Skip to main content

Net wat langer dan een jaar geleden kondigde KPN aan dat zij beginnen met het uprgaden naar 4GBit. 

Heb sinds circa 2013 als een van de eerste Amsterdammers een glasvezelaansluiting. Dus ik dacht misschien ben ik als eerste aan de beurt, maar helaas. Dan denk ik oke het duurt gewoon eventjes wat langer, maar als ik op de site van Odido kijk dan bieden zij mij 8GBit aan op mijn adres.

Dus dan vraag ik me af, hoezo KPN niet? Ik heb mijn thuisnetwerk gereed gemaakt incl switches en pcie kaarten voor mijn homelab maar ik zit tot de dag nog te wachten, en overstappen naar odido wil ik niet.

Enige tips voor hoe ik informatie kan inwinnen over het upgrade process? 

Ik denk niet die informatie er is. Intern bij KPN misschien wel. Maar ik vermoed dat ze daar niets over gaan delen. 

Wat is de reden waarom je zo enorm graag een 4Gbps abonnement wilt?

Vraagt jouw homelab echt meer dan 1Gbps?

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen?

Heb je ooit wel eens gemeten hoeveel bandbreedte je werkelijk verbruikt?

Ook ik heb sinds 2012 een glasvezelaansluiting en ik verwacht niet dat die op korte termijn van AON naar PON omgezet zal gaan worden. 

Wat is de reden waarom je zo enorm graag een 4Gbps abonnement wilt?

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen?

Ook ik heb sinds 2012 een glasvezelaansluiting en ik verwacht niet dat die op korte termijn van AON naar PON omgezet zal gaan worden. 

Wat extra is altijd lekker, want ik piek regelmatig op 1Gbps.

Ja, het wisselt wel enorm. Op mijn pc upload ik vaak veel en grote bestanden. Daarnaast download mijn homelab continu camerabeelden en upload die indien die gestreamed moet worden (extern). IPTV ook aanwezig. Paar torrents die geseed worden. Prive image en video host die ik overal aan gekoppeld heb die ik regelmatig op websites of forums post. Backups die binnen komen en lokale backups die geupload worden. 

Het zou gewoon fijn zijn om net wat die extra’tje te hebben. Wat ik dus een beetje frappant vind, is dat Odido wel 8Gbps aanbiedt.

Padisha schreef:

Wat ik dus een beetje frappant vind, is dat Odido wel 8Gbps aanbiedt.

Daar is toch niets vreemds aan. Odido huurt alleen de glasvezel, in de PoP gebruikt zij haar eigen apparatuur. Odido heeft XGS-PON apparatuur in die PoP staan terwijl KPN daar nog AON apparatuur heeft staan. Vroeg of laat zal KPN daar ook XGS-PON apparatuur gaan gebruiken maar op dit moment ligt de focus toch echt nog op het aansluiten van nieuwe huishoudens en het vervangen van koper door glas.

Reageer