Skip to main content

Ik heb afgelopen weekend mijn pakket aangepast van 100/100 naar 200/200. Kortstondig leek het alsof ik daadwerkelijk 20MB/s haalde. Maar een uur later en ik kom niet meer boven de 95Mb/s bij een speedtest.

help desk geeft aan dat mijn modem wel 214 te mogen krijgen. Advies was om netwerkkast 2 minuten van stroom te halen en modem te resetten. Dit alles heeft er nog niet voor gezorgd dat ik 200Mb/s haal. Zowel bedraad als draadloos niet. 

 Wat kan ik nog meer proberen?

Als eerste, wat vragen om het e.e.a helder te krijgen

  • heeft u een verbinding via glasvezel of op een koperdraad  ?
  • Tijdens bekabelde test was dit dan direct met kabel op experiabox aangesloten of zit hier nog apparatuur tussen ( Switches/Routers ) ? 
  • Welke Type ExperiaBox heeft u ?

 


Als KPN op afstand wel 200/200 meet dan zit het 99,9% ergens in je lokale netwerk.
Omdat je spreekt over 95Mbps lijkt het mij dat er ergens in jouw netwerk een apparaaat zit met een 100Mbit netwerkkaart.


  • Heb je bevestiging gekregen dat de snelheidsverhoging verwerkt is?
  • Welke glasvezelaansluiting (NT) heb je? 
  • Wat voor kabel zit er tussen NT en modem?
  • Wat voor kabel zit er tussen modem en pc/laptop waarmee je speedtest doet?
  • Wat voor netwerkkaart zit er in die pc/laptop?
  • Welk modem heb je? Straalt die 2,4 en 5ghz wifi uit of alleen 2,4?

Ik heb een Samsung S21 ultra telefoon en een laptop met 1Gbps realtek kaart. Ik heb glasvezel. Ik maak voor wifi gebruik van Deco M9 access punten. Zowel bedraad als onbedraad, rechtstreeks via Experia V10 of Deco kom ik niet verder dan 95 Mbps . 


Ik heb een Samsung S21 ultra telefoon en een laptop met 1Gbps realtek kaart. Ik heb glasvezel. Ik maak voor wifi gebruik van Deco M9 access punten. Zowel bedraad als onbedraad, rechtstreeks via Experia V10 of Deco kom ik niet verder dan 95 Mbps . 

Dan lijkt het me dat er een kabeltje defect is. Brandt er toevallig een oranje lampje bij ‘ethernet’ op het NT? Dat zou namelijk kunnen betekenen dat de verbinding terug schiet naar een ‘fast ethernet’-aansluiting. Dit gebeurd veelal door een defecte ader in de netwerkkabel tussen Experiabox en NT.

 

Uiteraard kan er ook nog een kruising in de wijkcentrale zitten waardoor je mogelijk het signaal van iemand anders krijgt, dit gebeurd echter vrijwel nooit, ik zou dan ook eerst de kabel controleren tussen Experiabox en NT.


Behalve een netwerk upgrade hebben we ook een kitten sinds 2 maanden. Er zat idd een kink in de kabel :)