Skip to main content

Heb mijn internetsnelheid verhoogt naar 1000gb maar merk geen verschil bij snelheidstest. Heb glasvezel en modem 12


Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hallo @1900uur heb je wèl een bevestiging gehad dat die nieuwe snelheid geactiveerd is?

Kun je een foto plaatsen van de glasvezelkast?


Heeft u de snelheidstest via een bekabelde verbinding uitgevoerd? En dus niet via WiFi? 


Heb speedtest via WiFi gedaan kom niet hoger dan 520


Heb speedtest via WiFi gedaan kom niet hoger dan 520

Dat verklaart hem, 1gbit is heel lastig dan wel onmogelijk om te halen via wifi (Dit kan alleen als zowel de zender als ontvanger 802.11AX ondersteund op de 120mhz frequentie, in de praktijk komt dit vrij weinig voor tenzij je in echte top-of-the-line apparatuur hebt geinvesteerd). Stel dat je het via de kabel zou meten dan zou circa op 1gbit uit moeten komen :-) 

Bron:

IEEE 802.11 - Wikipedia


Veel hoger ga je via wifi ook niet halen ben ik bang, op die snelheden zijn alle factoren die het signaal kunnen beïnvloeden extra merkbaar. Van antenneplaatsing in apparatuur tot omliggende wifi-netwerken tot demping tot kwaliteit van wifi-chips en ga zo maar door. Ik gebruik graag de vergelijking tussen twee apparaten, vanuit KPN heb ik voor het werk een Samsung Galaxy S20 en een Samsung Galaxy Tab S6. Op mijn S20 haal ik in optimale omstandigheden rond de 750Mbps, met mijn Tab S6 kom ik echter zelden boven de 400Mbps. In de praktijk kom ik met mijn S20 veelal niet boven de 550Mbps uit.

De enige betrouwbare manier is door te meten met een bekabeld apparaat die dergelijke snelheden ook kan verwerken. Ook bekabeld komen veel apparaten niet boven de 650Mbps uit ondanks gigabit-ethernetpoorten puur omdat het apparaat die snelheid niet kan verwerken.

Dat je het echter niet gemeten krijgt betekent niet dat je het niet hebt. Een Speedtest zal ook altijd een momentopname zijn en ieder stukje in het netwerk tussen jouw verbinding en de Speedtest-server kan de gemeten snelheid op dat moment beïnvloeden. Ik heb wel eens dat ik op klantlocatie een snelheid test en niet boven de 850Mbps uit kom met mijn meetapparaat, een kwartier later haal ik met gemak de juiste snelheid. Dit kan bijvoorbeeld komen door drukte op de centrale waar je op zit aangesloten maar ook drukte op de Speedtestserver op dat moment kan de resultaten sterk beïnvloeden.

 

Dat verklaart hem, 1gbit is heel lastig dan wel onmogelijk om te halen via wifi (Dit kan alleen als zowel de zender als ontvanger 802.11AX ondersteund op de 120mhz frequentie, in de praktijk komt dit vrij weinig voor tenzij je in echte top-of-the-line apparatuur hebt geinvesteerd). Stel dat je het via de kabel zou meten dan zou circa op 1gbit uit moeten komen :-) 

Bron:

IEEE 802.11 - Wikipedia

Ook met Wifi6-apparatuur ga je die gigabit echt niet halen tenzij je echt die top-of-the-line apparatuur hebt inderdaad, zowel het netwerkapparaat als wifi-client. Een Ruckus AP zal bijvoorbeeld beter presteren dan ieder modem dat een consumenten-ISP kan leveren. Wifi 6E zal daar wel verandering in gaan brengen maar daar moeten we nog op wachten. Ook bekabeld krijg je die resultaten lang niet altijd omdat ook hier veel componenten in een apparaat de gemeten snelheid kunnen beïnvloeden.


ben benieuwd welke snelheid u haalt bekabeld aangezien met de wifi de snelheid nooit kan worden gegarandeerd dat u de snelheid haalt.


Even in het algemeen: het is een grote misvatting dat bekabelde apparatuur met een gigabit-ethernetpoort ook die gigabit aan kan. Met enige regelmaat kom ik apparaten tegen die niet de rekenkracht hebben om die datadoorvoer te kunnen verwerken. Van CPU tot RAM tot HDD/SSD, alles moet in staat zijn om deze doorvoersnelheid te kunnen verwerken en in een hoop gevallen is dat niet zo.


Foto’s van glasvezelkabel en modem


Foto’s van glasvezelkabel en modem

Hallo @1900uur , we zien geen foto's


 

 

Dat verklaart hem, 1gbit is heel lastig dan wel onmogelijk om te halen via wifi (Dit kan alleen als zowel de zender als ontvanger 802.11AX ondersteund op de 120mhz frequentie, in de praktijk komt dit vrij weinig voor tenzij je in echte top-of-the-line apparatuur hebt geinvesteerd). Stel dat je het via de kabel zou meten dan zou circa op 1gbit uit moeten komen :-) 

Bron:

IEEE 802.11 - Wikipedia

Ook met Wifi6-apparatuur ga je die gigabit echt niet halen tenzij je echt die top-of-the-line apparatuur hebt inderdaad, zowel het netwerkapparaat als wifi-client. Een Ruckus AP zal bijvoorbeeld beter presteren dan ieder modem dat een consumenten-ISP kan leveren. Wifi 6E zal daar wel verandering in gaan brengen maar daar moeten we nog op wachten. Ook bekabeld krijg je die resultaten lang niet altijd omdat ook hier veel componenten in een apparaat de gemeten snelheid kunnen beïnvloeden.

 

Vergeet ook niet de kans op interference op de frequentie. Als je genoeg mensen hebt die over dezelfde frequentie zitten te communiceren dan ga je het all helemaal niet halen :-) 


Hallo @NHendriks , toen de KPN-monteur bij bij vorige maand de XGS-PON monteerde en testte met zijn apparatuur, haalde hij met zijn mobiel in mijn huiskamer, terwijl het modem in de meterkast zat, ruim 700/700Mbits, zijn telefoon beschikte natuurlijk over Wifi6.

Zelf haal ik via Wifi5 ongeveer 500/500Mbit/s.


Hallo @NHendriks , toen de KPN-monteur bij bij vorige maand de XGS-PON monteerde en testte met zijn apparatuur, haalde hij met zijn mobiel in mijn huiskamer, terwijl het modem in de meterkast zat, ruim 700/700Mbits, zijn telefoon beschikte natuurlijk over Wifi6.

Zelf haal ik via Wifi5 ongeveer 500/500Mbit/s.

Klopt, en dat komt niet perse door Wifi6 maar door de kwaliteit van de wifi-chips in zo'n S20, die zijn voor een telefoon echt van bizar hoge kwaliteit. Ik ben niet zo snel fan van een Samsung-smartphone maar die S20 heeft mij echt van mening doen veranderen.


 

Klopt, en dat komt niet perse door Wifi6 maar door de kwaliteit van de wifi-chips in zo'n S20, die zijn voor een telefoon echt van bizar hoge kwaliteit. Ik ben niet zo snel fan van een Samsung-smartphone maar die S20 heeft mij echt van mening doen veranderen.

Tja, moet je niet straks een S21 gaan krijgen natuurlijk, is die mening zo weer omgedraaid.:stuck_out_tongue_winking_eye:


Tja, moet je niet straks een S21 gaan krijgen natuurlijk, is die mening zo weer omgedraaid.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat gaat gelukkig nog wel even duren, of hij moet plots stuk gaan natuurlijk. Voor privé blijf ik trouw aan OnePlus, mijn 6 doet het al dik vier jaar zonder problemen en is laatst nog overgezet naar de nieuwste Android versie. Al stopt OnePlus wel met het uitrollen van updates hiervoor dus het wordt rustig tijd om voor iets anders te kijken.


Jammer dat Oneplus zich gaat verlagen naar een doorsnee fabrikantje en hun firmware ook doorsnee gaat worden, ze waren zo'n lekker buitenbeentje met top kwaliteit voor een nette prijs met hele goede software.


Ik heb sinds kort ook min abonnement verhoogd naar 1gbit/s tot nu valt het heel erg tegen.

Gisteren nog de tp-link deco x60 gekocht in de hoop dat het de snelheid zou verbeteren maar helaas, hij kom niet boven de 350 mbit/s.

Ik weet niet of het komt door het modem de experia box v10a 

Het vreede was wel dat ik een nieuwe tv ontvanger thuis gestuurd kreeg (wat ik al heb en dus overbodig is) maar geen nieuwe modem 

Ik hoop dat er op een af andere manier de snelheid te verhogen is anders heeft het niet veel zin om extra te betalen voor 1gbit/s 


Ik heb ook een 1Gbit aansluiting en op dit moment gebruik ik een Fritzbox 4040 router en haal bekabeld 930 Mbit down en 840 Mbit up max. met een Windows 10 laptop. Via 3x Ubiquiti AC Lite Wifi accesspoints haal ik maximaal 610 Mbit down en 540 Mbit up op een Iphone 11. En dat wilt ook nog wel eens verschillen van tijdsmoment dat het een stuk lager uitvalt. Ook afhankelijk van hoever je van het Wifipunt af staat te meten kunnen snelheden verschillen. Ik heb ook een Experia V10A geprobeerd en dat week bekabeld niet veel af. Maar wat Wifi betreft zijn de Experia V10A en de Fritzbox 4040 niet de snelste en daarom gebruik ik losse accesspoints. Goed even los daarvan, of in jouw situatie 1Gbit nodig is, dat is per situatie/gebruik verschillend. Voor mij was het meer dat ik voor mijn werk heel veel grote bestanden up- en download. Ik had al een goede 500Mbit verbinding en kreeg toen de mogelijkheid voor 0,90 euro per maand de mogelijkheid om up te graden naar 1Gbit. Ik dacht “why nut”.

 


Ik heb sinds kort ook min abonnement verhoogd naar 1gbit/s tot nu valt het heel erg tegen.

Gisteren nog de tp-link deco x60 gekocht in de hoop dat het de snelheid zou verbeteren maar helaas, hij kom niet boven de 350 mbit/s.

Ik weet niet of het komt door het modem de experia box v10a 

Het vreede was wel dat ik een nieuwe tv ontvanger thuis gestuurd kreeg (wat ik al heb en dus overbodig is) maar geen nieuwe modem 

Ik hoop dat er op een af andere manier de snelheid te verhogen is anders heeft het niet veel zin om extra te betalen voor 1gbit/s 

Hallo @Remco11 hoe heb je de snelheid gemeten? Draadloos meten is zinloos.

Als je een Windows 10/11-pc hebt installeer daarop vanuis de MS Store de Ookla speedtest-app, die geeft de meest betrouwbare resultaten.

Meet met 1 pc rechtstreeks bekabeld op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Je zou dan up/down tussen de 900 en 940 Mbit/s moeten kunnen halen als het niet druk is in jouw wijk.

Succes.

 


Ik heb sinds kort ook min abonnement verhoogd naar 1gbit/s tot nu valt het heel erg tegen.

Gisteren nog de tp-link deco x60 gekocht in de hoop dat het de snelheid zou verbeteren maar helaas, hij kom niet boven de 350 mbit/s.

Ik weet niet of het komt door het modem de experia box v10a 

Het vreede was wel dat ik een nieuwe tv ontvanger thuis gestuurd kreeg (wat ik al heb en dus overbodig is) maar geen nieuwe modem 

Ik hoop dat er op een af andere manier de snelheid te verhogen is anders heeft het niet veel zin om extra te betalen voor 1gbit/s 

Hallo @Remco11 hoe heb je de snelheid gemeten? Draadloos meten is zinloos.

Als je een Windows 10/11-pc hebt installeer daarop vanuis de MS Store de Ookla speedtest-app, die geeft de meest betrouwbare resultaten.

Meet met 1 pc rechtstreeks bekabeld op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Je zou dan up/down tussen de 900 en 940 Mbit/s moeten kunnen halen als het niet druk is in jouw wijk.

Succes.

 

Ik heb geen mogelijkheid om bekabeld te meten alles gaat via wifi en mijn chromebook heeft ook geen ethernet poort 


Hallo @Remco11 , ik gebruik ook een Chromebook 17 inch laptop bekabeld aangesloten met een USB-C naar RJ45 interface en werkt perfect. Neem wel de Gigabit versie, anders schiet het nog niet op.

Ook binnen de Chromebook kun je de speciale Ookla app downloaden uit de Chromebook webstore.

Succes.