Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit, wat de technische verklaring is?
Ik had een internet/tv/vaste telefoon abonnement op ADSL.
In theorie zou daar 13 Mbps haalbaar zijn, in de praktijk net onder de 12, gemiddeld 11.8 mbps.
Daarom kreeg ik korting op mijn abonnement.
Nu veranderen tijden en zou het toch fijn zijn wat kortere downloadtijden te halen.
Helaas zit ik in een gebied waar de overheid vindt dat je moet beschikken over snel internet maar niets verplicht en je van de providers de t… kan krijgen omdat het niet rendabel is om aan te sluiten.
Nu zag ik op de site dat ik in aanmerking zou komen voor een gratis SIBG aan van KPN. Toevallig ook de leverancier die mijn abonnement had overgenomen van een "dochter". Nu kan het zijn dat ik ff niet heb opgelet maar heb het van hen nooit aangeboden gekregen.
Nu dacht ik, het zal wel, en ben eerst eens gaan testen want "tot" is natuurlijk een ruim begrip en had destijds voor een bepaalde mobiele telefoonaanbieder gekozen omdat die in ons (grens)gebied als enige wel volledige dekking gaf in tegenstelling tot KPN en de andere spelers van die tijd.
En overal in huis mat ik op mijn P30pro (van voor 2019) met KPN-sim tenminste 80mbps. En tot over de 200mbps op bepaalde plekken. Dus zit eens een keer niet in een "black spot".
Dus ik ga bellen.
Kreeg ik het verhaal dat SIBG niet in samenwerking met mijn huidige abonnement kan want dat ik een 50mbps en dan moet je kennelijk 100mbps hebben. Ik zeg nog, maar je gaat met dat 4g-modem nooit meer dan 50mbps halen dus hoezo een 100mbps abonnement?? Nou dat zag ik dus verkeerd en er werd uitgelegd dat die 50mbps bovenop de snelheid van de adsl-lijn zou komen, dus in mijn specifieke geval een kleine 63mbps.
Afijn, lang verhaal kort, vanuit financieel oogpunt tv en telefoonlijn laten vallen, en een internet-only gepakt.
En krijg dus "nieuw" modem V10 plus de Sagem Air huppeldepup met antennes.
Sluit de handel aan met de bijgeleverde kabels om te testen (heb volledig, tenminste cat5e, met 1000mbps bekabeld netwerk in huis liggen maar natuurlijk niet op die plekken waar ik het beste resultaat qua verbinding had gemeten). Na een aanloop probleempje (sim bleek niet aangedrukt te zitten en de voeding was van een zeer energiebesparend type) had ik verbinding.
Echter wat schetst mijn verbazing dat ik maar 38mbps had met 1 streepje ontvangst op het modem. Nu had ik hem heel lui in het eerste beste raamkozijn gezet op de benedenverdieping (wel een dat gericht was op twee zendmasten en van enkel glas is) maar mijn mobiel wel ruim 80mbps had gemeten. Maar goed, ik met t 4g-modem plus stroomverlengsnoer naar een plek waar ik consequent 160+mbps mat. Helaas pindakaas, ook daar maar 39.8 mbps met (met moeite, modem met bepaalde stand richting…) 2 streepjes ontvangst. Euh?? Ik kijk verder, en op wat voor plek ik het 4g-modem ook zet, achterkant, voorkant, kamer met dikke stenen muren, overal is het rond de 38/39Mbps.
Nog eens voor de zekerheid op internet gekeken en alles gedaan wat KPN aangeeft mbt herstarten ed en gecontroleerd of ik mis was met 4G + adsl ivm max snelheid. Niets hielp en op de site werd idd dat plusverhaal bevestigd maar kwam ook tegen dat SIBG "vroeger" gecapt was op 30mbps.
Dus mijn conclusie, zou mijn modem (vertoonde wat gebruikssporen en voeding was stuk, bij toeval door foutje had ik ook de installatie voor een alles-in-1 pakket ontvangen dus daaruit de voeding gepakt, durfde niet aan het 4g-modem dat wel "fris leek" om te ruilen omdat ik niet wist of imei en mac-adres evt gekoppeld zijn) misschien nog gecapt zijn op 30mbps want mijn adsl is consequent bij het meten 11.8/11.9 mbps en 39-12 is 27mbps en op 3 mbps kijken we niet (overigens al verschil in meting tussen speedtest.net en die van kpn, waarbij kpn een fractie lager zat).
Afijn, ik ga toch maar (gisteren) bellen dus eerst ff getracht volledig Zen te worden om die beproeving aan te gaan.
Natuurlijk alles wat ik al gedaan had nog een keer, modems aan/uit, andere plekjes, andere kabels (dat heb ik allemaal al…, ja maar anders kan ik niet bepalen wat, 21, 22, 23….) met natuurlijk het al bekende resultaat. Dan verhaal dat modem maar 30mpbs max zou leveren, de dame in kwestie gewezen op de eigen kpn-site waar e.a. toch anders staat vermeld en na 3x de letterlijke tekst voorlezend leek t kwartje te vallen. Toen werd het dat ik dan een buitenantenne nodig had maar op de vraag waarom want ik meet 160+mbps met mijn 4g-kpn-mobieljte natuurlijk geen verklaring/uitleg.
Lang verhaal, melding werd uiteindelijk doorgezet en ik zou teruggebeld gaan worden.
Zowaar dezelfde dag teruggebeld.
Begon of ik wel bekabeld had gemeten. Hem duidelijk gemaakt dat ik met alle wifi uit, alle netwerkkabels uit het adslmodem muv die naar de 4g-modem en mijn laptop had gemeten. Toen werd het verhaal dat het 4g-modem feitelijk een wifiverbeteraar zou zijn en geen bedraad en ik dus via wifi zou moeten meten (21, 22, 23….154) hem medegedeeld dat ik toevallig ook met wifi had gemeten en daar geen ene … verschil was geweest met de bedrade metingen. Toen moest ik weer van alles gaan doen aan de installatie maar ja, ik ben zo'n sufferd die wel eens werkt dus niet altijd thuis is. Toen verhaal dat ik maandag teruggebeld kon worden of anders het ticket afgesloten moest worden als opgelost en ik dan een bericht kreeg met een speciaal telefoonnummer erin en ik dan binnen (7?) dagen kon bellen als het mij uit kwam. Met wat scepsis die laatste optie maar aangegeven. Maar ik kreeg idd een bericht wat dat paste bij laatste verhaal.
Maar ik ben er nog steeds niet uit of die consequente bijdrage van het 4g-modem van net geen 30mbps nu toeval is of dat KPN wel degelijk capt.
Maakt n.l. bij metingen niet uit of het dag of avond/middernacht is.
Mast(en) (zit tussen ID 3742, 7906, 4302, 8114) zouden in mijn gebied ook eerder overdag zwaarder belast worden dan in de avonduren en weekend (aantal werknemers bedrijven is een veelvoud tov de bewoners in het gebied..)
Dus wie kan dat steekhoudend uitleggen.
Of is de conclusie dat KPN je afscheept met een modem dat inmiddels gruwelijk verouderd is qua ontvangsttechniek?
Want dat is de enige verklaring die mij rest gelet dat die Sagem met 2 antennes nog geen 3e/kwart kan halen bij meting tov een (anno 2023 verouderd) mobieltje.