Skip to main content

Beste,

Ik heb sinds kort een 200 mbit verbinding aangevraagd.

 

in theorie zou ik ongeveer 200/20  down/up moeten halen.

 

Echter is in de praktijk de snelheid zo verschillend. Ik doe meerdere snelheidstesten per dag.

Dit zijn een aantal resultaten. (de meeste zijn bedraad afgenomen).

50/60

70/60

120/60

120/50

140/50

 

Het is een beetje jammer want het is totaal niet consequent en vaak haal ik de 100mbits nieteens.

Kan het zijn dat er iets niet goed gaat? Dit is gewoon jammer want 50mbits is gewoon te traag om grotere bestanden/games te downloaden.

 

groet,

Koen

 

 

 

 

 

 

Welke experiabox heb je?En is dit met pairbonding?


Welke experiabox heb je?En is dit met pairbonding?

V10. Idd pairbonding.

 

 


Dit zijn een aantal resultaten. (de meeste zijn bedraad afgenomen)

Of met andere woorden ook testen via WiFi.

De enige referentie met je abonnement aangaande snelheid betreft een bekabelde internetconnectie.
En dan moet je ook enkel goede kwaliteit kabels gebruiken, en je aansluitingen tip-top in orde zijn.

Voldoet een en ander niet aan die  “tip-top in orde“ en goede kwaliteit bekabeling,
staat alles op losse schroeven met dito resultaat.


Dit zijn een aantal resultaten. (de meeste zijn bedraad afgenomen)

Of met andere woorden ook testen via WiFi.

De enige referentie met je abonnement aangaande snelheid betreft een bekabelde internetconnectie.
En dan moet je ook enkel goede kwaliteit kabels gebruiken, en je aansluitingen tip-top in orde zijn.

Voldoet een en ander niet aan die  “tip-top in orde“ en goede kwaliteit bekabeling,
staat alles op losse schroeven met dito resultaat.

Ik heb ook genoeg testen gedaan via wifi. 

De volgende manieren heb ik geprobeerd:

  • kabel direct op het modem. (en ja ik heb meerdere kabels getest een aantal 5e en een paar cat 7 kabels) 
  • wifi direct op het modem.
  • Modem aangesloten op een goede router. (tp-link ax73 5400)

hieronder dus een voorbeeld van mijn wifi verbinding getest op mijn vaste pc die dus ook niet verplaatst. 

 

Zoals verwacht is de bekabelde verbinding net wat sneller. hierop haal ik 20% meer snelheid.

Ik heb dus eigenlijk geen idee waar het aan ligt, want soms haal ik 150+.

 

 


Zoals omschreven:
De enige referentie met je abonnement aangaande snelheid betreft een bekabelde internetconnectie.

Wifi kan teveel fluctueren naar gelang de plaatselijk omstandigheden.

Hoewel  -ik zal eerlijk zijn-  heb hier nauwelijks die verschillen die jij ervaart.
Niet bekabeld niet met WiFi.   Maar ik heb mijn netwerk dan ook “tip-top in orde”.
En gebruik eigen apparatuur.  In mijn geval achter glasvezel.
(Afgezien van “Super WiFi” wat ik als connectie naar de overkant van de straat gebruik, uiterst stabiel !)


Ik heb dus eigenlijk geen idee waar het aan ligt, want soms haal ik 150+.

Zou het kunnen zijn dat je de éne keer met 2.4GHz verbonden bent en de andere keer met 5GHz?


Ik heb dus eigenlijk geen idee waar het aan ligt, want soms haal ik 150+.

Zou het kunnen zijn dat je de éne keer met 2.4GHz verbonden bent en de andere keer met 5GHz?

Nee ik zit locked op 5ghz. Echter heb ik hierboven al aangegeven op kabel hetzelfde probleem te hebben.

Ik heb alle variabelen al zo ongeveer geprobeerd, zelfs handmatig channels uitkiezen. 

 

Het signaal vanaf de modem is gewoon heel wisselend qua snelheid. Het lijkt wel alsof de modem problemen heeft of dat KPN iets in het netwerk hier heeft waardoor mijn snelheid steeds zwaar achteruit gaat. De ene keer is het namelijk een paar uur 160mbit en een andere keer is het een halve dag 50. 


Zoals omschreven:
De enige referentie met je abonnement aangaande snelheid betreft een bekabelde internetconnectie.

Wifi kan teveel fluctueren naar gelang de plaatselijk omstandigheden.

Hoewel  -ik zal eerlijk zijn-  heb hier nauwelijks die verschillen die jij ervaart.
Niet bekabeld niet met WiFi.   Maar ik heb mijn netwerk dan ook “tip-top in orde”.
En gebruik eigen apparatuur.  In mijn geval achter glasvezel.
(Afgezien van “Super WiFi” wat ik als connectie naar de overkant van de straat gebruik, uiterst stabiel !)

Mijn "netwerk" is niet zo uitgebreid.

 

Ik heb de v10 met een goede router erachter voor iets meer wifi performance.

Glasvezel komt hier rond oktober ook en dan verwacht ik ook geen verschillen meer te zien.

Het rare is dat de ping gewoon stabiel blijft en dat het lijkt alsof de snelheid regelmatig geknepen wordt. 


Hallo @thatguyfromtv, welkom! Ik zie dat je al op weg bent geholpen door andere forumgebruikers, mooi!

Zoals door Babylonia ook al aangegeven, kan wifi sterk wisselen in snelheid. Dit komt doordat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen. Wij snappen echter ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is, hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Deze tool kan jou helpen om het beste uit jouw wifi netwerk te halen.

Nu lees ik ook dat je verschil in snelheid ervaart via de bekabelde verbinding. Je zou mogen verwachten dat deze stabiel is, mits de omstandigheden hetzelfde zijn. Voor een goede graadmeter is het daarom belangrijk dat je de speedtests uitvoert op een apparaat dat direct op het modem is aangesloten (dus niet op jouw eigen router) en dat je tijdens de speedtest geen andere apparaten hebt aangesloten. Dat betekent dat alle andere apparaten losgekoppeld moeten zijn van het modem. Dat kan door ze uit te zetten of door de verbinding met het modem te verbreken. Alleen op die manier kan je goed meten welke snelheid je haalt. Tijdens het gebruik van apparaten kan de snelheid namelijk wisselen, dat is heel normaal.


Zoals door Babylonia ook al aangegeven, kan wifi sterk wisselen in snelheid. Dit komt doordat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. 

Toch zal de snelheid van de wifi op een PC die zich bij alle metingen op dezelfde plek bevindt geen fluctuaties van meer dan 100Mbps laten zien. Dergelijke verschillen kunnen in zo'n situatie niet aan omgevingsfactoren toegewezen worden.


Hallo @thatguyfromtv, welkom! Ik zie dat je al op weg bent geholpen door andere forumgebruikers, mooi!

Zoals door Babylonia ook al aangegeven, kan wifi sterk wisselen in snelheid. Dit komt doordat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen. Wij snappen echter ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is, hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Deze tool kan jou helpen om het beste uit jouw wifi netwerk te halen.

Nu lees ik ook dat je verschil in snelheid ervaart via de bekabelde verbinding. Je zou mogen verwachten dat deze stabiel is, mits de omstandigheden hetzelfde zijn. Voor een goede graadmeter is het daarom belangrijk dat je de speedtests uitvoert op een apparaat dat direct op het modem is aangesloten (dus niet op jouw eigen router) en dat je tijdens de speedtest geen andere apparaten hebt aangesloten. Dat betekent dat alle andere apparaten losgekoppeld moeten zijn van het modem. Dat kan door ze uit te zetten of door de verbinding met het modem te verbreken. Alleen op die manier kan je goed meten welke snelheid je haalt. Tijdens het gebruik van apparaten kan de snelheid namelijk wisselen, dat is heel normaal.

Dat is ook precies wat gedaan heb. Ik heb vanaf laptops metingen gedaan en nog steeds ervaar ik dit probleem.

Deze waren direct aangesloten op de modem.


De speedtests doe je dus op dezelfde locatie met eenzelfde laptop die per kabel verbonden is met het modem? En andere apparaten heb je uit staan terwijl je de speedtest doet? Ik wil je graag vragen om gedurende een dag in de ochtend, middag en avond een speedtest te doen waarbij de omstandigheden alle keren precies hetzelfde zijn. Zou je de screenshots hiervan hier willen plaatsen?