Skip to main content

Ik heb sinds 8 april jl. via glasvezel een KPN-abonnement 1000 / 1000 up/down.

Via Ookla / speedtest.nl of een ander meetprogramma haal ik slechts een magere 95 Mbit up/down. Ze geven alle dezelfde snelheid aan. Resetten van het glasvezelkastje en modem geeft geen verandering in die snelheid.

Bij het installeren en controleren van de WiFi snelheid bleek die bij installatie op iets van 600Mbit te liggen. De snelheid bekabeld heb ik toen niet gecheckt; dat heb ik vandaag gedaan.

Staat alles rond mijn abonnement wel goed? Dat die WiFi niet tegen de 1000Gbit haalt, is misschien een teken aan de wand(?)

 

In mijn huis is alles bekabeld verbonden met Cat 6a kabels (gaat dus tot 10 Gbit). In de meterkast is dat aangesloten op een PoE switch (die tot 1 Gbit gaat: TP Link TL-SG1008P), die vervolgens op het KPN modem aangesloten is. Daar zou het dus niet aan moeten kunnen liggen. Die switch heb ik overigens ook ge-reset, alhoewel dat niets zou moeten opleveren (dat verbindt alleen maar door immers). Alle apparatuur is nieuw, dus ook daar ligt het niet aan.

N.B. Ik heb overigens 2 SuperWiFi apparaten in huis (1e en 2e etage).

Heb alsnog de PC rechtstreeks verbonden met het modem (dus switch en patchkastje bypassed).

Nu heb ik wel 950Mbit up/down. Erg weird, want alles is nieuw. Nuja, terug naar de leverancier van switch / patch kast.


Via Ookla / speedtest.nl of een ander meetprogramma haal ik slechts een magere 95 Mbit up/down.

Dit duidt echt op een netwerkkabel of tussenliggende switch die maar 100Mbps aan kan.

Dat is het geval als één van de data aders geen contact maakt door bijvoorbeeld een breuk of slechte connector.


Hallo @Zen2020

Zijn die Cat 6a kabels “af fabriek” van connector voorzien of heb je die zelf aangeknepen?
In het laatste geval zou ik de kabels testen met een kabeltester. Een verkeerde (aders verwisseld) of slechte verbinding (geen contact) kan leiden tot dit snelheidsverlies.


Hoi Ruud.

Ik heb het laten doen  Na afloop hebben ze het signaal getest en dat was prima 

Alleen geen snelheid getest denk ik. En ik krijg wel signaal, alleen max 95 Mbit…

Nuja, ze mogen het komen fixen 😁

Via Ookla / speedtest.nl of een ander meetprogramma haal ik slechts een magere 95 Mbit up/down.

Dit duidt echt op een netwerkkabel of tussenliggende switch die maar 100Mbps aan kan.

Dat is het geval als één van de data aders geen contact maakt door bijvoorbeeld een breuk of slechte connector.

Ja, dat dacht ik ook. De switch stond op 1 Gbit, dus dan moet het ergens in de kabels zitten of een connector. Die max 95 Mbit suggereert echter de switch. Ze mogen alles wel effe doortesten.


Ja, dat dacht ik ook. De switch stond op 1 Gbit, dus dan moet het ergens in de kabels zitten of een connector. Die max 95 Mbit suggereert echter de switch. Ze mogen alles wel effe doortesten.

Gelukkig kan je op de switch inloggen en de status van de poortjes uitlezen. Die switch kan de gigabit namelijk gemakkelijk aan (ik heb zijn grote broertje zonder PoE hier draaien). Zeer waarschijnlijk dat er ergens een adertje inderdaad slecht of geen contact maakt, dat verklaart de problemen namelijk wel. Kans is natuurlijk ook dat er een data-connector in de switch zelf niet helemaal lekker is.


……… heel verhaal

Gelukkig kan je op de switch inloggen en de status van de poortjes uitlezen. Die switch kan de gigabit namelijk gemakkelijk aan (ik heb zijn grote broertje zonder PoE hier draaien).

 

Hoe log ik in op die switch? Heb al gezocht, maar vind alleen maar verkoopinfo, handleidingen (zonder inloginfo), manuals e.d.


……… heel verhaal

Gelukkig kan je op de switch inloggen en de status van de poortjes uitlezen. Die switch kan de gigabit namelijk gemakkelijk aan (ik heb zijn grote broertje zonder PoE hier draaien).

 

Hoe log ik in op die switch? Heb al gezocht, maar vind alleen maar verkoopinfo, handleidingen (zonder inloginfo), manuals e.d.

Na mijn weten is de TP Link TL-SG1008P een (domme) switch 

En kun je hierop niet inloggen


@Zen2020

Je kunt aan de lampjes zien of een poort 1gbit of 100mbit is 

Zie mijn switch als voorbeeld

Poort 1 is 1gbit en poort 2 100mbit 

 


@Zen2020

Je kun aan de lampjes zien of een poort 1gbit of 100mbit is 

Zie mijn switch als voorbeeld

Poort 1 is 1gbit en poort 2 100mbit 

 

Das vreemd dan, want de switch biedt toch 8 x 1 Gbit/s (max)?

Mijn switch laat dit zien, en dan zie ik idd 2 aparte lampjes apart voor 1Gb (groen) of 10/100 Mbit/s (geel)

 


Dan zit het waarschijnlijk in de bekabeling 

Of het apparaat bijvoorbeeld een smart tv is ook vaak 100mbit