Skip to main content
Vraag

Sneller Internet Buitengebied werkt niet meer – alleen DSL snelheid

• February 21, 2026
  • 11 reacties
  • 78 keer bekeken

Mijn Sneller Internet Buitengebied werkt niet meer.

DSL werkt normaal (~10 Mbps), maar 4G wordt niet meer toegevoegd terwijl het 4G-modem online is.

Helpdesk heeft een reset gedaan zonder resultaat en wil een monteur sturen, maar de basisverbinding werkt gewoon.

Kunnen jullie controleren of de hybride verbinding nog correct actief staat?

11 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 21, 2026

Maar waarom laat je die monteur dan niet komen? Dan kunnen we de hybride acces controleren, op een iets uitgebreidere manier resetten en als dat niet werkt een nieuwe laten opsturen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Dank voor het meedenken 🙂

Alleen lijkt het probleem niet in mijn thuisinstallatie te zitten. DSL werkt gewoon stabiel (±10 Mbps) en het 4G-modem staat online, maar de hybride verbinding (Sneller Internet Buitengebied) wordt niet actief.

Daarom verwacht ik dat dit eerder aan de dienst/provisioning bij KPN ligt dan aan iets wat een monteur thuis kan meten. Aan de telefoon werd een monteur voorgesteld waarbij het leek alsof dit mogelijk voor mijn kosten zou zijn, terwijl de basisverbinding wel werkt.

Het lijkt mij logischer dat eerst gecontroleerd wordt of de hybride koppeling aan netwerkzijde nog correct actief staat.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 21, 2026

Aan de telefoon ben je verplicht akkoord te gaan met eventuele kosten. Dit want stel je voor dat de klantenservice zegt dat het gratis is maar de monteur komt en ziet dat de stekker er uit ligt tussen modem en 4g buitengebied.

Een monteur kijkt verder dan enkel inhome, we kunnen bijvoorbeeld nakijken of de sim nog oké is, of er data wordt gevraagd door je 4G, en nog wel meer dingen. Vaak met ondersteuning van een tweede lijn. Vaak is dit wel de snelste weg voor een oplossing.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Aan de telefoon ben je verplicht akkoord te gaan met eventuele kosten. Dit want stel je voor dat de klantenservice zegt dat het gratis is maar de monteur komt en ziet dat de stekker er uit ligt tussen modem en 4g buitengebied.

Een monteur kijkt verder dan enkel inhome, we kunnen bijvoorbeeld nakijken of de sim nog oké is, of er data wordt gevraagd door je 4G, en nog wel meer dingen. Vaak met ondersteuning van een tweede lijn. Vaak is dit wel de snelste weg voor een oplossing.

Dank voor de uitleg, alleen kwam het telefonisch voor mij niet zo over; daar leek het alsof direct een monteur met mogelijke kosten werd ingepland, terwijl de basisverbinding gewoon werkt.

DSL is stabiel en het 4G-modem staat online, waardoor het niet direct als een probleem in de huisinstallatie voelt maar eerder alsof de hybride verbinding (Sneller Internet Buitengebied) niet actief wordt.

Ik wacht daarom graag eerst even een reactie van KPN hier op het forum af om te laten controleren of de koppeling aan netwerkzijde nog correct staat. Daarna kan er eventueel altijd nog een monteur worden ingepland.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

@Ik_Combineer denk niet dat kpn moderator die koppeling kan controleren toch alleen monteur 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 21, 2026

Is het 4g modem direct aangesloten op het modem? Dus niet via een switch of iets dergelijks. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Is het 4g modem direct aangesloten op het modem? Dus niet via een switch of iets dergelijks. 

Uiteraard.

Het heeft ook een behoorlijke tijd gewerkt. De interface van de xperia ziet er ook anders uit dus ik vermoed dat er een update is geweest en hierna de koppeling is verdwenen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 21, 2026

heb je de Experiabox al een keer een reset gegeven? dit helpt bijna altijd na een software update.

voor de zekerheid kun je zowel de Experiabox en de 4G router beide een reset geven.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

heb je de Experiabox al een keer een reset gegeven? dit helpt bijna altijd na een software update.

voor de zekerheid kun je zowel de Experiabox en de 4G router beide een reset geven.

Die stappen heb ik inmiddels al uitgevoerd (reset van zowel de Experia Box als de 4G-router), en ook via de helpdesk is er een reset gedaan, maar dat heeft helaas geen verschil gemaakt.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 21, 2026

Ik heb hetzelfde "probleem" gehad. Resetten was bij mij wel de oplossing maar tijdens de reset had ik het 4gmodem wel losgekoppeld. Als je in het modem kijkt wat staat er dan bij internet buitengebied? Een rood of groen teken?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Ik heb hetzelfde "probleem" gehad. Resetten was bij mij wel de oplossing maar tijdens de reset had ik het 4gmodem wel losgekoppeld. Als je in het modem kijkt wat staat er dan bij internet buitengebied? Een rood of groen teken? 

Die instellingen/status staan bij mij niet meer in het modemmenu sinds de laatste softwareversie, dus ik kan daar geen rood/groen icoon meer zien.

In de logs zie ik wel dat het 4G-modem wordt gedetecteerd, maar dat de hybride verbinding niet actief wordt.