Skip to main content

Hallo allemaal! Ik heb i.v.m. een ongunstige locatie van mijn ISRA punt (midden in m’n woonkamer..) met een koppelstuk een langere utp kapel ná het pairbonding kabeltje geplaatst. Het vreemde (voor mij) is dat als ik het modem direct aansluit op het pairbonding kabeltje van KPN ik de volle (dubbele) snelheid haal, ongeveer 175Mbps down en 55 up. Echter met het verlengstuk er tussen halveert die naar <100Mbs down.

Ik weet dat het verlengen van de kabel niet wordt aangeraden, maar ik kan mij alleen voorstellen dat die de stabiliteit van de verbinding beïnvloedt. De stabiliteit is prima, echter lijkt het wel of de pairbonding niet meer werkt als ik de kabel verleng. Iemand enig idee hoe ik dat wel werkend kan maken?

Welk koppelstuk gebruikt u? Foto? Linkje naar het artikel in een webshop? Wat doet de 2 groene ledjes L1 en L2 op de Experiabox? 

 


Zijn beide lijnen nog wel actief als je die verlengkabel gebruikt?


Bedankt voor jullie (snelle) reacties. Ik zal even foto’s uploaden, zie hieronder in elk geval het koppelstuk dat ik gebruik. Ik zal even kijken of beide lijnen na verlengen actief blijven, of slechts één.

 

 

 


Hierboven de foto’s 🙂 👆🏻 En ik heb zojuist gezien dat mét het verlengstuk alleen L1 groen brandt op het modem en direct op het pair bondig kabeltje L1+L2.. Heb ik het verkeerde koppelstuk gebruikt oid?


Dat blokje lijkt in orde. Hoe zit het met de kabel? Hebben de stekkertjes 4 kopere contactpuntjes? En niet zoals deze, 2 contactpuntjes?

 


Dat blokje lijkt in orde. Hoe zit het met de kabel? Hebben de stekkertjes 4 kopere contactpuntjes? En niet zoals deze, 2 contactpuntjes?

 

Yes 4, die zijn er zelfs door een vriendelijke KPN-monteur aan gezet voor me 🙂 Is er een manier waarop ik die kabel (met stekkers) kan testen om te zien of het daar wellicht aan ligt?


Ja ... andere kabel proberen 😉

U heeft dus het Y-kabeltje met beide stekkertjes in de wandcontactdoos zitten? Vervolgens het koppelblokje op het ene stekkertje van het Y-kabeltje gestoken. En daar een normale telefoon kabel in gestoken die naar de Experiabox ligt?

U heeft het over "utp-kabel"? Heeft de monteur die gemaakt? Waarom heeft die hem dan ook niet getest of die goed werkt?


Ja ... andere kabel proberen 😉

U heeft dus het Y-kabeltje met beide stekkertjes in de wandcontactdoos zitten? Vervolgens het koppelblokje op het ene stekkertje van het Y-kabeltje gestoken. En daar een normale telefoon kabel in gestoken die naar de Experiabox ligt?

U heeft het over "utp-kabel"? Heeft de monteur die gemaakt? Waarom heeft die hem dan ook niet getest of die goed werkt?

Klopt, de Y-kabel zit in de wandcontactdoos. Het punt is dat de UTP-kabel een stukje door de muur loopt en die prima werkte toen die KPN monteur die stekkertjes er op zette, vóórdat ik die pair-bonding kreeg.. Het is een (8-?)aderige kabel (vandaar dat ik het een UTP-kabel noem), waarvan maar een deel (4) aders gebruikt zijn in de RJ11 stekker, dus geen ‘normale telefoon kabel’. Verheldert dat e.e.a.?


Mijn 10 cent: 

niet prutsen met verlengingen en koppelstukken. 
gweoon een stuk soepele shielded cat 7 halen en daar zelf de stekkertjes aanknijpen.
dan heb je een veel betere kabel.  


Mijn 10 cent: 

niet prutsen met verlengingen en koppelstukken. 
gweoon een stuk soepele shielded cat 7 halen en daar zelf de stekkertjes aanknijpen.
dan heb je een veel betere kabel.  

Hallo @EAZ1964 Nooit CAT7 kopen, is niet gecertificeerd en is overkill, CAT5e of CAT6(a) is meer dan voldoende.

CC @Nivvle 


Voor ethernet uiteraard, voor deze kabel raad ik Cat 7 aan ivm de paarsgewijze afscherming, en voor een korte kabel als dit zal het eens een euro meer zijn. Baat het niet, schaden doet het zeker niet. 


Mijn 10 cent: 

niet prutsen met verlengingen en koppelstukken. 
gweoon een stuk soepele shielded cat 7 halen en daar zelf de stekkertjes aanknijpen.
dan heb je een veel betere kabel.  

Hmm het punt is dat ik een pair-bonding Y-kabel heb van KPN. Tenzij ik die zelf ga maken zal ik wel moeten werken met een tussenstuk...


Inmiddels heb ik overigens ontdekt wat het probleem was 😅 De KPN monteur had eerder de RJ11 aangesloten maar toen (omdat ik nog geen pair bonding had) maar 2 aders gebruikt, kwam ik net achter. Ik heb er een nieuw stekkertje aangezet met 4 aders en….


Voila! Nu bekijken hoe stabiel alles is maar met 2 aders (1 lijn) en dezelfde lengte Cat7 kabel (zeker 5-6 meter) met koppelstuk ging het prima tot nu toe (alleen met 100Mbs max). Ik blijf me altijd verbazen dat veel mensen reageren met ‘KPN zegt max 1,5m’, ‘Nooit met koppelstukken werken’, etc. Terwijl het (kennelijk) dus gewoon kan werken. Helemaal eens dat het idealiter vermeden moet worden maar helaas zijn er plaatsen waar ‘ideaal’ niet bestaat aangezien je dan een modem midden in de huiskamer naast de muur hebt staan. Alsnog bedankt iedereen voor het meedenken!! 😄🙏🏻

 


die 1.5 meter is meer de vuistregel omdat als het langer is dan dat kpn niet verantwoordelijk is voor ondersteuning


Top dat je de oplossing hebt gevonden! :)

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan vooral weten.