Skip to main content
Beantwoord

Snelheid verhoog naar 1000, maar snelheid is nu minder

• October 11, 2021
  • 13 reacties
  • 160 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Gisteren mijn snelheid van 500 naar 1000 aangepast. Resultaat? Bij de speedtest op verschillende apparaten ligt. Mijn snelheid nu lager. Eerst via wifi rond de 350. Nu rond de 250.
Wie weet hiervoor de oplossing?

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Wellicht kan de apparatuur in de verdeelkast voor glas die snelheid helemaal niet aan en hikt ie wat.

@Klasinus Bovenstaand vermoeden van HGD zou goed kunnen. Ik lees alleen dat je intussen alweer terug gegaan bent naar 500 Mb, waardoor het nu niet meer te controleren is. Hoe gaat het nu met je snelheid? Mocht je toch iets opmerken, of mocht je terug gaan naar de 1 Gb verbinding, geef dan vooral een seintje. Dan kunnen we de verbinding voor je nakijken. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

• October 11, 2021

Om te beginnen testen via bekabelde verbinding. WiFi snelheid is veel te afhankelijk van omgevingsfactoren, daar gaat niemand tijd aan besteden, hoogstens het advies geven om weer terug te gaan naar 500 of desnoods 200.

Of er geen probleem van maken, dan is er ook geen oplossing nodig.

Verder zoeken op dit forum op 1Gbit of Gigabit of 1000M en dergelijke termen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi @Klasinus, je wilt je snelheid natuurlijk optimaal benutten. We denken hier graag met je mee over waar dit van kan komen.

Wat tmoesel hierboven aangeeft klopt: de wifi verbinding is draadloos en daardoor heel vatbaar voor andere signalen en storingsbronnen in je omgeving. Dit gaat ten koste van je snelheid, en geeft daarom geen realistisch beeld. De beste test die je kan doen, is een computer of laptop rechtstreeks met een internetkabel aansluiten op je Experia Box. Voor het beste beeld zorg je dat er geen andere apparaten aan staan of verbonden zijn. Als je dan een speedtest doet, geeft je dat het meest optimale beeld van jouw internetsnelheid. Het kan inderdaad ook behulpzaam zijn om eens op het forum te zoeken naar de 1 GB termen die hij noemt.

Wat wifi betreft, ik raad je aan om onze Wifi Manager eens te doorlopen. Deze handige servicetool helpt je om stap voor stap jouw wifi te controleren en optimaal in te stellen. Er komt ook altijd een resultaat uit rollen. Laat je weten wat dit resultaat bij jou is?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 12, 2021

Beste Alexandra,

Begane grond, superwifi aangesloten. Mijn macbook gaf altijd ongeveer 350-370 bij de 500-snelheid. Na de update naar 1000 krijg ik maximaal 210. Glasvezel al een paar minuten van stroom af gehad. Modem al een keer gereset.

wjb
Wijsgeer
  • October 12, 2021

Maar wat voor een snelheid meet je nu vanaf een bekabeld aangesloten PC?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 12, 2021

Bekabeld zit ik rond de 790.

wjb
Wijsgeer
  • October 12, 2021

Bekabeld zit ik rond de 790.

Dat is ook niet goed maar dan is nog de vraag hoe dat gemeten is, binnen een browser of via de Ookla app op een Windows PC en dan tegen welke server.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 12, 2021

Via Ookla app op Macbook: 731 D en 679 U Ping 3

Via speedtest.nl Firefox 640 D en 750 U Ping 4

Via speedtest XS4all Chrome soms 650 D en 750 U Ping 3

Via speedtest XS4all Chrome soms 840 D en 750 U ping 3

wjb
Wijsgeer
  • October 12, 2021

Dan hoop ik dat KPN die lijn eens zal doormeten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 12, 2021

Ik heb mijn snelheid weer gedowngrade naar 500. Alles werkt weer beter. Maar… Hoe kan dit nou?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 12, 2021

Wellicht kan de apparatuur in de verdeelkast voor glas die snelheid helemaal niet aan en hikt ie wat.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

@Klasinus Bovenstaand vermoeden van HGD zou goed kunnen. Ik lees alleen dat je intussen alweer terug gegaan bent naar 500 Mb, waardoor het nu niet meer te controleren is. Hoe gaat het nu met je snelheid? Mocht je toch iets opmerken, of mocht je terug gaan naar de 1 Gb verbinding, geef dan vooral een seintje. Dan kunnen we de verbinding voor je nakijken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 13, 2021

Ik denk inderdaad dat het probleem is zoals HGD beschreef. Ik blijf even bij 500 omdat dit probleemloos werkt. Is het mogelijk door te meten of anderszins te controleren of HDG gelijk heeft?
Ik hoop het. In elk geval dank!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik denk inderdaad dat het probleem is zoals HGD beschreef. Ik blijf even bij 500 omdat dit probleemloos werkt. Is het mogelijk door te meten of anderszins te controleren of HDG gelijk heeft?
Ik hoop het. In elk geval dank!

Op dit moment niet helaas, omdat je al terug gegaan bent naar 500 Mb en je verbinding nu goed werkt. Als je iets opmerkt of als je wel weer naar de 1Gb snelheid besluit te gaan, geef dan gerust een seintje. Dan kunnen we de verbinding voor je controleren en waar nodig actie ondernemen.