Skip to main content

Dag, Zojuist mijn internet, glasvezel, snelheid opgehoogd van 100/100 naar 500/500. Ik weet dat je bedraad de beste snelheid krijgt maar wat ik vreemd vind is dat mijn upload wel bijna de 500mbps aantikt maar mijn download vaak niet verder komt dan 150mbps. Mijn router hangt in de gang en ik zit in de woonkamer met tussendeur. Hemelsbreed zo’n 6 meter verder. Heeft het dan wel zin om zo’n ,veels te dure, extra snelheid, te nemen? 

Hallo @DennisHoltdijk94 ,

Dan zou ik teruggaan naar 200 Mbit/s. Dat is voor vrijwel iedereen ook ruim voldoende.


Hallo @DennisHoltdijk94 ,

Dan zou ik teruggaan naar 200 Mbit/s. Dat is voor vrijwel iedereen ook ruim voldoende.

Bedankt voor je antwoord. En toch blijf ik het vreemd vinden dat mijn ouders bij Ziggo een hogere snelheid behalen dan ik met glasvezel bij KPN. Zijn nog eens veel goedkoper uit ook. Denk zelf dat de Experiabox de boosdoener is. Deze is niet heel sterk qua zendvermogen m.i.


Ik vermoed dat het bekabeld wel lukt, maar dat weet je zelf ook wel. 


Ik vermoed dat het bekabeld wel lukt, maar dat weet je zelf ook wel. 

Zeker. Maar ben je het met me eens dat het niet sterk is dat het signaal van de Expediabox ver onder de maat is. Als er een deur tussen het signaal zit ben ik een groot deel van de snelheid kwijt. Alles bedraad aansluiten is geen optie.  


Als u geen kabels kunt leggen naar woonkamer en bovenverdiepingen, dan is zo'n hoge snelheid zo goed als nutteloos voor u.

Als u wel kabels naar woonkamer en bovenverdiepingen heeft, dan kunt u daar WiFi punten bekabeld aansluiten. Dan kunt u op mobiele apparaten ook nog best een heel eind richting de 500 mbit halen. Zeker met WiFi 6.


Hoi @DennisHoltdijk94 en welkom hier op ons forum:)

Ik zie dat de community je vraag al heeft proberen te beantwoorden. Wat ik daar nog aan toe wil voegen, is dat wifi heel erg afhankelijk is van de omgevingsfactoren. Naast deuren kun je ook denken aan de bouw van de woning, isolatie, andere wifi netwerken in de omgeving, magnetrons, vloerverwarming etc. etc. Allemaal zaken die een wifi signaal kunnen verstoren en dat is in elk huis anders. Dat staat verder los van dat de Experia Box onder maat zou zijn 😉 Verder goede tip van @Nick83 om bekabelde wifi punten aan te sluiten, dat zorgt in de regel altijd voor verbetering van het draadloze netwerk!


Bedankt voor de antwoorden. In ieder geval ga ik maar weer terug in snelheid. Kom niet goed weg met kabels naar alle verdiepingen. Waarom kan je niet de verhoging per direct weer ongedaan maken? 


Omdat anders mensen telkens maar voor 1 of 2 dagen de snelheid even omhoog zetten. Bijvoorbeeld in het weekend. En daarna weer omlaag.

Daar zou veel mee te besparen zijn voor de klant. Maar KPN wil natuurlijk geld verdienen. Het is een commercieel bedrijf. 


Bedankt voor de antwoorden. In ieder geval ga ik maar weer terug in snelheid. Kom niet goed weg met kabels naar alle verdiepingen. Waarom kan je niet de verhoging per direct weer ongedaan maken? 

Graag gedaan! Wat betreft je laatste vraag; @Nick83 geeft al aan hoe het zit en ik kan daar verder eigenlijk niks meer aan toevoegen,