Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik heb sinds een week problemen met mijn internetverbinding. De snelheid van de WAN verbinding is stukken lager dan in de voorgaande jaren en ik heb problemen op mijn Wifi netwerk. Er zijn geen zaken gewijzigd.

 

Opbouw:

KPN V12 box → Superwifipunt → 2 x superwifipunt

op mijn KPN V12 box is een actieve switch aangesloten en hierop is een Linuxserver aangesloten die elk kwartier de snelheid meet. Gemiddeld zit de WAN snelheid op 400Mbit met uitschieters naar beneden van 150Mbit.

 

Daarnaast is de Wifi verbinding in en rond huis op dit moment behoorlijk gebrekkig en heb ik op zowel de 5 als de 2,4 Ghz band problemen met wegvallen van het Wifi signaal. Als toevoeging: vrijstaande woning met twee buren die een netwerk hebben, met andere woorden de banden zitten niet vol.

U heeft dus 1 bekabeld aangesloten SuperWiFi en 2 draadloze? Staat de bekabeld aangesloten SuperWiFi naast de KPN Box? 

Heeft u ook tv-ontvangers van KPN? 


Sorry voor de onduidelijkheid. De V12 ondersteund MESH inmiddels volledig dus alle superwifipunten zijn draadloos. In verband met de afstand zijn de laatste twee punten verbonden met het superwifipunt dat in de omgeving van de V12 box staat. Ik heb twee televisie ontvangers, beide bekabeld.


Ik heb twee televisie ontvangers, beide bekabeld.

Rechstreeks aangesloten op de KPN Box? Of via een switch? 

Ondersteund de switch IGMP-Snooping? 


Allebei rechtstreeks aangesloten op het modem! IGM-Snooping zit niet op de switch. De switch werd standaard geleverd door de monteur die e.e.a. twee jaar geleden kwam aansluiten.


Hoi @Jan Runhart, welkom op ons forum! Het is altijd even zoeken waar het verlies in snelheid precies zit.

Ik heb de lijn uitgelezen met de gegevens uit je profiel en die ziet er uitstekend uit.
Wat voor snelheid meet je met de speedtest app voor windows met een direct bekabeld aangesloten computer met de andere apparatuur ontkoppeld?


@Jan Runhart heb je de oorzaak/oplossing nog kunnen vinden?


@Thomas, Ik ben inmiddels weer terug van een trip vandaar het late antwoord. De snelheid blijft instabiel maar is op dit moment wel iets beter (Gemiddeld genomen over de dag).

 

Echter de problemen met WiFi en de stabiliteit van het modem begint een groter probleem te worden. Het inloggen in het modem gaat zeer traag en valt vaak weg, ook bekabeld. Daarnaast valt regelmatig de verbinding met de superwifi punten weg. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd. Gefaseerd de Wifi apparatuur aangezet. Zo veel als mogelijk 5Ghz gebruiken, Andere locaties maar e.e.a. blijft instabiel.


Als je wifi niet stabiel is is het misschien toch de moeite waard je superwifpunten bekabeld aan te sluiten waar mogelijk. Dat kan een hoop uitmaken.
Je had het topic wellicht al gevonden maar hier staat een hoop informatie over de superwifipunten.

En over de recente update van de box 12. Ik lees dat het nog wel een eind kan helpen hem nog een factory reset te geven.