Skip to main content
Vraag

Speedtest geeft te laag resultaat

• June 20, 2026
  • 20 reacties
  • 152 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Op m'n Samsung A40 en m'n Asus laptop. 

Abonnement 500/500

De schaal komt maar tot 100 en de gemeten snelheid op de laptop 38/33

Op de A40 schaal tot 100 ; 90/39

Op de S25 FE schaal verspringt direct van 100 naar 500 ; meting 355/346

Helaas is bedraad meten geen optie. Laptop heeft geen LAN poort.

Heb overigens geen last van de 'lage’ snelheid op de laptop. KPN TV, NLziet, Videoland en Netflix gebruiken nog niet de helft van de gemeten snelheid. Maar vind vooral het resultaat op m'n 2 jaar oude laptop een beetje typisch. Die moet via wifi toch meer kunnen. 

http://speedtest.net geeft wel een iets hoger resultaat op de laptop. 133/136. Daar springt de schaal van het meetinstrument overigens direct op 1000.

20 reacties

• June 20, 2026

Met welke modemrouter?

En via welke test methode krijg je die lage cijfers op de Asus? De getallen doen mij aan een 802.11 g verbinding denken via 2,4 ghz.

De leeftijd zegt natuurlijk niet zoveel welke wifi protocollen zou de Asus normaliter moeten ondersteunen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Vraag 1 staat in m'n ondertekening. 

Ik gebruik kpn.com/speedtest. En via speedtest.net was het dus hoger.

Wat die 20 en 80 doen... op m'n S25 FE meet ik veel hogere snelheden dan die "grens".

rvk01
Slimmerik
  • June 20, 2026

... op m'n S25 FE meet ik veel hogere snelheden dan die "grens".

Wat dus precies kan betekenen dat jouw S25 FE wel verbinding maakt met 5Ghz band en je andere apparaten niet (die verbinden b.v. op de 2,4Ghz band). Er zijn wel apps waarmee je dit kunt controleren.

Maar dit heb je altijd met WiFi. De ene keer heb je snelle verbinding (via de 5Ghz band). Dan loop je een paar meter en hen je in een keer verbinding via de langzamere 2,4Ghz band.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Zolang het per apparaat voldoende is maakt het me ook niet uit.

Maar vind het curieus. Vandaar dit topic. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 20, 2026

Mocht je een LAN optie willen dan kan dit via dergelijke externe LAN adapters die je op de USB-C poort aansluit. 
ik gebruik het ook. 

Weet je ook welke processen actief zijn en mee opstarten? Welke antivirus gebruik je?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Weet je ook welke processen actief zijn en mee opstarten?

Er zal ongetwijfeld meer lopen, maar geen idee.

Welke antivirus gebruik je?

Geen avg, norton e.d. in gebruik. 

Dat kabeltje / adapter is misschien nog eens een idee. Maar het werkt op zich. Geen haperingen enzo.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2026

Je kan bij wifi instelling zien welke band jouw laptop gebruikt, voor windows b.v.

5Ghz 160Mhz 2x2 MIMO

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Dat ziet er beter uit, ​@TDN .

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2026

@PeterG 390Mbs is niet goed, dit is Wifi5 80Mhz 2x2 MIMO maar 16-QAM ¾. Dit is een teken dat jouw laptop te ver staat, anders zou hij andere modulatie gebruiken, 256-QAM 5/6 maakt 867Mbs mogelijk. Maar let op, wifi is half duplex, dus jouw maximaal mogelijke snelheid is de half van jouw link speed, in jouw voorbeeld maximaal 195Mbs.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Zo technisch ben ik niet.

Laptop staat op 4,5 meter van v10. Kunnen elkaar "zien", zichtlijn. 

• June 20, 2026

Het ligt blijkbaar niet aan https://www.kpn.com/internet/speedtest want ik meet via deze en https://www.speedtest.net/nl dezelfde resultaten op een tablet via de chrome browser meten via een browser geeft in mijn ervaring vaak wel andere resultaten dan via de app van bijvoorbeeld Ookla.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2026

Laptop staat op 4,5 meter van v10. Kunnen elkaar "zien", zichtlijn. 

4,5m is OK, kan je jouw signaal meten? Bij -50dBM zou je laptop eigenlijke de betere modulatie kiezen. Maar het kan ook zijn dat in jouw netwerk nog een heel oud apparaat is, de wifi4 of zelfs wifi3 nodig heeft, dan wordt de modulatie naar beneden aangepast. Je kan ook in de router de compatibiliteit alleen voor 802.11ac kiezen voor 5Ghz band en 802.11n voor 2,4Ghz band. 802.11g kan je weglaten, tegenwoordig heb je bijna geen apparaten met deze standaard.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Ik kom hier morgen weer aan toe.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Ik zou het trouwens niet weten. M'n laptop en S25 FE zijn via 5 Ghz.

Alleen m'n oude A40 zal ongetwijfeld nog 2,4 Ghz zijn. Dat kan toch geen invloed hebben op 5 Ghz?

• June 20, 2026

Alleen m'n oude A40 zal ongetwijfeld nog 2,4 Ghz zijn. Dat kan toch geen invloed hebben op 5 Ghz?

Dat hoort zeker niet zo te zijn. Elk apparaat verbind met de mogelijkheden die dat specifieke apparaat aan kan.

Die A40 heeft bijna zeker ook 5 Ghz wifi 802.11 n anders zou je daarmee bijna zeker niet die 90 Mb meten. Volgens tweakers zelfs 802.11 ac bron

Terzijde als je bij 2,4 Ghz de breedte van 20 naar 40 zet hoor je ook een hogere bandbreedte te halen afhankelijk van het apparaat natuurlijk. 

Als ik hier 2,4 Ghz en 5 Ghz terug zet naar 20 Ghz komt op een toestel met wifi 6 de snelheid ook niet boven de 70b.

rvk01
Slimmerik
  • June 20, 2026

Als het signaal van 5Ghz slechter wordt, door bv grotere afstand of staal in de muren, dan zal een apparaat vaak overschakelen naar 2,4Ghz (met tragere snelheid tot gevolg). Beter een trage stabiele verbinding dan een snelle instabiele verbinding.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2026

Nee, dat zijn 2 aparte banden en ook 2 aparte wifi standaarden (Wifi5 op 5Ghz en Wifi4 op 2,4Ghz). Trouwens, als ik naar het MAC-adres zoek, kom ik een wifi-card van AzureWave tegen. Deze heeft alleen 1x1 MIMO (ipv gebruikelijke 2x2 MIMO). Dit verklaart waarom jouw Wifi snelheid zo laag is. 390Mbs links speed komt voor bij 2 gevallen 2x2 MIMO 5Ghz/80Mhz/16-QAM ¾  of 1x1 MIMO 5Ghz/80Mhz/256-QAM ¾ 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Speedtest laptop nu ineens véél meer. Wederom via Google Chrome met kpn.com/speedtest laptop

Maar nu 252/250

Helemaal prima. Voor de laptop. Snelst wat ik erop doe is streamen KPN TV, Netflix, Videoland, NLziet.

• June 20, 2026

Speedtest laptop nu ineens véél meer. Wederom via Google Chrome met kpn.com/speedtest laptop

Maar nu 252/250

Helemaal prima. Voor de laptop. Snelst wat ik erop doe is streamen KPN TV, Netflix, Videoland, NLziet.

Was dat via dezelfde server bij mij zie ik standaard Amstelveen via de website.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 20, 2026

Amstelveen inderdaad.