Skip to main content

Goedemiddag,

Nu al geruime tijd het probleem dat 1 a 2 keer per dag ons Internet weg valt. Dit is sinds we overgegaan zijn van Experia v8 naar Experia v10. Daarvoor geen problemen! Wifi in huis is geregeld met behulp van Deco. De Wifi in Experiabox staat uit. Firmware is al een keer gedowngrade en sinds gisteren weer geupgrade naar de laatste versie. Firmware versie maakt niets uit. Reset modem maakt niets uit. In de logs geen bijzonder meldingen. Modem blijft ook Up!

Probleem is dat als we geen Internet hebben de default gateway (modem) niet te bereiken is. Niet via Wifi en niet via bekabeld. Ook niet als ik een laptop bekabeld aan sluit op het modem. Na 5 tot 10 min is de default gateway weer pingbaar en hebben we weer Internet. Met vanuit huis werken is dit een hopeloze situatie. Moment dat het niet werkt is ook nooit hetzelfde.

Enige wat ik nog kan bedenken dat er een issue met de Experia is. Hebben meer mensen dit? Hoe op te lossen? Kan de Experia omgeruild worden?

Mvg, Erik

Hoi @ELeutscher ,

Heb je koper of glas?EN heb je een switch of DVS in je netwerk zitten?


We hebben glas (Hussel Internet 200 Mbit/s) en dat hadden we ook ten tijde van de Experia v8. Enige wat veranderd is, is de Experia v10 en sneller Internet. 
We hebben een paar switches in het netwerk. 1 Managed en 2 unmanaged.


Hoi @ELeutscher ,

Welk type switches zijn dat?Zitten en wat zit daar allemaal op aangesloten?


Dat zijn TP-Link switches met daarop aangesloten PS4/4 en KPN TV kastjes en een aantal PC’s. Via Wifi de telefoons en Google devices. 

Tijdens zo’n outage heb ik ook wel eens alles uit de Experia gehaald en alleen mijn laptop aangesloten en ook dan is de Experia niet te bereiken. Meestal werkt Internet TV en Vaste telefonie dan wel. ??
Ook blijft alles in het huis netwerk het gewoon doen, alleen geen default gw en dus geen Internet. :-( 


Maar welk precieze type?Hij moet namelijk IGMP Snooping ondersteunen.


Edit, We hebben nu de Experia v12 en eerder de v10. 

We hebben een TP-Link TL-SG108E 8-poorts en een 3tal TP-link desktop-switch LS1005G

Probleem is niet haperende TV’s maar dat de Experia niet meer te bereiken is voor de PC’s en/of telefoons. Heb ook net dit forum artikel doorgelezen

 


Snap ik,Maar een switch zonder IGMP snooping kan ook deze problemen veroorzaken zien we op het forum.

Wil je eens op de tplink TL-SG108E switch inloggen en kijken of IGMP snooping aanstaat?

Die andere 3 switches ondersteunen geen IGMP Snooping,Zijn daar tv ontvangers op aangesloten?

 


Dat gaat me nu niet lukken en ik kom daarop terug. 

De Netgear Switch GS105E ondersteund wel IGMP snooping?


 

De Netgear Switch GS105E ondersteund wel IGMP snooping?

Ja,Ik raad ook zeker aan om de huidige 3 LS1005G switches te vervangen voor de netgear GS105E.Al moet je daar natuurlijk wel het budget voor hebben.

Bij kpn is hij uitverkocht maar bij deze winkel kan je hem nog wel kopen : https://www.megekko.nl/product/0/965037/Netgear-Switch-5-Port-Gigabit-GS105E-200PES?r=tweakers.net&utm_source=tweakers.net&utm_medium=cpc


Hoi @ELeutscher, goed om te zien dat je al op weg geholpen bent door Martijn! Ben je verder gekomen met zijn advies? Ik ben daarnaast nog benieuwd naar of de standaard gateway wel bereikbaar is zonder dat er andere apparatuur (een switch) tussen zit. We horen het graag als je vragen hebt, of als je een oplossing gevonden hebt natuurlijk :)


Goedemorgen,

Op de tplink TL-SG108E switch staat IGMP snooping aan. Ik heb 2 netgear GS105E switches besteld die vandaag binnen komen. Hoop dat we daarna geen issues meer hebben.

Hoi @ELeutscher, goed om te zien dat je al op weg geholpen bent door Martijn! Ben je verder gekomen met zijn advies? Ik ben daarnaast nog benieuwd naar of de standaard gateway wel bereikbaar is zonder dat er andere apparatuur (een switch) tussen zit. We horen het graag als je vragen hebt, of als je een oplossing gevonden hebt natuurlijk :)

Nee, als we problemen hebben is de gateway ook niet bereikbaar als ik een laptop rechtstreeks aansluit op de Experia. 

 

 


Nee, als we problemen hebben is de gateway ook niet bereikbaar als ik een laptop rechtstreeks aansluit op de Experia. 

Hmm, vooral dit vind ik interessant. Je moet de gateway gewoon kunnen bereiken als je rechtstreeks verbonden bent met het modem. Ik lees in je eerste bericht dat je de Experia Box al gereset hebt. Hoe heb je dat gedaan? Voor alle zekerheid, het is verstandig om het modem volgens stap 2 een volledige reset te geven. En gebeurt er ook iets met de lampjes van het modem als je verbinding wegvalt?


Modem is toen remote gereset. Alle ledjes blijven tijdens de outage branden.

Vandaag 1 switch vervangen (daar achter zit een KPN TV kastje) en binnen een uur al weer een issue. 

Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan de extra wifi die je kan maken met de nieuwe firmware van de Experia en het blijkt dat ik dan nog gewoon kan Internetten via wifi. Ook kon ik vanaf mijn phone de gateway pingen. Vanuit het gewone netwerk en wifi was dit niet mogelijk. Weird!

Ik ga straks nog een switch vervangen maar heb er nog niet veel vertrouwen in dat dit voor stabiliteit zorgt. En nogmaals met de vorige Experia box totaal geen problemen de afgelopen 5 jaar!


Zou je het modem eens handmatig willen resetten?

Zie hier:

 


@ELeutscher Ik ben ook benieuwd naar hoe het daarna gaat. Vooral het handmatig resetten helpt vaak goed in dit soort situaties. We horen graag hoe het verder is gegaan.


Afgelopen zaterdag hadden we helemaal geen verbinding meer. Geen TV/Tel/Internet. Na bellen met KPN is er een monteur geweest die NT1 kastje en modem heeft vervangen. Hiernaar hadden we weer verbinding. 

De verstoringen treden helaas nog steeds op. Ben nog steeds bezig met troubleshooten. :-(


@ELeutscher Jammer dat de verstoringen nog optreden, ondanks dat de monteur langs geweest is en je verbinding hersteld heeft! Ik zie daarnaast dat de melding nog open staat bij de Technische Dienst. Daarin staat dat je inderdaad een en ander zou testen met je apparatuur en verbinding thuis. Je hebt een rechtstreeks nummer gekregen om contact met ze op te nemen, klopt dit? Als je er niet uit komt of hulp bij nodig hebt, raad ik je aan om contact met ze op te nemen. Ik hoop dat je er snel helemaal uit bent.