Skip to main content

Hi 

vandaag KPN (glasvezel) aansluiting opgeleverd via monteur en probleemloos verlopen.

Diverse apparaten  internet gecontroleerd (zowel ethernet als via wifi) en werkte prima.

Ik heb alleen probleem met een laptop, daarop is het SSID van de KPN box 12 niet terug is te vinden bij de wifi connecties.  Op alle andere apparaten is SSID wel te zien (en te connecteren).

In kpn box 12 modem menu eea bekeken en zichtbaarheid SSID staat inderdaad aan en zowel 2.4 als 5G staan enabled. 

Ik las ergens op dit forum dat 2.4 en 5 mekaar in de weg zouden kunnen zitten op sommige apparaten dus eens geprobeerd met alleen 2.4 aktief en daarna alleen 5 aktief. Maar in beide gevallen geen resultaat nog steeds geen SSID te vinden op die ene laptop (andere apparaten steeds wel).

 

Laptop wifi settings voor zowel 2.4 als 5 staan op auto (kanaal) . Wireless adapter ondersteunt wireless modes 802.11 a/b en g. Heb al met diverse combinaties als setting (g en a/b/g) geprobeerd maar ook zonder resultaat. 

Iemand nog een idee wat/waar verder te controleren?

Hallo @Ger Peeters 

De KPN Box staat standaard op WiFi6 (802.11ax). Oudere Intel-chips kunnen hier niet/slecht mee omgaan. Zet daarom in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11ac (5GHz).

Kijk voor meer info over de KPN Box 12 in de Online handleiding KPN Box 12

Ga hiervoor naar WiFi  → Advanced

 


Is die laptop al een paar jaar oud? Mogelijk herkent ie de nieuwste norm (wifi 6) niet. Dan kun je het best de KPN BOX 12 terugzetten naar wifi 4 (wifi 5 bestaat ook, maar of je daarnaar kan weet ik niet. Apparaat moet dan 5 Ghz ondersteunen).

wifi 4 = 802.11 b/g/n
wifi 5 = 802.11 ac (5 Ghz only)
wifi 6 = 802.11 ax

(bron1 ; bron2)


Thanks Peter 

 

Is inderdaad de oudste van aanwezige laptops.

Ga ik zo even proberen en laat uitkomst weten.

 

Grt Ger


Beiden bedankt voor de snelle response,

de Box 12 in Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11ac (5GHz) heeft issue verholpen.

Grt Ger


Kon op tablet mijn eigen netwerk niet zien.  met behulp van wifi verstrekker toch ingelogd. Daarna drivers geüpdatet.  En voila daar was ie dan😉


Hi 

vandaag KPN (glasvezel) aansluiting opgeleverd via monteur en probleemloos verlopen.

Diverse apparaten  internet gecontroleerd (zowel ethernet als via wifi) en werkte prima.

Ik heb alleen probleem met een laptop, daarop is het SSID van de KPN box 12 niet terug is te vinden bij de wifi connecties.  Op alle andere apparaten is SSID wel te zien (en te connecteren).

In kpn box 12 modem menu eea bekeken en zichtbaarheid SSID staat inderdaad aan en zowel 2.4 als 5G staan enabled. 

Ik las ergens op dit forum dat 2.4 en 5 mekaar in de weg zouden kunnen zitten op sommige apparaten dus eens geprobeerd met alleen 2.4 aktief en daarna alleen 5 aktief. Maar in beide gevallen geen resultaat nog steeds geen SSID te vinden op die ene laptop (andere apparaten steeds wel).

 

Laptop wifi settings voor zowel 2.4 als 5 staan op auto (kanaal) . Wireless adapter ondersteunt wireless modes 802.11 a/b en g. Heb al met diverse combinaties als setting (g en a/b/g) geprobeerd maar ook zonder resultaat. 

Iemand nog een idee wat/waar verder te controleren?

Update je drivers van je laptop. Had het zelfde probleem. Via wifi versterker toch kunnen inloggen op netwerk en daarna met Driver Reviver alle  driver ge update.