Skip to main content
Vraag

Smartphone melding: geen verbinding zonder internet

• 27 maart 2025
  • 4 reacties
  • 42 keer bekeken

Heb al iemand van kpn een uur aan de lijn gehad, allerlei stappen doornemen en uiteindelijk softwarematig in de modeminstellingen WiFi 5 profiel toegepast ipv WiFi 6 omdat ik zelf had aangegeven dat de sw-1 punten (naar mijn weten)  geen wifi 6 ondersteunen. Daarna heb ik alle 4 de superwifi 1 punten naar fabrieksinstellingen teruggezet (harde reset en weer opnieuw opstarten zonder kabel zodat indicatielampje paars bleef branden) en  opnieuw aan het modem aangesloten totdat ze groen branden.

Alle superwifi punten zijn nu groen, en internet lijkt weer terug maar helaas nog steeds het probleem dat internet op verschillende smartphones na verbinding te hebben gemaakt na enige tijd met 5g verbinding maken terwijl de smartphones bij WiFi aangeeft dat hij verbinding heeft zonder internet. Internet uit en aanzetten op de smartphone zorgt er daarna weer voor dat deze weer verbinding hebt! 

Heb zelf het idee dat het komt dat voor de update van eind februari mijn eerste sw-1 punt die met een vaste ethernetkabel vast zit aan de v12, de functie van de v12 overnam en dat nu mijn smartphone ook verbinding maakt met de v12.

Verder schakelt mijn telefoon ook slecht tussen de verschillende sw-1 punten. Als ik op de begane grond ben maakt deze  nog steeds  verbinding met een sw-1 punt op zolder, terwijl ik op de begane grond en eerste verdieping ook sw-1 punten heb.

Aan de v12 heb ik via een tplink switch ook nog een oude kpn-wifiversterker aangesloten.

Heeft iemand een oplossing? Voor de update werkte alles nog goed!

4 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28430 reacties
  • 29 maart 2025

Hoi ​@Palettofix, welkom! Ik zie dat je al goede aanpassingen in de instellingen hebt gemaakt. Dat is ook iets dat we aanraden op het moment om zoveel mogelijk te zorgen dat je Box 12 overeenkomt met je SuperWifi 1 qua instellingen.

Maar, ik denk dat grondoorzaak van jou issue hem ergens anders in zit, en wel in IPv6. Er kan bij de Box 12 een bug optreden dat die twee IPv6 adressen uitdeelt aan je eindapparaat om verbinding mee te maken. Terwijl dat er gewoon eentje moet zijn. Als je telefoon dan via het tweede adres op internet probeert te gaan, dan lukt dat niet. En sommige eindapparaten hebben de mogelijkheid om dan zelf alsnog te switchen naar het andere adres en de verbinding alsnog te maken. Maar andere apparaten kunnen dat niet, en komen dan niet op internet.

Je zet IPv6 uit in de Box 12 via Internetverbinding (linkermenu) en dan het tabblad IPv6. Daar zit een schuifje.

Ik ben benieuwd of het daarna beter gaat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 29 maart 2025

Bedankt voor de reactie. Zojuist Ipv6 uitgezet.

Nu even afwachten of het probleem zich blijft voordoen of is opgelost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 29 maart 2025

Helaas ......op telefoon na naar een andere plek te zijn gelopen kreeg ik weer wifi 6 via v12 (terwijl deze eerder was uitgezet , zie eerder deze topic)  Daarna op dezelfde plek gebleven en even later weer verbinding met 5g. Na wifi via tel. Uit en aan te hebben gezet weer internet verbinding via sw-1 punt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 30 maart 2025

Beschrijving situatie vanmogen tussen vorige situatie en nu (ben de gehele tijd op dezelfde kamer op 1e verdieping gebleven): vanmorgen was verbinding op telefoon (met sw-1 verbroken) en zit verbinding op 5g. Wifi op telefoon uit en aan gezet. Wifi weer actief en verbonden met v12 (begane grond). Later weer op telefoon gekeken en weer geen wifi maar 5g verbinding. Wederom wifi op telefoon aan en uit gezet, weer verbinding maar nu met sw-1 punt (het  sw-1 punt  tussen 1e en 2e verdieping. 

Reageer