Skip to main content

Ik heb op 27 februari getekend voor een glasvezelaansluiting. Vorige week is er daadwerkelijk gegraven bij mij in de straat. Ik wil dus controleren wat de status van mijn bestelling is.

 

Dat lukt niet. Ik heb een KPN ID, maar kan het product internet niet koppelen, want de website verwacht een 10-cijferig klantnummer.  Ik heb alleen een bevestigingsmail met een bestelnummer van 1 letter en 7 cijfers. Andere forumleden lijken wel een 10-cijferig nummer te hebben gekregen.

 

De andere methode van de status bekijken, via https://mijn-bestelling.kpn.com/inloggen/ werkt ook niet.

Ik krijg voortdurend te zien “Uw persoonlijke omgeving staat nog niet online. Het kan maximaal een uur duren voordat deze klaar is voor gebruik.” Dat was maanden geleden ook al zo.

 

Ik heb mijn spam gecheckt, geen (valide) mail van kpn.

 

Moet ik mij zorgen maken?

Hoi @pimzand 
Als er gegraven is of wordt dan heeft de KPN nog geen gegevens.
Dan moet je naar kpnnetwerk.nl gaan en via je postcode kun je zien hoe ver het er mee staat. 
Als die klaar zijn en ze hebben het glasvezelmodem bij je aangelegd, dan krijgt de KPN een seintje en kun je het verder met de KPN regelen.
Even ter info, KPN en KPNnetwerk zijn verschillende bedrijven.
KPNnetwerk legt de glasvezel-kabel en KPN verzorgd het abonnement.


Hallo @huistijger,

 

Ik heb toch een contract gesloten met KPN, niet KPN Netwerk?

Dan moet ik toch de status van mijn bestelling op kpn.com kunnen inzien?

Als daar zou staan “we wachten op de oplevering door KPN Netwerk” of iets dergelijks dan ben ik gerustgesteld.

 

Als ik op KPN Netwerk kijk, is de status, dat ik nu een abonnement moet afsluiten,

als ik wil dat een monteur een aansluiting komt maken in mijn huis.

 

Dat is precies de reden waarom ik me zorgen maak; het lijkt of KPN mijn

bestelling is “vergeten”. Dat zou ertoe kunnen leiden dat ik word overgeslagen

en later moet betalen om alsnog aangesloten te worden, en langer moet wachten.


Dan zou ik de Kpn bellen 0800 0402 en  zeggen wat er op kpn-netwerk staat


Dus daarmee bevestig je dat ik normaal mijn bestelling online terug zou moeten kunnen zien,

en dat er iets mis is als dat niet zo is?


Nee @pimzand  dat was ook prima, maar je hebt het abonnement aan de deur gekocht had ik begrepen, dus wist  waarschijnlijk de klantenservice nog van niks, daarom raadde ik je aan om even bij kpn-netwerk te zien.

 

Overigens ben ik gewoon klant van KPN en niet een medewerker van KPN


Woah, er is iets serieus mis. Ik noem bij KPN mijn postcode in Den Haag, en KPN ziet mij daarmee als XS4ALL klant in Nootdorp. Of ik XS4ALL wil bellen om uit te zoeken hoe dat zit.


Vals alarm. De KPN medewerker op 0800-0402 vroeg weliswaar naar mijn postcode, maar gebruikte toch de gegevens die geassocieerd waren met het nummer waarmee ik belde. Dat telefoonnummer staat geregistreerd bij XS4ALL.

 

Ik ga opnieuw bellen naar 0800-0402, nu met mijn mobiel.


Hallo @pimzand, welkom!

Heb jij inmiddels al wat meer duidelijkheid weten te vergaren? 


Als ik het zo lees is het binnen KPN nog een pre-order. Als KPN Netwerk iets verder is met de PoP en de straatkast (het openstellen van de orderstraat) dan verwacht ik dat KPN als provider meer ziet en ook kan melden in de bestellingstatus.

En als ik lees dat er net gegraven is dan is het meestal niet zo dat die straatkast of PoP al zover is. Dat duurt een paar weken langer.


Het is inderdaad een pre-order. Maar los van waar KPN Netwerk mee bezig is,

wil ik gewoon terug kunnen zien dat ik klant van KPN ben geworden.

 

Dat kan nu niet, niet via Mijn KPN, omdat ik geen 10-cijferig klantnummer heb,

niet via https://mijn-bestelling.kpn.com/ omdat mijn “persoonlijke omgeving nog niet online staat” .

 

Als ik andere artikelen lees op dit forum met gelijke strekking, lees ik daaruit dat beide methodes zouden moeten werken, ook als er nog geen verbinding is opgeleverd.


OK, opnieuw 0800-0402 gebeld.

 

Vraag: waarom krijg ik geen 10-cijferig klantnummer?

Antwoord: pre-order klanten krijgen geen 10-cijferig klantnummer en kunnen dus niet Mijn KPN gebruiken.

 

Vraag: waarom krijg ik een foutmelding als ik op https://mijn-bestelling.kpn.com/  mijn bestelnummer en postcode invoer?

Antwoord: Het is een kwestie van geluk of die site werkt.

 

Vraag: dus er is geen enkele online manier om terug te zien wat je besteld hebt?

Antwoord: dat is inderdaad het geval voor pre-order klanten.


De dame op 0800-402 legde ook uit dat de aansluiting is gepland voor februari 2023,

en dat het dus logisch is dat ik nog niets zie.

 

Dat is ook weer merkwaardig, want

  • volgens de planning, zoals te zien in de livestream voor mijn wijk, staat aansluiten woningen: januari tot juli 2022 (net nog terug gekeken)
  • de sprietjes steken al uit bij de voorgevel
  • op kpnnetwerk,nl is “mijn status” “Goed nieuws! Er is glasvezel beschikbaar”

Dus nu maar hopen dat februari 2023 niet klopt, en wordt gecorrigeerd zodra die PoP er is.


Die datum februari 2023 zie ik ook terug als ik op kpn.com (dus niet kpnnetwerk.nl) een postcode check doe.


Er lijkt een structureel probleem te zijn met pre-orders.

Mijn broer in Haarlem (ik woon in Den Haag) overkomt precies hetzelfde,

Ook hij heeft een pre-order afgesloten en krijgt niets te horen, terwijl zijn buurman, die veel later heeft besteld, al een glasvezelaansluiting in huis heeft.

 


Er lijkt een structureel probleem te zijn met pre-orders.

Mijn broer in Haarlem (ik woon in Den Haag) overkomt precies hetzelfde,

Ook hij heeft een pre-order afgesloten en krijgt niets te horen, terwijl zijn buurman, die veel later heeft besteld, al een glasvezelaansluiting in huis heeft.

Die buurman, was dat misschien een nieuwe klant? Die eerst bij Ziggo zat ofzo?

Edit: nu ik het topic nog een keer door lees, u bent ook nieuwe klant?


Die buurman, was dat misschien een nieuwe klant? Die eerst bij Ziggo zat ofzo?

 

Dat zou ik na moeten vragen. Maar wij zijn allebei ook nieuwe klant, Zitten allebei bij Ziggo.

Mijn broer heeft wel al een KPN mobiel abonnement.

 

Wat ook overeenkomt, is dat we allebei niet hebben gekozen voor de overstapservice.

We zeggen zelf ons Ziggo abonnement op cq downgraden die naar TV-only.


Het is niet te geloven, maar je wordt dus echt overgeslagen als je een pre-order doet.

 

Mijn buurman wordt juli-augustus aangesloten (te zien op zowel kpn.com als kpnnetwerk.nl),

en ik hoor niets van KPN Netwerk, en kpn.com gaat voor mij uit van oplevering in februari 2023.

 


@Ward_ kun jij dit verklaren?


@Ward_kun jij dit verklaren?

Zonder adres kan ik helaas niets verklaren en alleen de Webcaremedewerkers hebben toegang tot adresgegeven in je Forumprofiel.

@Hanna_ Kan je mij mailen met de adresgegevens? Dan kijk ik waar die feb 2023 vandaan komt. Ik heb wel een vermoeden namelijk...


Hallo @Hanna_  ik geef toestemming voor @Ward_ 

 


Ook bijzonder, mijn broer in Haarlem, die ook een pre-order heeft gedaan, en ook overgeslagen wordt, vertelt mij zojuist dan zijn buurman, die al aangesloten is, niets heeft besteld, en ook niets gaat bestellen….


@Ward_ , buurman = mijn huisnummer -2.

Andere buurman, mijn huisnummer +2 staat ook genoteerd voor februari 2023.


Goedemiddag, ik ben de Haarlemse broer van pimzand. Het ligt iets ingewikkelder dan hij het vertelt. Op enig moment kwam er een man van KPN aan de deur, die bij mijn buurman aanbelde ‘voor een afspraak’, zoals hij desgevraagd zei. Ik was bezig in de voortuin. Mijn buurman was niet thuis, dus de man wilde onverrichterzake vertrekken. Daarop trok ik de stoute schoenen aan: ‘Weet u zeker dat u niet bij MIJ moet zijn? Ik heb een order geplaatst voor KPN-internet en KPN-tv via glasvezel.’ De KPN-man bekeek zijn papieren, maar daarover was hem niets bekend. Daarop vertrok hij definitief. Toen ik mijn buurman nadien vertelde dat er iemand van KPN aan zijn deur was geweest, begreep hij daar niets van. Hij is klant van Ziggo en heeft geen plannen daar te vertrekken. Wel had hij toestemming gegeven voor de aanleg van glasvezel, omdat daarmee zijn koophuis in waarde zou stijgen.


PS: net als mijn broer pimzand lukt het me niet om de status van mijn bestelling in te zien of zelfs maar de bevestiging te vinden dat KPN ermee bekend is. De oranje sprietjes staan hier sinds december 2021, aansluiting zou plaatsvinden in juni/juli 2022. Om het voor KPN aantrekkelijker te maken om mij aan te sluiten, heb ik een pre-order bij KPN zelf geplaatst. Er ging hier ook een gerucht dat KPN met voorrang aansluitingen ging realiseren bij toekomstige klanten, ook omdat veel nieuwe aansluitingen niet gebruikt worden door de bewoners. Zonder bestelling blijft je sprietje straks een sprietje, zo ging hetzelfde verhaal.

Als installatiedatum heb ik 1 juli 2022 gekozen, wat me gezien de planning opportuun leek. Het leek me handiger om zelf mijn huidige aanbieder op te zeggen. Mogelijk was dat tactisch een verkeerde beslissing en had gebruikmaking van de opzegservice de zaak versneld. Maar sindsdien heb ik niets meer gehoord van KPN. En zelfs toevallig aanbellende KPN-mannen weten van niets. Terwijl het over een kleine twee weken al juni is. Ik heb begrepen dat je een uitnodiging krijgt voor een montageafspraak. Daarom was ik zo benieuwd hoe mijn buurman dat had klaargespeeld. Maar hij wist van geen afspraak en is niet eens klant.


Hi @Ward_  , het is heel bijzonder, Ik heb 15 postcodes van buren ingevoerd,

en het is random 7x juli-augustus 2022 en 8x januari-februari 2023.

Er is geen relatie met beneden- of bovenwoning.

 

De verklaring zou kunnen zijn dat al die buren die een half jaar langer lijken te moeten wachten

net als ik een pre-order hebben geplaatst.