Skip to main content

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit, wat de technische verklaring is?
 

Ik had een internet/tv/vaste telefoon abonnement op ADSL.
In theorie zou daar 13 Mbps haalbaar zijn, in de praktijk net onder de 12, gemiddeld 11.8 mbps.
Daarom kreeg ik korting op mijn abonnement.

Nu veranderen tijden en zou het toch fijn zijn wat kortere downloadtijden te halen.
Helaas zit ik in een gebied waar de overheid vindt dat je moet beschikken over snel internet maar niets verplicht en je van de providers de t… kan krijgen omdat het niet rendabel is om aan te sluiten.

Nu zag ik op de site dat ik in aanmerking zou komen voor een gratis SIBG aan van KPN. Toevallig ook de leverancier die mijn abonnement had overgenomen van een "dochter". Nu kan het zijn dat ik ff niet heb opgelet maar heb het van hen nooit aangeboden gekregen.

Nu dacht ik, het zal wel, en ben eerst eens gaan testen want "tot" is natuurlijk een ruim begrip en had destijds voor een bepaalde mobiele telefoonaanbieder gekozen omdat die in ons (grens)gebied als enige wel volledige dekking gaf in tegenstelling tot KPN en de andere spelers van die tijd.
En overal in huis mat ik op mijn P30pro (van voor 2019) met KPN-sim tenminste 80mbps. En tot over de 200mbps op bepaalde plekken. Dus zit eens een keer niet in een "black spot".

Dus ik ga bellen.
Kreeg ik het verhaal dat SIBG niet in samenwerking met mijn huidige abonnement kan want dat ik een 50mbps en dan moet je kennelijk 100mbps hebben. Ik zeg nog, maar je gaat met dat 4g-modem nooit meer dan 50mbps halen dus hoezo een 100mbps abonnement?? Nou dat zag ik dus verkeerd en er werd uitgelegd dat die 50mbps bovenop de snelheid van de adsl-lijn zou komen, dus in mijn specifieke geval een kleine 63mbps.

Afijn, lang verhaal kort, vanuit financieel oogpunt tv en telefoonlijn laten vallen, en een internet-only gepakt.
En krijg dus "nieuw" modem V10 plus de Sagem Air huppeldepup met antennes.

Sluit de handel aan met de bijgeleverde kabels om te testen (heb volledig, tenminste cat5e, met 1000mbps bekabeld netwerk in huis liggen maar natuurlijk niet op die plekken waar ik het beste resultaat qua verbinding had gemeten). Na een aanloop probleempje (sim bleek niet aangedrukt te zitten en de voeding was van een zeer energiebesparend type) had ik verbinding.

Echter wat schetst mijn verbazing dat ik maar 38mbps had met 1 streepje ontvangst op het modem. Nu had ik hem heel lui in het eerste beste raamkozijn gezet op de benedenverdieping (wel een dat gericht was op twee zendmasten en van enkel glas is) maar mijn mobiel wel ruim 80mbps had gemeten. Maar goed, ik met t 4g-modem plus stroomverlengsnoer naar een plek waar ik consequent 160+mbps mat. Helaas pindakaas, ook daar maar 39.8 mbps met (met moeite, modem met bepaalde stand richting…) 2 streepjes ontvangst. Euh?? Ik kijk verder, en op wat voor plek ik het 4g-modem ook zet, achterkant, voorkant, kamer met dikke stenen muren, overal is het rond de 38/39Mbps.

Nog eens voor de zekerheid op internet gekeken en alles gedaan wat KPN aangeeft mbt herstarten ed en gecontroleerd of ik mis was met 4G + adsl ivm max snelheid. Niets hielp en op de site werd idd dat plusverhaal bevestigd maar kwam ook tegen dat SIBG "vroeger" gecapt was op 30mbps.

Dus mijn conclusie, zou mijn modem (vertoonde wat gebruikssporen en voeding was stuk, bij toeval door foutje had ik ook de installatie voor een alles-in-1 pakket ontvangen dus daaruit de voeding gepakt, durfde niet aan het 4g-modem dat wel "fris leek" om te ruilen omdat ik niet wist of imei en mac-adres evt gekoppeld zijn) misschien nog gecapt zijn op 30mbps want mijn adsl is consequent bij het meten 11.8/11.9 mbps en 39-12 is 27mbps en op 3 mbps kijken we niet (overigens al verschil in meting tussen speedtest.net en die van kpn, waarbij kpn een fractie lager zat).

Afijn, ik ga toch maar (gisteren) bellen dus eerst ff getracht volledig Zen te worden om die beproeving aan te gaan.
Natuurlijk alles wat ik al gedaan had nog een keer, modems aan/uit, andere plekjes, andere kabels (dat heb ik allemaal al…, ja maar anders kan ik niet bepalen wat, 21, 22, 23….) met natuurlijk het al bekende resultaat. Dan verhaal dat modem maar 30mpbs max zou leveren, de dame in kwestie gewezen op de eigen kpn-site waar e.a. toch anders staat vermeld en na 3x de letterlijke tekst voorlezend leek t kwartje te vallen. Toen werd het dat ik dan een buitenantenne nodig had maar op de vraag waarom want ik meet 160+mbps met mijn 4g-kpn-mobieljte natuurlijk geen verklaring/uitleg.
Lang verhaal, melding werd uiteindelijk doorgezet en ik zou teruggebeld gaan worden.

Zowaar dezelfde dag teruggebeld.
Begon of ik wel bekabeld had gemeten. Hem duidelijk gemaakt dat ik met alle wifi uit, alle netwerkkabels uit het adslmodem muv die naar de 4g-modem en mijn laptop had gemeten. Toen werd het verhaal dat het 4g-modem feitelijk een wifiverbeteraar zou zijn en geen bedraad en ik dus via wifi zou moeten meten (21, 22, 23….154) hem medegedeeld dat ik toevallig ook met wifi had gemeten en daar geen ene … verschil was geweest met de bedrade metingen. Toen moest ik weer van alles gaan doen aan de installatie maar ja, ik ben zo'n sufferd die wel eens werkt dus niet altijd thuis is. Toen verhaal dat ik maandag teruggebeld kon worden of anders het ticket afgesloten moest worden als opgelost en ik dan een bericht kreeg met een speciaal telefoonnummer erin en ik dan binnen (7?) dagen kon bellen als het mij uit kwam. Met wat scepsis die laatste optie maar aangegeven. Maar ik kreeg idd een bericht wat dat paste bij laatste verhaal.

Maar ik ben er nog steeds niet uit of die consequente bijdrage van het 4g-modem van net geen 30mbps nu toeval is of dat KPN wel degelijk capt.
Maakt n.l. bij metingen niet uit of het dag of avond/middernacht is.
Mast(en) (zit tussen ID 3742, 7906, 4302, 8114) zouden in mijn gebied ook eerder overdag zwaarder belast worden dan in de avonduren en weekend (aantal werknemers bedrijven is een veelvoud tov de bewoners in het gebied..)

Dus wie kan dat steekhoudend uitleggen.
Of is de conclusie dat KPN je afscheept met een modem dat inmiddels gruwelijk verouderd is qua ontvangsttechniek?
Want dat is de enige verklaring die mij rest gelet dat die Sagem met 2 antennes nog geen 3e/kwart kan halen bij meting tov een (anno 2023 verouderd) mobieltje.

De snelheid wordt sowieso afgekapt op 50MB. Dus je gaat nooit meer halen dan 50 plus de snelheid die het standaard modem levert.  Ik ben zeer tevreden met sib. Weliswaar gebruik ik een buitenantenne. 


graag kort en bondig de vraag stellen, ik ga dit niet eens lezen, veel te lang van stof. @Joseph_ 


@JanDPrima hoor.
Maar het is lang omdat ik anders ik tig vragen krijg; heb je dit, heb je dat gedaan, en aan dat gedacht en waarom heb je dan…
Dan ben ik langer bezig daar weer op te moeten antwoorden.

Ik heb er een probleem mee dat er allerlei lui zo nodig moeten reageren op allerlei berichtjes zonder inhoudelijk te zijn (ws om maar zo groot mogelijk getal bij reacties te krijgen of zo?).


graag kort en bondig de vraag stellen, ik ga dit niet eens lezen, veel te lang van stof. @Joseph_ 

Ik ben ook halverwege afgehaakt …

Maar goed. Sneller Internet Buitengebied heeft gewoon een hele lage prioriteit. Mobiele abonnementen gaan voor. Die krijgen 80 of 100 mbit. Of meer... En als er dan nog capaciteit over is op de zendmast, dan krijgen klanten met Sneller Internet Buitengebied ook nog een beetje. Zo simpel is dat.

Daar is niets aan verouderd. Dat is gewoon ern bewuste keuze van KPN. Ik verwacht dat KPN daar niets meer in gaat veranderen. Sneller Internet Buitengebied is een techniek die KPN aanbied in sommige gebieden. Maar waar KPN niets meer in ontwikkeld volgens mij.

En wat betreft het 100 mbit abonnement: KPN heeft geen 50 mbit abonnement meer. "Tot 100 mbit" is de laagste internetsnelheid. 

Is Ziggo niet beschikbaar?


Maar wat is nu eigenlijk nog de vraag?


@Nick83 
Geen Ziggo gebied en er ligt ook helemaal geen kabel anders dan een telfoonkabel uit het jaar stillekes.

Enige mobiele opties gelet op kaart met zendmasten 4g KPN, T-mobile, op 5g geven ze ook Vodafoon.
De ervaring (met werktelefoon) heeft geleerd dat Vodafoon hooguit in 1 hoek van het huis ontvangst had en later met een T-mobile abonnement de ontvangst ook nogal te wensen over laat. Dus eigenlijk alleen KPN(dochter) is hier een reële optie.
En qua andere internetverbindingen iets als Starlink als je die site leest.


Voor zover ik heb kunnen vinden en kan vinden leveren alleen KPN en T-mobile internet 4G voor thuisgebruik.

Bij kpn is het TOT 50 Mb/s DSL + 4G. Het kan dus ook minder zijn. Via een mobiel kun je inderdaad veel meer snelheid halen inderdaad. Hoogste wat ik had met een speedtest was ooit 163 Mb/s.

Maar ja, wat is het nut? Het handige is dat je met meer apparaten tegelijk wat kunt doen.

Als je een website oproept is dat doorgaans tot zo'n 3 Mb/s en maar heel kort.

TV kijken via NLziet is volgens mij tot 5 Mb/s.

Dat gaat allemaal prima met 38 Mb/s.


Om een goede indruk te krijgen van de gemiddelde, minimale en maximale snelheid van SIBG moet je over langere tijd SpeedTests doen. Er zijn nl. veel factoren die de snelheid bepalen. Belangrijkste is de bezetting van de mast, mobiel verkeer gaat voor. 
Ook belangrijk is uiteraard afstand tot de mast, je haalt twee streepjes lees ik, dat is redelijk goed.

Een voorbeeld bij mij:

Je ziet hier over een week, elk uur gemeten, de snelheid van VDSL + 4G. VDSL is bij mij 17 Mbps. Trek je dat van de waardes in de bovenstaande grafiek af dan zie je dat 4G soms vrijwel niets extra geeft maar soms wel 80 Mbps. extra. Gemiddeld (rode lijn) iets van 30 Mbps.

Kortom, het gratis (!) SIBG product is gemiddeld wel bruikbaar maar soms heeft het weinig nut. Gecapt is het niet; dat toont de grafiek.

En ik sluit me aan bij bovenstaande klanten die opmerken dat kort en bondig een vraag stellen echt raadzaam is.
 


Hallo @PeterG Alleen T-Mobile levert volledig  4G voor thuisgebruik, kan op mijn adres ook, geen buitengebied, misschien op jouw adres ook wel.

KPN levert als aanvulling op een DSL-aansluiting een 4G-aansluiting en dan ook nog alleen en door KPN erkende buitengebieden.

 

 


Hallo @PeterG Alleen T-Mobile levert volledig  4G voor thuisgebruik, kan op mijn adres ook, geen buitengebied, misschien op jouw adres ook wel.

KPN levert als aanvulling op een DSL-aansluiting een 4G-aansluiting en dan ook nog alleen en door KPN erkende buitengebieden.

 

 

Waarbij ook sprake is van “tot” snelheden in de marketing van 4GvT (4G voor Thuis) van t-mobile. Ik heb dat product ook al een jaar of drie. Zeer wisselende snelheid, eigenlijk net zoals SIBG. Zit ook allemaal op dezelfde mast.

En een maandelijkse bundel. Dat is een voordeel van SIBG, dat kost niets, hoeveel data je ook gebruikt.

Dichtbij hebben we een nieuwe Vodafone mast. Met 5G meet ik met een Oppo 5G router constant 130/30 Mbps. Helaas doet Vodafone aan energiebesparing van 21:00 tot 06:00 uur, dan is de snelheid 30/30.


Helaas doet Vodafone aan energiebesparing van 21:00 tot 06:00 uur, dan is de snelheid 30/30.

Ow... bijzonder... dat geld voor alle mobiele abonnementen bij Vodafone? In heel Nederland? Of begrijp ik het nu verkeerd? 


Helaas doet Vodafone aan energiebesparing van 21:00 tot 06:00 uur, dan is de snelheid 30/30.

Ow... bijzonder... dat geld voor alle mobiele abonnementen bij Vodafone? In heel Nederland? Of begrijp ik het nu verkeerd? 

Niet echt duidelijk. Want nergens vermeldt Vodafone dit feit. Tele2 heeft het wel ooit bevestigd maar Vodafone niet. Maar het is duidelijk waarneembaar:

 

Betreft geen storing o.i.d., ik zie dit op 4G en op 5G. Zit 200 meter van de mast. Geen obstructies.


@Joep1965

De snelheid wordt sowieso afgekapt op 50MB. Dus je gaat nooit meer halen dan 50 plus de snelheid die het standaard modem levert.  Ik ben zeer tevreden met sib. Weliswaar gebruik ik een buitenantenne. 

Dat is precies wat mijn probleem is/ik bedoel.
Waar ik in huis en buiten (tussen de buitjes) mijn 4g-modem zet, op de beste plaats vlgs die site van kpn of andere zendmastzoeksites of op de allerdomste, de upload is tussen de 41-43 mbps.  De ontvangstindicatie was 1 of 2 streepjes blauw, nooit 3.
Met mijn kpn-4g-gsm meet ik op die plekken van 54mbps op de slechtste en over de 200mbps op de beste plek. Heb ook masten voor en achter mijn huis dus hij pakt zeker te weten voor en achter een andere in mijn vorige mail genoemde mast.
Mijn adsl-verbinding is stabiel rond de 12.
De metingen zijn op verschillende tijden en dagen gedaan.
 

Download van 13 testen de afgelopen dagen op verschillende plekken (zijn er meer geweest met zelfde beeld maar toen wist ik nog niet dat je die kon opslaan bij speedtest)

Enige waar je aan ziet dat het modem op een ander plaats staat is de uploadsnelheid.
Die verschilt duidelijk op de verschillende locaties (ook redelijk stabiel op de verschillende tijden maar wel per plek anders).
 

Upload bij die testen.

Dus geeft volgens "Bartjens" het 4g-modem max 30mbps door ipv van 50mbps.
Ik kan, met mijn kennis, niet verklaren dat het een ontvangst-probleem zou zijn als hij de ene keer 30mbps bij een beschikbare (gsm-gemeten) 54mbs downsnelheid pakt en bij  een beschikbare 205mbps download ook maar 30 pakt ipv 50. Danwel zou ik het begrijpen als er ook grotere fluctuaties zaten in de download (20-30 oid), zoals bij de upload, die duiden op een betere of mindere positie van het modem corresponderend met de ontvangstindicatie van 1 of 2 streepjes.

Dus dat is mijn vraag, kan een techneut dit uitleggen of moet ik concluderen dat er iets mis is met het (duidelijk gebruikte bruikleen) 4g-modem?

Meting op plek van modem
Wat het modem daar presteert.

Edit: excuses mocht het hiervoor nog ff duizelen, had de down en upload in laatste deel wat verward.


Hoeveel groene pijlen zie je hier als je postcode en huisnummer invult?


Nul


Hoeveel groene pijlen zie je hier als je postcode en huisnummer invult?

Relevant zou kunnen zijn dat het SIBG modem op 800 MHz. werkt. Grote reikwijdte, beperkte bandbreedte. Vermoedelijk is het met de smartphone van Joseph net andersom, die gebruikt vermoedelijk de 1800 of 2600 MHz. waar de bandbreedte veel groter is (en bereik minder, maar dat is hier niet het probleem).

Levert dit misschien nog inzichten op: https://antennekaart.nl/kaarten ?

Er is denk ik bij Joseph gewoon niets mis, maar is er op de zendmast bij hem op dit moment op 800 MHz. gewoon niet meer bandbreedte beschikbaar door welke oorzaak dan ook, kan tijdelijk zijn. Hier in de buurt wordt de snelweg verbreed, sinds dag 1 van die werkzaamheden zie ik af en toe een behoorlijk lagere SIBG snelheid en is deze sterk wisselend. Dat lijkt te komen door alle apparatuur, camera’s, tijdelijke verkeerslichten, werklui etc., die moeten allemaal communiceren… natuurlijk draadloos dus via 4G. 

Ook is er een recreatiegebied hier in de buurt. Op hoogtijdagen met veel mensen zit de zendmast natuurlijk ook voller. Dan vooral overdag.

Het is jammer dat SIBG verkeer geen prio op de zendmast heeft maar omdat het gratis is begrijpelijk.

Moet je kijken hoe wisselend afgelopen week, en dan opeens sinds vannacht een flinke stijging:

Maar gemiddeld (rode lijn) dus net iets meer dan 30 Mbps. bovenop VDSL, netjes. Overigens is dit gemeten met fast.com, die is minder betrouwbaar dan SpeedTest, maar dit kleine PC’tje is maar 32-bit. De SpeedTest CLI voor Windows vereist 64-bit, vandaar.


Nul

Ik zie bij mij een oranje en een rode. Daarop zit SIBG bij mij. 
Ik zie ook een groene, maar vanuit mijn opstelling van het SIBG modem is die niet te bereiken, dan zou er een buitenantenne moeten komen.

Ik gebruik de volgende antenne, staat binnen achter een raam op de 1e verdieping:

https://www.obelink.nl/nedis-anor5g20wt-5g-4g-3g-antenne-5412810327935.html

Zonder deze antenne met de bijgeleverde sprietjes heb ik maar 1 LED ontvangst, met deze antenne een stabiele 2 LEDs.

Dus ook met rode en oranje pijlen volgens https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten kun je toch redelijk goed SIBG hebben.

 

 

 


Dichtstbijzijnde mast aan de voorkant van mijn woning waar ik de meest stabiele verbinding heb en alleen landbouwgrond is gelegen tussen mij en de locatie vd mast:

Info mbt oranje pijl

Info mbt rode pijl

Info mast

 

2e mast (alleen) oranje pijl, voorzijde woning iets meer naar rechts tov 1e.

3e mast oranje pijl (plus een rode) aan de achterzijde woning.

Verder nog een mast met alleen 2 rode pijlen op 3369m, sector 1 53° tov adres, sector 3, 67° tov adres.

En de metingen blijven onveranderd, of het nu overdag tijdens de werkuren, de avond of nacht is.
Snap nog steeds niet waarom die download zo stabiel blijft ongeacht tijd en mast terwijl de upload wel fluctueert per mast.
Ook de 800 of 1800/2600mhz uitleg verklaart m.i. dit niet.
Gelet de afstand, open velden, geen bijzondere omstandigheden als werkzaamheden en de mobiele metingen plus de info dat tussen 4g en 4g+ niet veel snelheidsverschil* bestaat en 4G 150Mbps  kan halen zou m.i. op mijn locatie waarden van nabij de 50mbps haalbaar moeten zijn.
Gecapt worden op 30mbps is danook voor mij nog steeds de meest aannemelijke verklaring.
Kan alleen niet vinden of dit softwarematig in 4g-modem geregeld wordt of op de zendmast.

En dat komt dan toch neer op net geen halvering van je downloadsnelheid** en dat vind ik nogal wat, zeker omdat ik "gedwongen" ben om een duurder 100 abo af te sluiten omdat het 4g-modem niet geleverd werd bij het bestaande 50 abonnement.

*  quote "De maximale snelheden voor 4G en 4G+ zijn respectievelijk 150 en 225 Mbit/s"
  
en "voordelen die 4G+ echter biedt, is dat het netwerk er stabieler van wordt. Er is ruimte voor
   meer gebruikers tegelijkertijd".
)

** 25 mbps = 3125 KB/s (3,12 MB/s)
     50 mbps = 6250 KB/s (6,25 MB/s)


Bij mij zijn er geen rode pijlen en toch heb ik de volle 50MB erbij. In de eerste instantie stond het 4gmodem binnen.  Soms 1 en 2 blauwe ledjes maar de snelheid werd nooit meer dan 10MB boven de gewone snelheid.  Dat moet beter kunnen dacht ik en ik heb er 20mtr stroomkabel en 20mtr utp kabel aan gebonden en ben naar buiten aan de wandel gegaan.  Dat gaf al verbetering maar het kan beter dacht ik. Dus het (platte) dak op gegaan en toen op zoek gegaan naar de plek waar ik de hoogste snelheid had. Maar nog steeds 1 blauw ledje. Ik wist genoeg en heb de buitenantenne besteld en gemonteerd.  Toen begon het uitrichten van de antenne.  Een hele klus. Het is bijna centimeterwerk. Ik werd beloond met altijd 50MB erbij. En heb ik een comfortabele snelheid van 79-81 maar nog steeds 1 blauw ledje. Ik ben er van overtuigd dat voor een stabiel ontvangst de buitenantenne een must is en heb dat aan meerdere mensen hier op het forum geadviseerd en altijd met succes.