Skip to main content

Hoi,

Ik heb een raar maar frustrerend probleem: ik krijg Wifi thuis niet aan de praat voor mijn werklaptop. Heb inmiddels alle troubleshooters en resets wel gehad.

Dit is de context:

  • KPN Box 12 modem, niet meer dan een jaar oud
  • Laptop: HP Zbook Firefly 14 G8
    • Windows 11 21H2 (22000.1098) dd 26-sep-22
    • Wifi adapter: Intel Wi-Fi 6 AX201 160 MHz (driver version 22.110.1.1)
    • Alle recente updates gedaan
  • Nu komt ie:
    • Ik kan met alle andere laptops en mobiele devices verbinding maken met het betreffende thuis Wifi netwerk!
    • Ik kan met deze laptop met alle andere Wifi netwerken (kantoor, andere locaties, etc) verbinding maken met wifi!
  • Dus ik kom tot de conclusie: er is iets met deze specifieke laptop vs dit specifieke netwerk

Via zoeken op forum kom ik op IPV6-achtige verklaringen, maar daar maakt de router op kantoor ook gebruik van dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Hele toestand van ipconfig en netsh flush/renew/etc gedaan. Harde reset gedaan. Intel adapter geupdate.

Na de laatste reset vanochtend, dan is er even verbinding (!) en dan na een paar minuten gaat de verbinding naar ‘Connected, no internet’. 

Network Diagnostics geeft niet veel aan: “The default gateway is not available” en Result of diagnosis: There may be problem”. Vervolgens suggestie om (KPN) router te herstarten, maar daar is niks mee aan de hand...want andere devices hebben gewoon Wifi verbinding en ook LAN (mijn workaround momenteel) werkt gewoon.

Hoop dat iemand een goed idee heeft?

Groeten en dank,

Lennert

 

Kunt u inloggen op http://mijnmodem.kpn?


Nee, ik krijg op deze laptop dan een ERR_INTERNET_DISCONNECTED fout.

En sorry de verbinding status is trouwens anders dan ik in het originele bericht vermeldde: het is ‘No internet, secured’. Dus niet ‘connected'. Zie printscreen.

 

 


Nee, ik krijg op deze laptop dan een ERR_INTERNET_DISCONNECTED fout.

Dat begrijp ik. Maar vanaf een ander systeem, lukt het dan wel?


Nee, ik krijg op deze laptop dan een ERR_INTERNET_DISCONNECTED fout.

Dat begrijp ik. Maar vanaf een ander systeem, lukt het dan wel?

Zeker, met zowel een ander systeem via Wifi als op hetzelfde systeem met LAN kabel.


Ok. Bij de WiFi instellingen...

... achter "Wireless Mode" dan "ax" veranderen in "b+g+n". En bij 5 Ghz veranderen in "a+n+ac". Onderaan de pagina klikken op Apply om op te slaan.


Nou...het lijkt te werken 🙂 ik wacht nog even met mijn enthousiasme, want had eerder dat ie na een half uur toch disconnected was. Zou super zijn. Ik bevestig later als dit goed blijft gaan.

 

Twee vragen om het beter te begrijpen:

  1. Waarom helpt deze aangepaste instelling? Ik lees dat 802.11ax iets met het beter presterende Wifi-6 te maken heeft.
  2. Is dit niet ook aan de kant van de laptop en dus (Intel) wifi adapter op te lossen?

Voor dit WIfi kaartje al een aantal driver updates uitgekomen sinds januari (de 22.110.1.1 die jij gebruikt). De laatste driver van Intel is 22.170.x.x waarin redelijk wat fixes geweest zijn op allerlei vlak (ook disconnects).  Deze is ook al beschikbaar op de HP site voor het type laptop wat jij aangeeft. 

Check die ook even of dat verbetering brengt

Mijn persoonlijke (en zakelijke) ervaring met de pre 22.130 driver is dat daar nog wel eens wat mis mee ging met “nieuwe” technologie. 

 

 


Heb nog steeds verbinding, dus probleem is opgelost door de suggestie van @Nick83, om de router instellingen aan te passen. Dank!