Splitsen SSID 2.4Ghz en 5Ghz in de V10a
Ik kan de optie niet meer vinden om het 5Ghz netwerk een andere naam te geven dan mijn 2.4 Ghz netwerk. Dit is echter niet handig want nu kan ik op de telefoon niet zien of ik de 2.4Ghz of de5 Ghz wifi verbinding heb.
Alvast Bedankt,
Max
Bestaat deze optie binnen de experiabox v10a?
Beste antwoord door Erik van KPN
Mensen, ik heb duidelijkheid hierover. De optie om het SSID te splitsen is uit de servicetool gehaald. De V10A en de V12 geven beide in de interface geen mogelijkheid om te splitsen. Ook kun je niet splitsen als je gebruik maakt van Superwifi en/of Experia Wifi omdat dit niet samengaat met de mesh-functionaliteit. Om hierin één lijn te trekken is de functie daarom ook uit de servicetool verwijderd.
Voor de V10 blijft als enige de optie bestaan via de interface, mits je geen Superwifi of Experia Wifi gebruikt.
Er zijn op dit moment geen plannen om dit weer terug te draaien. Dat gezegd hebbende, we zien hier op het forum natuurlijk met enige regelmaat mensen langskomen waarbij het splitsen een legitieme oplossing kan zijn voor een probleem dat ervaren wordt. We hebben dan ook een aantal van dit soort voorbeelden verzameld en zullen deze doorgeven richting de ontwikkelaars. Of het hierdoor ook daadwerkelijk teruggedraaid wordt valt niets over te zeggen.
Als je wel graag wilt splitsen, dan kun je verder overwegen om access points te gebruiken die niet van KPN zijn. Veel access points geven wel de optie om de SSID's te splitsen.
Afgelopen week is intern overleg geweest naar aanleiding van de voorbeelden die wij hebben doorgegeven. Daar is uitgekomen dat de wijziging in de servicetool niet teruggedraaid wordt. Zoals ik al eerder benoemde hebben zowel de V10A als de V12 geen optie in de interface om de SSID te splitsen. Bij de V12 is dit ook onderwater niet mogelijk. Bij de V10A nog wel, vandaar dat het met de servicetool ook kon. Nadruk ligt echter op de ‘nog’, ook bij de V10A zal deze optie onderwater verdwijnen. Waardoor we ervoor kiezen om de servicetool nu zo te laten.
Heb je het in eerdere instantie gesplitst, dan zal dit actief blijven zolang je het niet zelf verwijdert. Wifigegevens slaan we op in ons beheersysteem zodat die (na een reset) teruggezet kunnen worden in de Experia Box. Je gesplitste SSID blijft op deze manier opgeslagen en zal ook teruggezet worden mocht je een keer resetten. Zou je de splitsing op een bepaald moment willen verwijderen, reset dan de Experia Box via de webinterface. Deze reset veegt ook het beheersysteem leeg qua opgeslagen wifigegevens.
Aanvulling maart 2022:
Het is niet mogelijk om de hoofdwifi van de V10A te splitsen. Dit zal ook zo blijven. Wel zal in de komende update van de V10A de optie Extrawifi komen. Dit is een tweede wifinetwerk die je naar eigen keuze kunt inrichten. Je kunt deze wel splitsen in 2,4 en 5GHz, of je kunt een van die beide frequenties uitzetten. Wanneer deze update precies komt is nog niet bekend, maar zal niet heel lang meer duren. Houd voor info dit topic in de gaten.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.