Skip to main content

Hoi,

 

Ik krijg zojuist een SMSje van KPN dat komende nacht (17 juni) tussen 00:00 en 6:00 de software van mijn modem verbeterd word en ik nadien een nieuw IP adres krijg. Nu heb ik zo’n vermoeden dat dit niet gaat werken, mijn experia box doet niets ik gebruik een eigen modem aka een Juniper SRX om de DSL op te termineren, die ik als 3de lijns netwerkengineer bij een grote NL ISP helemaal dichtgetimmert heb. Veel meer dan beperkt ICMP antwoord op DNS/NTP sta ik na de SRX niet toe. Gezien het nieuwe IP gok ik dat er iets in de instellingen gaat veranderen. Nu gebruik ik instellingen die nogal afwijken van wat er staat in https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm. Mijn internet service zit gewoon in vlan 34 en geen PPPoE. Nu is de vraag wat gaat er gebeuren, de geplande actie zie ik niet slagen? KPN heeft geen toegang tot mijn SRX en levert alleen de verbinding (en dat vind ik vanuit security oogpung fijn). Graag hoor ik wat het plan is.

Mijn internet service zit gewoon in vlan 34

Nou, gewoon. Dan kom je dus van Telfort. Je zult dan dus ZELF je modem moeten herconfigureren naar het kpn netwerk wat internet op vlan 6 distribueert. Anders heb je na komende nacht (17 juni tussen 00:00 en 06:00 uur) geen internet meer.

Handig is misschien vannacht de Experiabox aan te sluiten. Dan gaat die i.i.g. over op de nieuwe instellingen, zodat die in de ‘toekomst’ als reserve kan blijven dienen.

Over eigen modem via kpn (vlan 6):

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm


Mijn internet service zit gewoon in vlan 34

Nou, gewoon. Dan kom je dus van Telfort. Je zult dan dus ZELF je modem moeten herconfigureren naar het kpn netwerk wat internet op vlan 6 distribueert. Anders heb je na komende nacht (17 juni tussen 00:00 en 06:00 uur) geen internet meer.

Klopt ik ben ex telofrt.

Dat is dus mijn vraag wat gaat KPN doen, als gebruiker van een eigen modem hoor ik dat graag, want zo gaat deze change niet vliegen als ik niet weet wat er gaat veranderen?


als ik niet weet wat er gaat veranderen?

Dat zeg ik net: je gaat van vlan 34 (die gaat er vannacht af voor jou) naar kpn's vlan 6.

Na vannacht heb je géén internet meer op vlan 34 … !

Alle kpn instellingen vind je via de gegeven link.

 


als ik niet weet wat er gaat veranderen?

Dat zeg ik net: je gaat van vlan 34 (die gaat er vannacht af voor jou) naar kpn's vlan 6.

Na vannacht heb je géén internet meer op vlan 34 … !

Alle kpn instellingen vind je via de gegeven link.

 

Volgens mij gebeurt dat alleen als de Experiabox gevonden word. Word die niet gevonden, dan word het later nog een paar keer geprobeerd. Nog weer later krijg je een mail dat binnen enkele dagen het signaal omgezet word. En dan zit je dus zonder internet. Dan zal je zelf de instellingen ff moeten wijzigen in je eigen router.


Wat hierboven gezegd wordt is niet helemaal juist, het is niet instant geen internet meer gelukkig. Tijdens een migratie van Telfort naar KPN worden er verschillende stappen doorlopen:

  1. Er wordt zowel een KPN-profiel als een Telfort-profiel toegewezen aan de poort in de wijkcentrale
  2. Het modem meldt zich aan op het Telfort-profiel en gebruikt deze om een software-update binnen te halen
  3. De update wordt geïnstalleerd en het modem herstart
  4. Het modem meldt zich aan op het KPN-profiel en start een PPPoE-sessie
  5. Het Telfort-profiel wordt verwijderd

 

Dit kan enkel met de Experiabox omdat deze zich ook echt aanmelden op onze systemen. Als je nu je eigen Juniper aangesloten houdt dan zul je op het Telfort-profiel blijven, na 7 dagen wordt het Telfort-profiel verwijderd en automatisch omgezet naar het KPN-profiel waardoor je geen internet meer hebt. 

 

Ik zou vanavond voor je naar bed gaat dus de Experiabox aansluiten en wachten tot ie online komt, morgen kun je hem weer loskoppelen en je Juniper terug aansluiten, deze zal wel in sync komen maar als het goed is zal ie geen data-sessie kunnen opbouwen door een andere VLAN-structuur. Als dat inderdaad zo is dan kan je in de Juniper de instellingen overnemen zoals die op de website staan die je al eerder noemde.


Okee. Over een week geen internet meer als je je eigen modem niet aanpast. Daar heb je dus één week voor, dan zijn (en dat wist ik niet, dank dus NHendriks) beide profielen actief: Telfort (34) en KPN (6). Van af 24 juni dus alleen nog KPN (6).

Wat ik wel weet: als je binnen die week niet even de Experiabox aansluit gaat deze daarna ook niet meer op het KPN profiel.


Wat ik wel weet: als je binnen die week niet even de Experiabox aansluit gaat deze daarna ook niet meer op het KPN profiel.

Klopt, wat er precies gebeurd weet ik niet maar omdat het systeem een Experiabox verwacht raakt deze denk ik in paniek met mogelijk dus kans op uitval.

 

Het beste is dus zoals ik al noemde gewoon een nachtje (of nog beter een paar dagen) de Experiabox aangesloten te laten. Je kan altijd in de logs terugkijken of deze ergens in de nacht uit is gegaan of niet. Zodra dat geconstateerd is kun je de Juniper weer terug aansluiten. Voor de zekerheid kun je ook firmware-versies kijken, als daar iets in veranderd weet je ook genoeg.


Wat hierboven gezegd wordt is niet helemaal juist, het is niet instant geen internet meer gelukkig. Tijdens een migratie van Telfort naar KPN worden er verschillende stappen doorlopen:

  1. Er wordt zowel een KPN-profiel als een Telfort-profiel toegewezen aan de poort in de wijkcentrale
  2. Het modem meldt zich aan op het Telfort-profiel en gebruikt deze om een software-update binnen te halen
  3. De update wordt geïnstalleerd en het modem herstart
  4. Het modem meldt zich aan op het KPN-profiel en start een PPPoE-sessie
  5. Het Telfort-profiel wordt verwijderd

Sja nu weet ik niet in welke stappen KPN werkt, ik dacht al een tijdje geleden omgezet te zijn van Telfort naar KPN, echter qua profiel lijk ik nog een Telfort profiel te hebben. Nu zou het kunnen dat ik gemigreerd ga worden, echter de grote vraag is dat ook echt zo? Zou fijn zijn als iemand van KPN dat specifiek voor mijn aansluiting kan bevestigen, dan weet ik wat ik moet doen.


Je bent ook al over van Telfort naar KPN maar dat was alleen administratief. Nu komt de technische overstap. Dat gebeurd in batches en het is niet voor een specifieke lijn inzichtelijk of dit gaat gebeuren naar mijn weten. De wachttijd is momenteel een dag of twee op het forum.

 

Voor zover ik weet staan er verder ook geen modem-updates op te planning behalve dan bij die technische migraties. Dat zou ook de IP-wissel verklaren aangezien Telfort een andere IP-pool heeft tov KPN. Deze zullen echter vast nog wel een keer overgezet gaan worden naar KPN.

 

Ik zou gewoon straks de Experiabox aan de verbinding hangen en morgenochtend weer omwisselen. Baat het niet dan schaad het niet. 

 

iemand van KPN

Ik ben dan wel geen medewerker klantenservice maar ik ben wel zeker iemand van KPN 🤡


Nu zou het kunnen dat ik gemigreerd ga worden, echter de grote vraag is dat ook echt zo? Zou fijn zijn als iemand van KPN dat specifiek voor mijn aansluiting kan bevestigen, dan weet ik wat ik moet doen.

Wat er gebeurt is nu uit en te na uitgelegd en belicht.

Wat je moet doen ook.

Maar ik zal het nog een keer uitleggen:

您從 Telfort 配置文件轉到 kpn 配置文件。 有一周的重疊。 那麼你自己的調製解調器必須由你自己改編,否則它真的不會再工作了。 今晚自己連接 Telfort/KPN 的調製解調器是明智的。 然後,即 調整。


Nu zou het kunnen dat ik gemigreerd ga worden, echter de grote vraag is dat ook echt zo? Zou fijn zijn als iemand van KPN dat specifiek voor mijn aansluiting kan bevestigen, dan weet ik wat ik moet doen.

Wat er gebeurt is nu uit en te na uitgelegd en belicht.

Wat je moet doen ook.

Maar ik zal het nog een keer uitleggen:

您從 Telfort 配置文件轉到 kpn 配置文件。 有一周的重疊。 那麼你自己的調製解調器必須由你自己改編,否則它真的不會再工作了。 今晚自己連接 Telfort/KPN 的調製解調器是明智的。 然後,即 調整。

Jij bedoeld vast:

Nín cóng Telfort pèizhì wénjiàn zhuǎn dào kpn pèizhì wénjiàn. Yǒu yīzhōu de chóngdié. Nàme nǐ zìjǐ de tiáozhìjiětiáoqì bìxū yóu nǐ zìjǐ gǎibiān, fǒuzé tā zhēn de bù huì zài gōngzuòle. Jīn wǎn zìjǐ liánjiē Telfort/KPN de tiáozhìjiětiáoqì shì míngzhì de. Ránhòu, jí tiáozhěng

Goed het was dus PPPoE de grace periode van een week was non-existend, na 1 uur vannacht (toen flapte de DSL op mijn SRX) en deed het niets meer. Mijn issue ik vind de communicatie van KPN zwak, de reactie van NHendriks nuttig. Desondanks mist het gedeelte wat er nu precies gaat gebeuren, dat moeten ergens bekend zijn, door een change advisory board gegaan zijn, etc. Echter de klant informeren is key, de SMS die ik nu kreeg was poep, ik kan je zo wel vertellen dat de security van mijn SRX top notch is, dus de rest van de SMS nooit waar gemaakt kan worden, ik zocht iemand die dit kan bevestigen met inzage in de planning (webcare zou dat kunnen lijkt me)

Een andere reactie was minder behulpzaam

Toch vind ik het appart ik ben al een keer gemigreerd naar KPN door de DLM gegaan en gezien de snelheid van mijn DSL mag ik dat nu weer (dat is een flinke stap terug).


Mijn issue ik vind de communicatie van KPN zwak, de reactie van NHendriks nuttig. Desondanks mist het gedeelte wat er nu precies gaat gebeuren, dat moeten ergens bekend zijn

Hoe duidelijker wil je het hebben? Ik heb precies uitgelegd wat er gebeurd tijdens zo'n migratie. 

 

Echter de klant informeren is key, de SMS die ik nu kreeg was poep, ik kan je zo wel vertellen dat de security van mijn SRX top notch is, dus de rest van de SMS nooit waar gemaakt kan worden, ik zocht iemand die dit kan bevestigen met inzage in de planning (webcare zou dat kunnen lijkt me)

Wat van de SMS kan nooit waar gemaakt worden? Je klaagt over een SMS maar verteld niet wat hierin stond. Waarom niet gewoon een nachtje de Experiabox eraan zoals hier meermaals is aangegeven? En nee, webcare kan ‘even’ niet in de migratieplanning kijken.

 

Toch vind ik het appart ik ben al een keer gemigreerd naar KPN door de DLM gegaan en gezien de snelheid van mijn DSL mag ik dat nu weer (dat is een flinke stap terug).

DLM staat compleet los van Telfort of KPN profielen. Je signaal wordt 24/7 gemonitord door DLM om verstoringen te voorkomen. Als er ergens lange tijd veel ruis is op de lijn dan grijpt DLM in en past het aantal bits wat verstuurd wordt op die frequentie aan.

Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat je nog geen technische migratie naar KPN had gehad. KPN kent namelijk geen VLAN34 maar VLAN 4, 6 en 7. Ook werkt KPN niet met DHCP maar met PPPoE. De migratieperiode duurt 10 werkdagen dus dat het internet er vanacht al uitgegooid is kan kloppen, er wordt namelijk een KPN-profiel op de poort gezet met een tijdelijk Telfort-profiel. Zo lang de Experiabox niet terugrapporteert zal de migratie niet goed doorlopen worden. 

 

 

Er valt KPN niets te verwijten in deze situatie. Ja het gebruik van een eigen modem wordt toegestaan maar er wordt geen support op gegeven. Als er dan aangegeven wordt om bij zoiets een nachtje die Experiabox weer even terug te hangen dan wordt daarmee niks gedaan. 


Je wist dat je met een eigen modem geen ondersteuning krijgt. Verder biedt KPN de informatie aan die nodig is om je apparatuur in te stellen.

Ik zie de reden voor de ophef niet…

.


Hoi @pdb77, NHendriks heeft de migratie al helemaal toegelicht. Wat hij zegt klopt, daar kan ik weinig aan toevoegen. Eind vorig jaar ben je administratief overgezet van Telfort naar KPN, nu zijn we bezig om alle TFT aansluitingen in batches ook technisch over te zetten naar het KPN netwerk (waarbij je dus van VLAN 34 naar VLAN 6 gaat). 

Toch lijkt er iets nog niet duidelijk te zijn voor jou, maar wat er nog niet duidelijk is is mij niet duidelijk. Als je er meer vragen over hebt, stel ze gewoon dan kijken we of er een antwoord op is :slight_smile: