Skip to main content

Beste

Ik heb sinds Januari 2022 glasvezel 1 Gb

Altijd deze snelheid gehaald maar sinds een week haal ik hooguit 780 Mb

Diverse testen laten draaien op de PC zoals de test van : Ookla - KPN glasvezeltest en Openspeedtest.

Alle komen op dit resultaat uit. Het modem (nieuwe type) en de glasvezel entree gereset.

Waar kan dit aan liggen...nogmaals altijd de volle snelheid gehad.

 

Ik hoor graag jullie reactie en misschien oplossing.

 

Renso

 

Goedemorgen @Renso en dank voor je berichtje :)

Heb je ook het glasvezelkastje al eens gereset door deze minimaal 2 minuten stroomloos te maken? Houd er daarbij rekening mee dat een speedtest een momentopname is, dat die niet de juiste snelheid weergeeft betekent niet dat je het niet hebt. Het kan bijvoorbeeld op dat moment erg druk zijn op de centrale waar je op bent aangesloten maar het kan ook zijn dat het op dat moment druk is op server van de speedtest. Hopelijk zorgt het resetten van het glasvezelkastje ervoor dat je weer de snelheid haalt die je eerder ook haalde! Ik zie je bevindingen graag tegemoet. 

 

 


Jan bedankt voor je reactie

 

Ik heb net nog het glasvezelkastje stroomloos gehad evenals het modem.

Na het opstarten opnieuw een speedtest laten draaien bij alle drie de test sites maar die geven nog steeds die zelfde waarde aan. Bij glasvezel zou het toch niet uit mogen maken hoe druk het in de centrale is waarop ik aangesloten ben?? Er zit een switch in het netwerk die heb ik er tussenuit gehad maar dat maakt ook geen verschil. Maar het blijft vreemd dat in deze configuratie ik eerst WEL steeds de volle snelheid haalde.

 

Ik hoor graag je mening cq oplossing

 

Renso


Jij bedankt voor de terugkoppeling @Renso!

Ik kijk graag ook even met je mee. Mag ik je daarvoor vragen om je forumprofiel in te vullen en kun je een seintje geven zodra je dat hebt gedaan? Dan kijk ik vanuit daar graag verder voor je!


Profiel heb ik ingevuld


Het is geen shared medium, maar daarna is het nog steeds wel afhankelijk van wat er achter zit voor verbinding, en hoeveel bandbreedte dat heeft.

Ik zou wel de Windows app pakken van speedtest, en dan de KPN Rotterdam, KPN Barendrecht of nog beter werkt hier de de i3D.net. Test niet met de “HyperFilter”, die werkt nooit goed. Vooral de upload niet.

 


Het is geen shared medium, maar daarna is het nog steeds wel afhankelijk van wat er achter zit voor verbinding, en hoeveel bandbreedte dat heeft.

Ik zou wel de Windows app pakken van speedtest, en dan de KPN Rotterdam, KPN Barendrecht of nog beter werkt hier de de i3D.net. Test niet met de “HyperFilter”, die werkt nooit goed. Vooral de upload niet.

 

Bastian bedankt voor je reactie…. ook de Windows speedtest komt op de zelfde waardes.

 

Renso


Goedemiddag @Renso, ik heb net een ticket aangemaakt voor onze technische dienst en zij zullen dit verder oppakken! Het lukt mij niet direct om dit probleem voor je op te lossen maar ik verwacht nu wel dat het snel zal worden verholpen. Wacht het eventjes af en ik zal dit uiteraard zelf ook in de gaten houden. 


Goedemiddag @Renso, ik heb net een ticket aangemaakt voor onze technische dienst en zij zullen dit verder oppakken! Het lukt mij niet direct om dit probleem voor je op te lossen maar ik verwacht nu wel dat het snel zal worden verholpen. Wacht het eventjes af en ik zal dit uiteraard zelf ook in de gaten houden. 

Jan

 

Bedankt voor je reactie

Ik heb al een SMS ontvangen met deze mededeling waarvoor mijn dank.

We wachten het even af en uiteraard zal ik ook jou op de hoogte houden.

 

Renso


Goedemiddag @Renso, ik heb net een ticket aangemaakt voor onze technische dienst en zij zullen dit verder oppakken! Het lukt mij niet direct om dit probleem voor je op te lossen maar ik verwacht nu wel dat het snel zal worden verholpen. Wacht het eventjes af en ik zal dit uiteraard zelf ook in de gaten houden. 

Jan

 

Bedankt voor je reactie

Ik heb al een SMS ontvangen met deze mededeling waarvoor mijn dank.

We wachten het even af en uiteraard zal ik ook jou op de hoogte houden.

 

Renso

Yes, super om te horen @Renso en bedankt ook voor de terugkoppeling :) 


Goedemiddag @Renso, ik heb net een ticket aangemaakt voor onze technische dienst en zij zullen dit verder oppakken! Het lukt mij niet direct om dit probleem voor je op te lossen maar ik verwacht nu wel dat het snel zal worden verholpen. Wacht het eventjes af en ik zal dit uiteraard zelf ook in de gaten houden. 

Jan

 

Bedankt voor je reactie

Ik heb al een SMS ontvangen met deze mededeling waarvoor mijn dank.

We wachten het even af en uiteraard zal ik ook jou op de hoogte houden.

 

Renso

Yes, super om te horen @Renso en bedankt ook voor de terugkoppeling :) 

Beste Jan

 

Inmiddels contact gehad met de service desk en alles doorlopen.

Uiteindelijk kwamen we uit op wat waarschijnlijk een update van Windows 11 22H2 de oorzaak zou kunnen zijn..??!! Het kan kloppen met de tijdlijn van de problemen. Afgesproken is dat we elkaar over een week nog even spreken en ikzelf ga ff op zoek of er inderdaad meldingen zijn voor wat betreft de grote Win11 update en netwerk problemen.

 

Zover de laatste stand van zaken en ik zal je op de hoogte houden.

Bedankt ver je hulp

 

Renso


Goedemiddag @Renso, ik heb net een ticket aangemaakt voor onze technische dienst en zij zullen dit verder oppakken! Het lukt mij niet direct om dit probleem voor je op te lossen maar ik verwacht nu wel dat het snel zal worden verholpen. Wacht het eventjes af en ik zal dit uiteraard zelf ook in de gaten houden. 

Jan

 

Bedankt voor je reactie

Ik heb al een SMS ontvangen met deze mededeling waarvoor mijn dank.

We wachten het even af en uiteraard zal ik ook jou op de hoogte houden.

 

Renso

Yes, super om te horen @Renso en bedankt ook voor de terugkoppeling :) 

Beste Jan

 

Inmiddels contact gehad met de service desk en alles doorlopen.

Uiteindelijk kwamen we uit op wat waarschijnlijk een update van Windows 11 22H2 de oorzaak zou kunnen zijn..??!! Het kan kloppen met de tijdlijn van de problemen. Afgesproken is dat we elkaar over een week nog even spreken en ikzelf ga ff op zoek of er inderdaad meldingen zijn voor wat betreft de grote Win11 update en netwerk problemen.

 

Zover de laatste stand van zaken en ik zal je op de hoogte houden.

Bedankt ver je hulp

 

Renso

Bedankt voor de terugkoppeling @Renso, dat had ik ook niet direct kunnen bedenken dat we het eventueel in die hoek moeten zoeken! Ik ben uiteraard ook heel erg benieuwd of dit ook de daadwerkelijke oorzaak is dus top je ook mij hiervan op de hoogte wil houden!


Hoi @Renso, ik ben toch wel even benieuwd naar de stand van zaken en of dit probleem nu te maken heeft gehad met die update vanuit Windows!


Beste JanZ

 

Inmiddels is er weer een nieuwe update van Windows geweest maar dat maakte niets uit qua snelheid.

Ook nog Dinsdag contact gehad met de servicedesk zoals afgesproken 🤙 en Dinsdag as zouden we elkaar weer spreken.Ik heb nl een andere computer kunnen regelen met GoodOl Win10.

Daar ook de diverse testen laten draaien om te checken of het niet aan Win11 kan liggen maar ook die komen met het zelfde resultaat.

Ik wil Dinsdag proberen om thuis een meting te laten doen ok ook dat uit te sluiten.

Uiteraard laat ik dat hier weten.

 

Bedankt en een goed weekend verder.

 

Renso


Beste JanZ

 

Inmiddels is er weer een nieuwe update van Windows geweest maar dat maakte niets uit qua snelheid.

Ook nog Dinsdag contact gehad met de servicedesk zoals afgesproken 🤙 en Dinsdag as zouden we elkaar weer spreken.Ik heb nl een andere computer kunnen regelen met GoodOl Win10.

Daar ook de diverse testen laten draaien om te checken of het niet aan Win11 kan liggen maar ook die komen met het zelfde resultaat.

Ik wil Dinsdag proberen om thuis een meting te laten doen ok ook dat uit te sluiten.

Uiteraard laat ik dat hier weten.

 

Bedankt en een goed weekend verder.

 

Renso

PS

Op de tijdelijk computer ga ik ubunto installeren en daar testen mee draaien...dan hoop ik het eea uit te kunnen sluiten. Het is gewoon balen dat ik ruim 200 mb kwijt ben terwijl ik echt vanaf het begin de volle 1Gb had.


Beste JanZ

 

Inmiddels is er weer een nieuwe update van Windows geweest maar dat maakte niets uit qua snelheid.

Ook nog Dinsdag contact gehad met de servicedesk zoals afgesproken 🤙 en Dinsdag as zouden we elkaar weer spreken.Ik heb nl een andere computer kunnen regelen met GoodOl Win10.

Daar ook de diverse testen laten draaien om te checken of het niet aan Win11 kan liggen maar ook die komen met het zelfde resultaat.

Ik wil Dinsdag proberen om thuis een meting te laten doen ok ook dat uit te sluiten.

Uiteraard laat ik dat hier weten.

 

Bedankt en een goed weekend verder.

 

Renso

PS

Op de tijdelijk computer ga ik ubunto installeren en daar testen mee draaien...dan hoop ik het eea uit te kunnen sluiten. Het is gewoon balen dat ik ruim 200 mb kwijt ben terwijl ik echt vanaf het begin de volle 1Gb had.

Dankjewel voor de update @Renso!

Snap ook heel goed dat je hiervan baalt maar ik heb er alle vertrouwen in dat het links - of rechtsom wordt opgelost. Ik zie de aankomende bevindingen ook graag weer tegemoet en jij voor nu ook nog een mooi weekend toegewenst :) 


Beste Jan

 

Na alle testen van mijn zijde was er geen verandering van de waardes.

Vanmorgen (03-11) is er een allervriendelijkste monteur langs geweest en die heeft de volgende metingen verricht:

Direct op het modem    940 - 940

Na de switch                 945 - 940

In de pc ruimte voor de switch 940 - 940 (einde van de kabel)

Ik krijg dus blijkbaar de goede snelheid binnen alleen de metingen via de diverse methodes en de PC geven anders aan. We gaan dit in de gaten blijven houden en als er een verandering is zal ik me melden.

Dank aan jullie - de Helpdesk - en de monteur.

 

Renso


Beste Jan

 

Na alle testen van mijn zijde was er geen verandering van de waardes.

Vanmorgen (03-11) is er een allervriendelijkste monteur langs geweest en die heeft de volgende metingen verricht:

Direct op het modem    940 - 940

Na de switch                 945 - 940

In de pc ruimte voor de switch 940 - 940 (einde van de kabel)

Ik krijg dus blijkbaar de goede snelheid binnen alleen de metingen via de diverse methodes en de PC geven anders aan. We gaan dit in de gaten blijven houden en als er een verandering is zal ik me melden.

Dank aan jullie - de Helpdesk - en de monteur.

 

Renso

Hoi @Renso, dank voor de uitgebreide terugkoppeling, dat wordt gewaardeerd :)

Goed om te lezen dat er vanochtend een monteur is geweest en dat dit in de gaten wordt gehouden! Ik ben uiteindelijk ook benieuwd wat nu de reden is dat jouw metingen iets anders aangeven. Mocht ik in de tussentijd iets voor je kunnen betekenen, laat het dan vooral weten! 


Beste Jan

 

Na alle testen van mijn zijde was er geen verandering van de waardes.

Vanmorgen (03-11) is er een allervriendelijkste monteur langs geweest en die heeft de volgende metingen verricht:

Direct op het modem    940 - 940

Na de switch                 945 - 940

In de pc ruimte voor de switch 940 - 940 (einde van de kabel)

Ik krijg dus blijkbaar de goede snelheid binnen alleen de metingen via de diverse methodes en de PC geven anders aan. We gaan dit in de gaten blijven houden en als er een verandering is zal ik me melden.

Dank aan jullie - de Helpdesk - en de monteur.

 

Renso

Hoi @Renso, dank voor de uitgebreide terugkoppeling, dat wordt gewaardeerd :)

Goed om te lezen dat er vanochtend een monteur is geweest en dat dit in de gaten wordt gehouden! Ik ben uiteindelijk ook benieuwd wat nu de reden is dat jouw metingen iets anders aangeven. Mocht ik in de tussentijd iets voor je kunnen betekenen, laat het dan vooral weten! 

Nogmaals bedankt voor je inzet en tijd en belangstelling

 

Renso


Ik wil nog een aanvulling op dit topic plaatsen.

 

Na dat de monteur alle metingen had verricht bleef ik ,ondanks dat ik bij het glasvezel punt gewoon 1 Gb had, met een lage snelheid zitten.

Het moest dus wel achter de aansluiting zitten.

Ik heb bij ASUS (motherboard) verzocht voor de laatste Bios en drivers.

De Bios liep dus twee versies achter ondanks een util van ASUS die dat in de gaten moest houden.

Na de Bios vervanging bleek ik ook drivers te hebben die up to date waren maar eigenlijk voor Win10 waren. op advies van ASUS deze ook vervangen.

Als resultaat heb ik dus weer mijn volle 1 Gb download/upload weer terug.

Mijn dank gaat uit naar de KPN monteur en de mensen die een reactie hebben gegeven maar ook naar de hulp van ASUS.

 

Renso


Ik wil nog een aanvulling op dit topic plaatsen.

 

Na dat de monteur alle metingen had verricht bleef ik ,ondanks dat ik bij het glasvezel punt gewoon 1 Gb had, met een lage snelheid zitten.

Het moest dus wel achter de aansluiting zitten.

Ik heb bij ASUS (motherboard) verzocht voor de laatste Bios en drivers.

De Bios liep dus twee versies achter ondanks een util van ASUS die dat in de gaten moest houden.

Na de Bios vervanging bleek ik ook drivers te hebben die up to date waren maar eigenlijk voor Win10 waren. op advies van ASUS deze ook vervangen.

Als resultaat heb ik dus weer mijn volle 1 Gb download/upload weer terug.

Mijn dank gaat uit naar de KPN monteur en de mensen die een reactie hebben gegeven maar ook naar de hulp van ASUS.

 

Renso

Hoi @Renso en bedankt voor dit (waardevolle) bericht!
Top dat je deze bevindingen hier nog met ons deelt, daar kunnen eventuele meelezers in de toekomst ook altijd iets aan hebben :) 


KPN ook bedankt voor de hulp toen het nodig was….