Skip to main content

Heya KPNners,

 

Hebben jullie enig idee waarom ik met de kpn box opeens dramatisch lage snelheden over wifi haal? Bekabeld zit ik op een mooie gigabit, zoals verwacht, over wifi zit ik op niet eens 1% van wat het zou moeten zijn.

Het resetten van de router heeft niet willen baten.

Ik heb 1000mb aansluiting, box12 in meterkast, bekabeld naar computerhoek achter in woonkamer. Daar een TP AX55 op die UTP kabel. De WiFi op box 12 uit gezet en de AX55 in bridge mode gezet. Op de uitgaande poorten van de van de AX55 zit PC en binnen + buitencamera,s. De PC haalt strak 930-940mb up en down Ping 2 ms.  De IPhone 13 haalt op 5m afstand van de AX55 maar liefst 650-730mb up en down. Op 10 m in zelfde woonkamer is dat nog 500-600 mb Ping 6-7 ms  jutter 2ms.  Helemaal achter in tuin 15m houd het met 60 op, Hr ramen met coating. Op 12m lange verdieping nog 60-300mb, op 12m lange zolder nog 20-60 mb. De 20 mb is via 2 betonvloeren op ca. 15 m van AX55 hemelsbreed. Als ik nog eens een 2e AX55 zou plaatsen bij trappengat naar zolder, zou mijn hele huis 500-730 mb WiFi hebben voor de prijs van 2 x € 85.  Geen klein huisje, 800m3 inhoud. Ik heb gekozen voor 12 maanden halve prijs actie, niet voor gratis super WiFi.

Is het niet een beetje zonde om een archer in bridge mode te zetten? Of maak wel gebruik van overige router functionaliteiten? Wellicht is dit ook een oplossing voor mij. Ik haal bekabeld stabiel 900mbps, maar wifi is echt dramatisch laag. We hebben het hier over 10mbps een paar meter van de meterkast verwijderd.

 

Wel schandalig dat kpn zulke slechte hardware meelevert, hoor.

 

Admin: samengevoegd met eigen topic iorigineel topic]


Hallo @Spiderguard welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Gebruik je ook 1 of meer (KPN?) vertsterkers?

 


Hallo @Spiderguard welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Gebruik je ook 1 of meer (KPN?) vertsterkers?

 

De standaard kpn box 12 die je erbij krijgt. Geen wifi versterker aangesloten. Maar dit zou niks uit moeten maken; zulke lage wifi snelheden zouden uberhaupt niet mogen. 


Hallo @Spiderguard heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna een herstart gegeven?

 


Hallo @Spiderguard heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna een herstart gegeven?

 

Wat voor nut zou dat hebben? Het heeft helemaal niks met wifi te maken. 


Wat is er zoal aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in huis?

 


Wat is er zoal aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in huis?

 

Er is het modem, utp aansluitingen naar vaste devices (pc, tv, versterker, NAS, etc.) en verder wat telefoons en macbooks op wifi; niks anders.

Alle bekabelde verbindingen zijn razendsnel (940mbps up/down net gemeten) en wifi is tussen de 9 en 14mbps, ook zojuist gemeten. Dit zowel op 2.4ghz als op 5ghz. 


Om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jouw netwerk is het verstandig te meten zonder aangesloten appartuur op het modem. Heb je dat al gedaan?


Om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jouw netwerk is het verstandig te meten zonder aangesloten appartuur op het modem. Heb je dat al gedaan?

Ik heb de utp kabels uit het modem getrokken, gereset en wifi is nog steeds ongelooflijk traag (10mbps ipv 900+)

Ik overweeg twee of drie archer x55's te kopen, deze in bridge mode te zetten en van het gezeik af te zijn van die slechte kpn hardware.


Hallo @Spiderguard heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna een herstart gegeven?

 

Wat voor nut zou dat hebben? Het heeft helemaal niks met wifi te maken. 

Dan doe je het toch niet, dat is jouw keuze @Spiderguard 

 


Hallo @Spiderguard heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna een herstart gegeven?

 

Wat voor nut zou dat hebben? Het heeft helemaal niks met wifi te maken. 

Dan doe je het toch niet, dat is jouw keuze @Spiderguard 

 

Dat is een volwassen antwoord, zeg. 
 

ik zal de vraag anders formuleren, wellicht kwam ik verkeerd over:

Waarom denk je dat het uitzetten van de glasvezel box enige invloed zou kunnen hebben op het wifi signaal?


Hallo @Spiderguard omdat de signaaltoevoer gereset wordt en er dus ook een beter signaal naar de router gezonden kan worden vanuit de glaskast na de reset.

Toen ik voor jaren terug nog klant was bij de lokale kabelboer, hadden de buren last van slechte wifi.

Bij controle bleek dat een monteur van de kabelboer bij mij een stekker niet goed aan de coaxkabel had gezet. Nadat dit doior de kabelboer hersteld was, hadden de buren weer goede wifi.

Dus het kan dieper zitten dan je denkt.

 


Hallo @Spiderguard omdat de signaaltoevoer gereset wordt en er dus ook een beter signaal naar de router gezonden kan worden vanuit de glaskast na de reset.

Toen ik voor jaren terug nog klant was bij de lokale kabelboer, hadden de buren last van slechte wifi.

Bij controle bleek dat een monteur van de kabelboer bij mij een stekker niet goed aan de coaxkabel had gezet. Nadat dit doior de kabelboer hersteld was, hadden de buren weer goede wifi.

Dus het kan dieper zitten dan je denkt.

 

Ehm, in dat geval zou de gehele verbinding zwak of instabiel zijn. Dat is niet het geval. Het probleem ligt bij het routen van de wireless verbinding naar de draadloze apparaten. Dit heb ik zojuist ook bevestigd door een ‘oude’ tp link router als bridge te plaatsen; opeens haalde ik bijna 600mbit ipv de 14mbit die ik haal met de KPN box.

KPN bellen heeft ook weinig nut. Ik krijg dan een helpdesk medewerker aan de lijn die een lijstje voorleest; ‘doet dit uit, doe dat uit’ maar zelf echt geen verstand van zaken heeft - ik neem deze mensen ook niks kwalijk hoor, ze doen immers gewoon wat van het wordt verwacht.

Ik moet even nadenken wat mijn vervolgstappen zijn; zelf hardware kopen of in zijn geheel overstappen naar een andere provider. KPN heeft een hele nare nasmaak achtergelaten; eerst wifi-versterkers leveren die niet goed werken en niet terugnemen omdat ik deze 15 dagen in bezit had, nu de draadloze verbinding die onverklaarbaar traag werkt, Fritzbox routers alleen voor een premium per maand aanbieden, etc. Het is erg jammer allemaal.

:(

 


Hallo @Spiderguard met overstappen naar een andere provider veranderen de wifi-omstandigheden thuis niet, dus ik denk niet dat je daar mee opschiet.

Je kunt proberen de wifi6 ax binnen de modem om te zetten naar wifi5 ac en verder bij beide banden de instellingen zoveel mogelijk op AUTO te zetten.

Ik vermoed dat de wifi6-standaard jou de das om doet omdat je schrijft dat je met de TP-Link, die geen wifi6 heeft wèl goede resultaten behaalt.

Verder zou je om e.e.a. te optimaliseren de ‘extra wifi’-functie binnen de modem kunnen activeren, dan heb je gescheiden banden voor de 2.4- en de 5.0-band, daar kunnen bepaalde apparaten dan gemakkelijker mee omgaan.

Laat s,v.p. de (goede) afloop even weten.

Succes.

 

 


Hallo @Spiderguard met overstappen naar een andere provider veranderen de wifi-omstandigheden thuis niet, dus ik denk niet dat je daar mee opschiet.

Je kunt proberen de wifi6 ax binnen de modem om te zetten naar wifi5 ac en verder bij beide banden de instellingen zoveel mogelijk op AUTO te zetten.

Ik vermoed dat de wifi6-standaard jou de das om doet omdat je schrijft dat je met de TP-Link, die geen wifi6 heeft wèl goede resultaten behaalt.

Verder zou je om e.e.a. te optimaliseren de ‘extra wifi’-functie binnen de modem kunnen activeren, dan heb je gescheiden banden voor de 2.4- en de 5.0-band, daar kunnen bepaalde apparaten dan gemakkelijker mee omgaan.

Laat s,v.p. de (goede) afloop even weten.

Succes.

 

 

Dat is niet waar; andere providers hebben andere routers. Zelfs ziggo leverde een fatsoenlijkere router dan dit ding; de kpn box heeft een extreem trage webinterface, bij het inloggen krijg ik 3x de melding dat de website niet reageert en of ik nog wil wachten. Als ik dan wegklik, valt de verbinding overal voor een halve minuut weg. Om binnen de router te navigeren, moet ik een middag vrijnemen, wifi is traag, mac filters werken niet met extenders en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Begrijp me niet verkeerd, de glasvezel verbinding is fantastisch alleen de ervaring wordt compleet verpest omdat kpn ervoor kiest om de goedkoopste modem-router op de markt mee te leveren.

 

Anyway, ik heb extra-wifi geactiveerd en als ik via die ssids verbind, is het nog dramatischer; op 5ghz haal ik nog net 2mbit/sec en op 2,4ghz haal ik wederom 14mbit/sec. Ter referentie, op mijn bekabelde pc is dit ~940mbit/sec zowel up als down.

Ik ga nu de wifi defaults herstellen om te zien of dat baat wil hebben, maar ik betwijfel het; zo veel heb ik niet aangepast.

 

EDIT:

Defaults hersteld en dat heeft niet willen baten; nog steeds onder de 10mbit/sec over wifi.


Als jij met het modem zonder iets er op aangesloten geen normale snelheid haal dan is dat modem niet goed. Dan moet je niet zeggen dat het goedkope zooi is. Er zijn duizenden van dit type modem in de markt gezet. Het aantal klachten is tov van dat dus gering. Er komt een update aan om bepaalde dingen op te lossen.  Als je er van overtuigd bent dat het modem niet goed is dan moet je gewoon even de klantenservice 0800-0402 bellen morgen.


Als jij met het modem zonder iets er op aangesloten geen normale snelheid haal dan is dat modem niet goed. Dan moet je niet zeggen dat het goedkope zooi is. Er zijn duizenden van dit type modem in de markt gezet. Het aantal klachten is tov van dat dus gering. Er komt een update aan om bepaalde dingen op te lossen.  Als je er van overtuigd bent dat het modem niet goed is dan moet je gewoon even de klantenservice 0800-0402 bellen morgen.

Ik baseer de stelling dat het goedkope zooi is niet op het feit dat de wifi verbinding niet goed werkt. Ik baseer het op het feit dat het een sagemcom cheap-ass, bottom of the line device is. Het is geen fritzbox, geen asus, geen tplink. Het is en B-model van een al niet te best merk en dat zie je terug in alle problemen die ik heb opgesomd (en waar veel gebruikers last van hebben).

Ik probeer vanavond nog wat instellingen aan te passen en anders wordt het helaas weer ziggo. Bah.


Hallo @BjornVde, welkom op het forum! Sorry voor de late reactie, het is wat druk hier. Hoe is jouw bekabelde internetsnelheid (speedtest)? Want als die niet veel hoger is dan wat je nu op wifi haalt, dan is je wifi goed en krijg je inderdaad geen Experia Wifi aangeboden. Als je bekabelde snelheid wel substantieel hoger is, doorloop dan nog eens de Wifi Manager.

 

Is je bekabelde speedtest ook laag, maar zou deze hoger moeten zijn, vul dan je forumprofiel in en reageer hier. Dan ga ik je lijn doormeten.

Hoi Erik,

Ik heb ook extreem langzame wifi; rond de 940mbps up en down bekabeld en tegen de 14mbps via wifi (naast de router).

Ik heb alle stappen doorlopen, waaronder de router terugroepen naar de fabrieksinstellingen en het heeft niet willen baten.

Valt hier ook wat uit te meten zodat het probleem opgelost kan worden. Ik wil liever neit switchen van provider, maar zal wel moeten als dit neit wordt verholpen.

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst


@Spiderguard Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je bekabelde verbinding wel de snelheid haalt maar draadloos niet. 

Heb je het advies van @Joep1965 opgevolgd en contact gehad met mijn collega's? 

Zo niet, zou je dan je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik uitzoeken of ik wellicht iets voor je kan betekenen. 


@Spiderguard Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je bekabelde verbinding wel de snelheid haalt maar draadloos niet. 

Heb je het advies van @Joep1965 opgevolgd en contact gehad met mijn collega's? 

Zo niet, zou je dan je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik uitzoeken of ik wellicht iets voor je kan betekenen. 

Ik heb de wifiversterker verkocht, een archer x55 gekocht en de abominabele kpn box 12 in een doos in de kruipruimte verbannen. 
 

Alle problemen zijn opgelost.