Skip to main content

Ik heb na mijn verhuizing in april Sneller internet van KPN bij m'n pakket genomen. Ik betaal daar ook voor.

Maar nu blijkt dat ik tot ongeveer 40mbit kom. Meet ik verkeerd (ookla) of betaal ik voor iets dat ik niet ontvang? 

Ik ga me erin verdiepen. 

Of kan ik ergens een handleiding downloaden (internet via de kabel😂)? 


Hallo @Annejovo, fijn dat de tuner nu wel wat effect gehad lijkt te hebben. Via WiFi zal je zelden de volledige snelheid halen zoals in mijn eerste reactie al genoemd. Via de kabel zal je de volledige snelheid wel kunnen halen. 

Dat de tablet ouder is kan meespelen, maar dat hangt ook af van de leeftijd ervan. Sommige apparaten ondersteunen nog geen 5 GHz bijvoorbeeld, die pakken dan het 2.4 GHz netwerk. Het instellen wat Jan noemt doet de tuner zelf ook al, maar soms kan die een handje geholpen worden door instellingen zelf aan te passen.


Hallo @Jasper , als Telfort-klant ken ik de tuner natuurlijk (nog) niet en geef daarom adviezen om instellingen handmatig aan te passen.

 


Vandaag heb ik samen met iemand die er ervaring mee heeft, de instellingen van de Experiabox ingesteld,

2.4 Ghz hebben we het kanaal op Automatisch gezet en de bandbreedte op 20/40. Maar dit is meer voor het geval dat, want we hebben 2.4 Ghz uitgezet en 5.0 Ghz aan. En daar stonden kanaal en bandbreedte al goed.

Mocht het problemen geven, dan zet ik eerst 2.4 Ghz weer aan. 

Wordt vervolgd.


De eerder genoemde termen 802.11 N en AC dat is waar het om gaat zowel in de v10a als in de gebruikte eigen hardware. Via 2,4 ghz met een 802.11 n verbinding is 72Mb intern het hoogst theoretisch haalbare verbindings snelheid. Met 802.11 ac via 5 ghz is 200Mb en hoger  mogelijk minder dan 190 via wifi is bij glasvezel met een 200/200 abonnement ook niet echt acceptabel dat staat en valt met de zwakste schakel en alle overige invloeden.

Persoonlijk vind ik de bedraad gemeten 186Mb ook aan de lage kant dat kan nog aan diverse andere invloeden liggen.

Ik heb zelf een 50/50 glasvezel aansluiting de interne linksnelheden liggen vaak boven de 200Mb.


Samen instellingen nalopen is ook altijd handig inderdaad @Annejovo, dan zien jullie samen de effecten van de wijzigingen. Op afstand is zoiets zoals je je kunt voorstellen altijd meer een uitdaging. Hopelijk blijft de verbinding zo stabieler en sneller.


De snelheid is een stukje omhoog gegaan.

Bekabeld: Download 157, Upload 228.

Wifi telefoon Download 106, Upload 112.

Af en toe krijg ik de melding “wel verbonden, geen internet”.
Toevallig ook een keer toen er iemand was om mee te vergelijken en die had dit niet. Ik overweeg nu toch een reset naar fabrieksinstellingen van mijn telefoon.


Die snelheden zijn een stuk fijner inderdaad! De melding die je daarna nog krijgt is wel gek. Een reset van het toestel kan dan een verschil maken. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat :slight_smile: