Skip to main content

Domme vragen bestaan niet dus daarom ….

 

Ik heb volgens nota contract Hussel 100Mbit/s (glasvezel) maar meet met speedtest op 18 Mbps. Verschillende namen dus hoe en wat vergelijk ik nu? https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/a91473f0-7c06-11eb-8583-85f9ce21117e

Gemeten via WiFi? Of bekabeld? 


deze was met wifi net https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/c5a8fe70-7c40-11eb-b233-bf8e4c4824dc

en deze kabel https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/ffea04d0-7c40-11eb-b233-bf8e4c4824dc

aanmerkelijk verschil dat wel

 


Niks aan de hand dus. U betaald voor 100, u krijgt 122. U moet er alleen nog beetje voor zorgen dat het zich binnen uw huis via de lucht wat beter verspreid 😉


Ok dat wordt uitdaging want ik woon in appartement, geen betonnen binnenmuren en toch trage laptop.


Welke router heb je van KPN, en welke laptop.

Als je nog de V8 hebt is de wifi alleen op de 2.4Ghz beschikbaar, en heb je kans dat de hele buurt jou loopt te storen omdat de 2.4 band verder draagt waardoor het spectrum een beetje te vol raakt.

De laptop kan ook een bottleneck zijn, als de chip wat verouderd is kan die ook knijpen op de snelheid.

Oplossing, een paar experia wifi punten toevoegen in huis die ook de 5Ghz ondersteunen, die heeft meer banden en draagt minder ver waardoor de boel door de buurt minder verstoort word.


Goedemiddag @Schorpioentje!

Mooi om te zien dat @Nick83 en @Doornekamp33 je een stukje op weg hebben geholpen. Heb je inmiddels een betere/snellere verbinding over de wifi? 


Ik heb de kpn box12 en daarop de 5ghz uitgeschakeld. Dit omdat dat conflict maakt met bepaalde Smart toestellen. De laptop is 2 jaar oud, Lenovo.

 

Dat verstoren door buurt klinkt redelijk, ik zie in huis wel 12 andere netwerken. Maar hoe los ik dat op met extra wifi punten? Want zonder kabel is de laptop bepaalde tijden stroperig traag. 

 

Nelleke


Ja... je zou 5 GHz weer in moeten schakelen... Maar als dan die smart apparaten niet meer werken is dat geen optie zeker?

In dat geval hoef je ook geen extra WiFi punten bij KPN te bestellen, want die zenden dezelfde soort WiFi uit, maar daarbij is het onmogelijk om 5 GHz uit te zetten.


Heb 5 GHz ingeschakeld maar dan doen de bewegingsmelders met lampen het niet meer. Maar ook met 5ghz heel ik met wifi nergens meer dan 50mbs. En dat is dan in de rustige uren. Overdag bijv had ik vandaag aan de eettafel maar 18mbs. Dus niet gek dat ik amper kon werken op de laptop. Ik heb de Smart tvs al bekabeld. Dus ik blijf teleur gesteld in dit WiFi netwerk. Is ook niet conform de toezeggingen. 

Hoe los ik dit op? Zo lastig ben ik toch ook niet?!🤨


Waar staat de KPN Box? Staat die een beetje vrij? Uit de buurt van andere elektronische apparaten? 


Die staat in meterkast, bijna in midden van appartement. Geen betonnen tussenmuren maar gipsblokken. Ik meterkast naar normale apparatuur en kastje voor rolluiken die bekabeld is. En de mi light box.


Hey @Schorpioentje! Ik zag je privébericht en dacht, volgens mij kunnen we in dit topic nog wel met je meedenken. 
Ik vind de wifi-snelheid niet per se heel laag. Het is natuurlijk afhankelijk waarvoor je de verbinding gebruikt. De beste manier is uiteraard bekabeld aansluiten. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is. Heb je vooral/alleen last van een stroperige verbinding als je je laptop gebruikt? Kun je de Wifi Manager eens doorlopen? Ik ben benieuwd naar het resultaat. 

 

 


Ik hoop dat KPN naar aanleiding van dit topic eindelijk eens tot inkeer wil komen en het gewoon weer mogelijk kan maken om 2.4GHz wifi en 5GHz wifi onafhankelijk van elkaar in te kunnen stellen en dus verschillende SSID's te kunnen gebruiken.

 

Door alleen 2.4GHz te kunnen gebruiken (anders doen sommige IoT zaken het niet meer) haal je natuurlijk nooit het beste uit jouw wifi. Een snelheid van 18Mbps is iets wat anno 2021 natuurlijk niet meer voor mag komen, dat is veel te laag.


Ik ben een flinke stap verder dankzij Lisa haar reactie. 's Morgens test gedaan, 's middags de monteur die op zijn telefoon kon zien dat de klachten zeer reëel waren. Gratis wifi versterkers ontvangen en de snelheid is top. Nu even afwachten of wifi nu niet meer wegvalt maar heb er alle vertrouwen in. Goed geholpen door technische mensen. Nu proberen of 5Ghz toch wel werkt met smart apparatuur.


Ik ben een flinke stap verder dankzij Lisa haar reactie. 's Morgens test gedaan, 's middags de monteur die op zijn telefoon kon zien dat de klachten zeer reëel waren. Gratis wifi versterkers ontvangen en de snelheid is top. Nu even afwachten of wifi nu niet meer wegvalt maar heb er alle vertrouwen in. Goed geholpen door technische mensen. Nu proberen of 5Ghz toch wel werkt met smart apparatuur.

Als u nu versterkers heeft, dan is 5 GHz ingeschakeld. Op de versterkers is het namelijk onmogelijk om 5 GHz WiFi uit te zetten.