Skip to main content

Op 25 augustus is er volgens antennekaart.nl onderhoud gepleegd aan de KPN zendmast aan de Lange Struikenveenweg in Klarenbeek. Het onderhoud bestond volgens antennekaart.nl uit het activeren van de b8 band (950 MHz.) Aan andere banden, zendvermogen en antennehoogte/richting is niets veranderd.

Precies op die dag is 4G internet dramatisch verslechterd rond en in mijn woning. 
Sneller Internet Buitengebied heeft dezelfde sterkte (2 van de 3 lampjes) als eerder maar download voegt t.o.v. VDSL niets meer toe en upload nauwelijks. Het is ruim twee jaar samen met VDSL 42/10 Mbps geweest (download/upload), nu is dat 12/7 Mbps. VDSL alleen is 12/2 Mbps.

Experiabox en Sagemcom al opnieuw gestart, verbeterde niets.

Het ligt ook niet aan die twee devices want ik heb hetzelfde met mijn zakelijke KPN SmartPhone en een zakelijk MiFi modem met KPN data abonnement. Dat MiFi modem deed altijd 20/10 Mbps, nu op dezelfde plaats 6/1 Mbps. Diverse banden geprobeerd met dat MiFi modem (800/1800/2100), allemaal heel slecht.

De signaalsterkte lijkt goed (MiFi modem 4 van de 5 balkjes) maar de data snelheid is dramatisch slecht.

Als dit zo blijft zal ik zowel thuis internet en de twee zakelijke abonnementen moeten opzeggen. Ruim EUR 100,- per maand voor onwerkbare snelheid.

Overigens heb ik zakelijk ook nog een Vodafone RED Unlimited abonnement. Zelfde zendmast, snelheid daarmee is in huis 110/30 Mbps (!) met vol signaal. En tmobile (4G voor Thuis) zelfde zendmast doet 100/20 Mbps., ook gewoon in huis.

Kortom, met dit onderhoud aan de zendmast is iets helemaal fout gegaan.

Kan een moderator hier zien wat er aan de hand is? Misschien is dit onderhoud nog niet afgerond? Dat laatste hoop ik.
 

Hierbij de grafiek van de download en upload snelheid.

Op 25 augustus rond het middaguur stort de boel dus in elkaar.
 

 

In de nachtelijke uren is er nog wel wat bijdrage van het 4G modem (ongeveer 5 Mbps extra op de VDSL snelheid), maar overdag is de bijdrage nul.

En de gegevens van de zendmast. Zie in de rechterkolom de laatste aanpassingen op 25 augustus.

 

 

Ben nog even langs de zendmast gefietst. Geen werkzaamheden daar te zien.


Ik heb van een kennis even een SIBG Sagemcom 4G modem geleend. Die heeft toevallig een paar weken geleden opgezegd en moet hem nog retourneren.

Zelfde resultaat, dus aan het Sagemcom 4G modem ligt het niet.


Zie overigens dat het een jaar geleden bij onderhoud ook zo was:

Ik hoop dat het deze keer ook weer goed komt.


En 6 dagen later lijkt het weer goed te gaan:

 

 

Jammer dat er deze keer geen aankondiging van dit onderhoud was. 

Case closed.


Hoi @Ernst-Jan, bedankt voor je uitgebreide analyse! Fijn dat alles weer werkt maar sorry voor het ongemak!
Ik zal dit intern ook doorspelen.