Skip to main content

Goedemiddag,

 

Thuis heb ik 200 Mbit internet. Dat is voor eigen gebruik lekker snel.

De laptop via wi-fi ook weinig problemen.

Echter, wanneer ik naar zakelijke servers (netwerkschijf of Teams-vergadering) verbinding maak, duurt het lang en is de internetsnelheid dramatisch traag wat dat betreft.

 

Zijn er zaken/instellingen bij mij of bij KPN die dit kunnen hinderen//versnellen?

Hallo @Rik123 , er van uitgaande dat je zelf bekabeld werkt is de andere kant waarschijnlijk de langzame schakel of door lijncapaciteit of door meerdere gelijktijdige gebruikers waarmee de bandbreedte gedeeld moet worden, dus langzamer wordt.

 

 


Ik weet ook niet of het aan de organisatie ligt. Mijn vriendin haar Teams calls gaan hier ook bijzonder slecht. Slechter dan in haar appartement, waar het internet 4x zo langzaam is.

 


Hoi @Rik123 . Welkom op het forum.

Als jij een zakelijke verbinding maakt gaat dat dan via VPN?


Hoi @Rik123 . Welkom op het forum.

Als jij een zakelijke verbinding maakt gaat dat dan via VPN?

 

Dank Erwin!

Dat zou kunnen, zal waarschijnlijk nodig zijn voor de netwerkschijven. 
Ik weet niet hoe dat met Teams geregeld is.

Is dat een beruchte storende factor?

Of ook vooral is de vraag; is er kans dat er iets bij KPN beter zou kunnen?
Of is het bij de zender/ontvanger waarschijnlijk het euvel...


wat redelijk gebruikelijk is bij thuiswerk VPN achtige oplossingen is dat de bandbreedte door het bedrijf per vpn beperkt wordt. Reden hiervoor is dat de meeste bedrijven niet 100-500Mbps per medewerker af kunnen handelen op hun internet verbinding. Daarom zetten ze vaak een bandbreedte beperking op de vpn. Belletje naar de IT afdeling van het bedrijf zou opheldering kunnen geven.


Dit zijn zaken die je IT afdeling weet/beheerd.

Teams is een cloud dienst dus die zou je in theorie zonder vpn moeten kunnen gebruiken. Maar ook dat is iets wat de IT afdeling wel of niet toestaat.