DNS server van KPN.

Ik zal dat later vandaag ook eens via een V12 proberen maar ik verwacht eigenlijk dat dat geen problemen gaat geven.


Als lezer op dit forum valt het me op dat er wel vaker dergelijke problemen gemeld worden, over DNS cq onbereikbare websites via KPN bedoel ik.