Skip to main content

Geachte medewerker van KPN (en andere forumleden),

Eerder deze week kreeg ik van KPN een email en een SMS over een firmware update van het modem en daarna een nieuw IP. Afgelopen nacht is inderdaad de verbinding kort weggevallen en daarna heb ik een nieuw extern IP in de 86.xxx.xxx.xxx reeks gekregen. Alleen een software update van het modem was niet mogelijk, omdat ik al jaar en dag (en sinds het twee keer uitvallen en vervangen van de Experiabox) een eigen modem gebruik wat in bridge mode staat (Zyxel VMG4005-B50A).

Het enige opvallende is dat de VDSL2 Line Rate gelijk is gebleven, alleen mijn downloadsnelheid is gehalveerd.

Ik ben een voormalige Telfort klant en heb daar al jaren een download snelheid van 60Mbit gehad. Aangezien er aan het VDSL2 profiel niets is veranderd is er waarschijnlijk een andere oorzaak.

 

Vraag: kan het zijn dat ik sinds de wijziging van vannacht om moet van de Telfort settings naar de KPN settings en dat ik nu tijdelijk op een lagere snelheid zit om de aandacht daarop te vestigen? 

 

Fourstack geeft 211Mbits/sec max

Huidige profiel:

========================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
                G.Vector:   Enable
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   0 day: 11 hours: 54 minutes
========================================================
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     33.031 Mbps      108.292 Mbps
    Actual Net Data Rate:     33.032 Mbps      108.293 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:        5.1 dB            5.4 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:      - 8.0 dBm          11.9 dBm
           Receive Power:      -13.4 dBm           3.3 dBm
              Actual INP:       83.0 symbols      78.0 symbols
       Total Attenuation:        5.4 dB            8.5 dB
=========================================================
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  1.5     5.9     8.9     N/A     4.5     8.8    13.1   
Signal Attenuation(dB):  1.5     5.1     7.9     N/A     5.6     8.8    13.1   
        SNR Margin(dB):  5.1     5.1     5.1     N/A     6.6     4.9     4.9   
   Transmit Power(dBm):-17.3   -12.0   -11.1     N/A     5.8     8.0     7.3   
=========================================================

 

Met vriendelijke groet,

Wouter

(**********)

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Ik heb precies hetzelfde issue

 

altijd 100 mb gehad, en haal nu nog maar 29

originele Telfort modem er even aangehangen maar die geeft hetzelfde issue

hoewel hij wel laat zien dat ik 110 zou moeten kunnen halen


gebeld met KPN maar daar kwam de SD niet verder dan, je moet een ander modem. (mijn huidige modem is pas een half jaar oud 🙂 )

echt geniaal die oplossing weer. verdere technische kennis is er gewoon niet en als je daar om vraagt dan willen ze je niet doorzetten naar iemand met meer technische kennis.

 

maar goed ik heb het zelf opgelost. Telfort zat op VLAN34 en kpn zit op vlan 6

tevens was het bij telfort zo dat je gewoon DHCP kon gebruiken en bij KPN moet je PPPOE kiezen.

 

het oude telfort vlan34 werkt dus nog wel, maar daar krijg je niet je volledige snelheid

 


Hoi @WvandeHoef en @Blahq, welkom op het forum! Bij deze update wordt het modem (en de verbinding) inderdaad technisch overgezet van Telfort naar KPN. Daarbij wijzigen de dingen die Blahq noemt, met VLAN6 zit je op het KPN netwerk. De snelheid hoort hierbij niet minder te worden, die blijft, net als je abonnement, gelijk. Bij gebruik van een Experia Box wordt automatisch nieuwe firmware ingeladen met de juiste instellingen. Bij een eigen modem, zoals jullie hebben begrijp ik, moet je dat zelf aanpassen. Op onze site hebben we hier een pagina over met alle instellingen: Eigen modem instellen en gebruiken. Ook op het forum hebben we hier een topic (van wjb) over: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box,

Als jullie nog een Experia Box van ons hebben kunnen jullie die ook nog een nachtje (tussen 01.00 en 06.00) aansluiten, zodat die ook de nieuwste firmware heeft. Mocht er iets met jullie eigen modem gebeuren zal de Experia Box ook geschikt zijn als back-up.


@Jasper kijk dit zijn antwoorden die ik van support verwacht. Dank je wel. Ik had het inmiddels zelf dus uitgevogeld.

Waarom kunnen ze als je belt met support niet dergelijke fatsoenlijke antwoorden geven?

 

prima als de persoon aan de lijn het niet weet, maar dan kan diegene dat toch even nagaan intern of me doorverbinden met iemand die m’n vragen wel kan beantwoorden. Nu komt het zo onvriendelijk over.


Wel m’n snelheid op vlan6 is weer goed, in vlan34 was deze dus niet goed. Dus daar zit toch een verschil binnen het netwerk.

 

ik kan in elk geval weer goed verder zo


@Blahq en @Jasper,

Hartelijk dank voor de uitleg en de aanwijzingen! Ik heb hier net de boel ook omgezet naar het KPN vlan en PPPoE ingeschakeld en zit nu op het 77.xxx.xxx.xxx netwerk met mijn oude snelheid. 

 

Nog een laatste vraag: blijft op dit netwerk smtp.telfort.nl nog actief, of moet ik die ook omzetten naar smtp.kpnmail.nl met de bijbehorende configuratie?

Groeten,

Wouter


Hallo @WvandeHoef de mailinstellingen van Telfort blijven gewoon werken. 


voor mail relay?
hij werkt nu nog wel, maar hoe lang dat blijft weet ik niet
en volgens mij had KPN geen mail relay meer


Inderdaad om vanaf routers, switches en NAS rapportage door te sturen.