Skip to main content

Ik heb op 27 februari getekend voor een glasvezelaansluiting. Vorige week is er daadwerkelijk gegraven bij mij in de straat. Ik wil dus controleren wat de status van mijn bestelling is.

 

Dat lukt niet. Ik heb een KPN ID, maar kan het product internet niet koppelen, want de website verwacht een 10-cijferig klantnummer.  Ik heb alleen een bevestigingsmail met een bestelnummer van 1 letter en 7 cijfers. Andere forumleden lijken wel een 10-cijferig nummer te hebben gekregen.

 

De andere methode van de status bekijken, via https://mijn-bestelling.kpn.com/inloggen/ werkt ook niet.

Ik krijg voortdurend te zien “Uw persoonlijke omgeving staat nog niet online. Het kan maximaal een uur duren voordat deze klaar is voor gebruik.” Dat was maanden geleden ook al zo.

 

Ik heb mijn spam gecheckt, geen (valide) mail van kpn.

 

Moet ik mij zorgen maken?

Grappig. Dat zou betekenen dat een pre-order in je nadeel werkt. KPN denkt: ‘Die toekomstige klant zit in de tas. Nu eerst de rest aansluiten, misschien trekken we ze daarmee alsnog over de streep.’


Grappig. Dat zou betekenen dat een pre-order in je nadeel werkt. KPN denkt: ‘Die toekomstige klant zit in de tas. Nu eerst de rest aansluiten, misschien trekken we ze daarmee alsnog over de streep.’

 

KPN denkt wellicht ook: “Geef die toekomstige klant geen inzicht in de bestelling, dan houden we ze langer aan het lijntje”.

 

Hoewel er even aandacht was van @Hanna_  en @Ward_  is het nu angstvallig stil, wat de vermoedens lijkt te bevestigen.


Grappig. Dat zou betekenen dat een pre-order in je nadeel werkt. KPN denkt: ‘Die toekomstige klant zit in de tas. Nu eerst de rest aansluiten, misschien trekken we ze daarmee alsnog over de streep.’

 

KPN denkt wellicht ook: “Geef die toekomstige klant geen inzicht in de bestelling, dan houden we ze langer aan het lijntje”.

 

Hoewel er even aandacht was van @Hanna_  en @Ward_  is het nu angstvallig stil, wat de vermoedens lijkt te bevestigen.

Ik verbaas me elke keer weer over theorieën van mensen. Alsof medewerkers van KPN doelbewust bezig zijn met het tegenwerken van klanten.

Het tegendeel is waar. Er worden heel veel dingen bedacht om het makkelijker te maken. Alleen leunen die zwaar op goed ingevulde datums. En dat gaat nogal eens mis, vooral bij de aannemer die dit bijhoudt in de administratie van KPN Netwerk.


Dat heet ironie, beste. Je kunt er beter om lachen dan je er druk om maken.

Dit is er nog eentje: ze hebben drie mannetjes op de maan gezet, maar een werkende website waar je de status van je internetbestelling kunt bekijken, dat is wel even een stukje lastiger.


Dit zijn de datums die ik zie bij mij in de straat, op kpn.com en kpnnetwerk.nl

huisnummer -20 boven   januari-februari 2023
huisnummer -18 beneden juli-augustus 2022
huisnummer -16 boven januari-februari 2023
huisnummer -12 beneden juli-augustus 2022
huisnummer -10 boven juli-augustus 2022
huisnummer -8 boven juli-augustus 2022
huisnummer -6 beneden januari-februari 2023
huisnummer -4 beneden januari-februari 2023
huisnummer -2 boven juli-augustus 2022
ik boven januari-februari 2023
huisnummer +2 beneden januari-februari 2023
huisnummer +4 beneden januari-februari 2023
huisnummer +6 boven juli-augustus 2022
huisnummer +8 boven januari-februari 2023
huisnummer +10 beneden januari-februari 2023

Van buurman -2 weet ik dat hij bestaande KPN DSL klant is.

 

Bij gebrek aan een officiele verklaring geeft dit voeding aan een nieuwe wilde theorie:

  • bestaande klanten hoogste prioriteit (want des te eerder kan het koper worden afgedankt)
  • toestemminggevers hoge prioriteit (want die moeten worden overgehaald)
  • pre-orders laagste prioriteit (want die zijn al binnen, en krijgen hoge korting)

Er is echt reden om je zorgen te maken als je een pre-order hebt afgesloten:

Daarnaast werkte het bij mij juist vertragend om een pre-order de hebben. Toen mijn buren uiteindelijk een werkende glasvezel verbinding hadden, heb ik de pre-order met veel moeite uit het systeem laten verwijderen en opnieuw een order via KPN laten plaatsen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68498660#68498660


Nog een interessante quote in deze tweakers topic:

MAAR: die pre-orders die KPN als provider verzamelt moeten ze dan wel doorzetten op het moment dat de PoP WBA open gaat. En dat gaat dus vaak fout.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68509690#68509690

Dat zou dus kunnen betekenen dat er een verband is tussen het niet kunnen inzien van de pre-order op mijn-bestelling.kpn.com, en de planning bij kpnnetwerk.nl. Immers, als de pre-order admininistratie niet op orde is, kan deze ook niet worden doorgegeven aan kpnnetwerk.nl.


Nog een goede tip. Ga ik maandag proberen:

Bellen met 088-006 37 44. Kiezen voor "vragen over planning" want dan krijg je niet de klantenservice van KPN Netwerk aan de lijn maar de planningsafdeling van de aannemer. Wel bellen tussen 10:00 en 15:00 voor de zekerheid.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68556720#68556720


Hoi @pimzand en @zandjan

Ik ga de gegevens van @pimzand door sturen naar @Ward_. Ward, erg bedankt dat je mee wil kijken!

Pim, zou jij jouw profiel voor mij willen aanvullen met jou postcode en huisnummer en hier een seintje willen geven wanneer je dat hebt gedaan? Dan kunnen we voor je aan de slag. 


Hoi @Hanna_ ,

Terwijl @Ward_  bezig is, kun jij al iets meer zeggen over de pre-order administratie bij KPN?

Kan geen enkele pre-order klant de status inzien op mijn-bestelling.kpn.com?

Of hangt dat van “geluk” af, zoals mij op 0800-0402 werd verteld?

En zou het kunnen zijn dat er inderdaad een relatie is tussen de pre-order administratie en de planning bij KPN Netwerk?


Nog een interessante quote:

De straten worden wel in zijn geheel aangeschreven maar daarna gaat het uit elkaar lopen. Bewoners die niet reageren, niet willen, of flink naar achteren plannen.
Bestaande KPN klanten krijgen voorrang omdat KPN de enige provider is die voor die klanten een actieve order inschiet voordat de aansluiting gemaakt wordt. Elke andere provider mag dat ook maar wil dat niet. Teveel gedoe met planningen in de toekomst en zo.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/70329822#70329822

Ik lees hier uit dat KPN zelf beslist voor welke klanten een actieve order wordt ingeschoten bij KPN Netwerk, wat mijn “wilde theorie” zou kunnen bevestigen.


Hi @Ward_  , het is heel bijzonder, Ik heb 15 postcodes van buren ingevoerd,

en het is random 7x juli-augustus 2022 en 8x januari-februari 2023.

Er is geen relatie met beneden- of bovenwoning.

 

De verklaring zou kunnen zijn dat al die buren die een half jaar langer lijken te moeten wachten

net als ik een pre-order hebben geplaatst.

 

 

Ik zie dat het antwoord al is gegeven op tweakers:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/71599830#71599830

 

Wat pre-orders betreft kan ik niks zinnigs zeggen. KPN Netwerk kent die niet dus kan daar ook niet in filteren (wat ze uberhaupt ook niet zouden doen). Pre-orders is echt iets van de provider, KPN zelf in dit geval.


Hoi @Ward_ ,

 

Jij en en Barre73 op tweakers hebben het prima duidelijk gemaakt.

 

De conclusie is dus dat als het misgaat, het misgaat bij de provider, niet bij KPN Netwerk.

Het is de provider die geregeld nalaat om de bestelling door te geven aan KPN Netwerk.

En als de provider de bestelling niet doorgeeft, past KPN Netwerk de planning niet aan,

die standaard ver in de toekomst staat.

 

En als je dan 0800-0402 belt zeggen ze dat ze niets voor je kunnen doen, want KPN Netwerk heeft de aansluiting nog lang niet ingepland. Vicieuze cirkel.

 

Voor mij is het misschien nog te vroeg om te zeggen dat het nu al mis is gegaan,

maar voor mijn broer is dat zeker het geval. En omdat wij allebei onze orders

niet kunnen terugzien op mijn-bestelling.kpn.com vrees ik dat we allebei hetzelfde

lot beschoren zijn.

 

Daarom blijf ik zo benieuwd wat @Hanna_  kan achterhalen over het functioneren van

mijn-bestelling.kpn.com en de relatie tot het doorgeven van orders naar KPN Netwerk.


Hoi @pimzand en @zandjan

Ik ga de gegevens van @pimzand door sturen naar @Ward_. Ward, erg bedankt dat je mee wil kijken!

Pim, zou jij jouw profiel voor mij willen aanvullen met jou postcode en huisnummer en hier een seintje willen geven wanneer je dat hebt gedaan? Dan kunnen we voor je aan de slag. 

Beste Hanna, wij kennen elkaar niet en je vraag was ook aan mijn broer en niet aan mij, maar als het helpt: ik heb inmiddels ook mijn profiel ingevuld.

Samenvattend: ik heb een pre-order voor KPN-internet en KPN-televisie geplaatst met als voorkeursdatum 01-07-2022. Die datum is gekozen omdat KPN juni/juli noemt in de planning.

Vandaag keek ik opnieuw op kpn.com/snellebeslisser en het viel me op dat daar op mijn woonadres voor het eerst een concrete aansluitdatum wordt genoemd: 24 juni 2022 voor nieuwe klanten die nog een opzegtermijn van 30 dagen hebben bij hun oude aanbieder.

Is er geen sprake van een opzegtermijn, dan is de vroegst mogelijke datum eveneens 24 juni 2022. Dat is dus exact één week voor mijn zelfgekozen datum van 1 juli 2022. Ik zie dus mogelijkheden.


Hoi @Ward_ ,

 

Jij en en Barre73 op tweakers hebben het prima duidelijk gemaakt.

 

De conclusie is dus dat als het misgaat, het misgaat bij de provider, niet bij KPN Netwerk.

Het is de provider die geregeld nalaat om de bestelling door te geven aan KPN Netwerk.

En als de provider de bestelling niet doorgeeft, past KPN Netwerk de planning niet aan,

die standaard ver in de toekomst staat.

 

En als je dan 0800-0402 belt zeggen ze dat ze niets voor je kunnen doen, want KPN Netwerk heeft de aansluiting nog lang niet ingepland. Vicieuze cirkel.

 

Voor mij is het misschien nog te vroeg om te zeggen dat het nu al mis is gegaan,

maar voor mijn broer is dat zeker het geval. En omdat wij allebei onze orders

niet kunnen terugzien op mijn-bestelling.kpn.com vrees ik dat we allebei hetzelfde

lot beschoren zijn.

 

Daarom blijf ik zo benieuwd wat @Hanna_  kan achterhalen over het functioneren van

mijn-bestelling.kpn.com en de relatie tot het doorgeven van orders naar KPN Netwerk.

Ik stel in ieder geval vast dat de KPN klantenservice op 0800-0402 niet goed kan zien of weet welk project op welke manier werkt. Zo'n BIS los van HAS project werkt anders dan de reguliere projecten waarbij iedereen volgens een planning wordt aangesloten. 

 


Wat ik frappant vind is dat alles wat ik heb bedacht om de aansluiting te bespoedigen juist averechts werkt. Een order plaatsen leek me beter dan af te wachten, maar dat was verkeerd gedacht. Het glasvezelnetwerk is van KPN en daarom leek het me beter om dan ook KPN als aanbieder te kiezen. Dan zijn de lijntjes het kortst. Alleen moet je dan kennelijk geen pre-order plaatsen, want dan sta je weer achteraan in de rij. Mag ik dat frappant vinden zonder dat Ward verontrust wordt? Ja, dat mag.


Wat ik frappant vind is dat alles wat ik heb bedacht om de aansluiting te bespoedigen juist averechts werkt. Een order plaatsen leek me beter dan af te wachten, maar dat was verkeerd gedacht. Het glasvezelnetwerk is van KPN en daarom leek het me beter om dan ook KPN als aanbieder te kiezen. Dan zijn de lijntjes het kortst. Alleen moet je dan kennelijk geen pre-order plaatsen, want dan sta je weer achteraan in de rij. Mag ik dat frappant vinden zonder dat Ward verontrust wordt? Ja, dat mag.

Dat mag zeker 😁.

Maar in alle serieusheid: het is gewoon zo dat de lijnen tussen KPN en KPN Netwerk het kortst zijn. Alles binnen de eisen van de ACM uiteraard, maar alleen al de directe koppeling tussen systemen bijvoorbeeld. KPN Netwerk (en daarachter KPN WBA) maakt de informatie voor elke provider op hetzelfde moment beschikbaar. Maar een grote provider legt een directe koppeling aan met synchronisatie elke nacht. Een kleine provider gebruikt een wekelijkse (Excel) lijst voor die updates. Met een pre-order sta je zeker niet achteraan in de rij. Als die pre-order tenminste als echte order wordt doorgezet zodra die straatkast met bijbehorende adressen open is voor levering. Als je in dat geval nog steeds later wordt aangesloten, is dat meer een kwestie van keuzes (of knoeiwerk) bij de aannemer dan een beleid van KPN of KPN Netwerk.


Die mannetjes die langs de deur gaan zijn volgens mij meestal van een externe partij. Die zullen de orders wel verzamelen en dan in 1 grote bulk inleveren bij KPN met een gewenste aansluitdatum een stuk in de toekomst, zodat ze (bijna) zeker weten dat het glasvezelnetwerk dan klaar is. Dat zou ik me zo voor kunnen stellen. 


Haha, inmiddels ben ik helemaal uit de planning gegooid.

 

Als ik nu op kpn.com kijk, wordt mij alleen DSL aangeboden.

Buurman -2 (KPN klant) krijgt het nog steeds juli-augustus 2022,

en buurman +2 (Ziggo klant) krijgt het nog steeds januari februari 2023.


Haha, inmiddels ben ik helemaal uit de planning gegooid.

Nee hoor, cookies opgeruimd en het is weer terug.


Het gaat mogelijk toch goedkomen!

 

Vandaag ontving ik een mail van KPN Netwerk dat ze klaar zijn met de graafwerkzaamheden,

en dat ik binnenkort een afspraakvoorstel krijg voor het monteren van het glasvezelaansluitpunt.

 

Online is er niets veranderd.

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ toont nog steeds geen datum (wel voor de buren).

https://www.kpn.com/shop/internet toont nog steeds januari-februari 2023

https://mijn-bestelling.kpn.com/ toont nog steeds “Uw persoonlijke omgeving staat nog niet online”.

 

Over dat laatst maak ik me nu het meest zorgen.

Immers, eerst moet de pre-order een “echte” order worden,

Daarna moet de “echte” order ingeschoten worden bij KPN Netwerk.

 

Dat zijn twee momenten die mis kunnen gaan.

Het feit dat de pre-order niet online in te zien duidt mogelijk op een fout in de pre-order administratie.

En zolang in de KPN administratie “januari-februari 2023” staat, komt KPN mogelijk niet op het idee om de order in te schieten voor het daadwerkelijk aansluiten.