Skip to main content

Hoi KPN team,

Mijn experiabox reset steeds vaker en vaker als de omgeving temperatuur stijgt.

Ik heb er in het verleden ook al enkele gehad en ik weet uit ervaring dat ze na een paar jaar gewoon vervangen moeten worden.

 

Ik merkte in de zomer al, dat als het warmer werd soms de verbinding met internet wegviel (alleen het groene voedingslampje aan) waarna na enkele minuten het netwerk weer is opgebouwd.

Nu is dat ook weer, op het moment dat de kachel inschakelt begint de experiabox weer te resetten.

Did duidt op een electronisch probleem, want het is temperatuur afhankelijk.

 

Graag ontvang ik van jullie een omwissel experiabox.

Ik sluit het dan zelf allemaal wel aan en configureer het zelf. Heb het al vaker gedaan.

 

De gegevens kunnen jullie vinden bij mijn account, alvast bedankt voor de moeite.

Ik vind het een bijzonder verhaal hoor. Een experiabox gaat met gemak 10 of 12 jaar mee. Welk type heb je ?


Pfoe daar zeg je wat, ik heb er erg veel gehad. Ik meen dat ik nu de V9 of V10 heb. 

Ikzelf doe veel projecten met meet- en regel electronica van Japans fabrikaat. Ook heb ik me bij Philips veel bezig gehouden met condensatoren en spoelen (relatief dure componenten in electronica).

Deze boxen zijn duidelijk van Chinese makelij en wat je dan ziet is dat vooral op filtermateriaal kwaliteit wordt bezuinigd (condensatoren en ferriet materiaal met spoelen).

Ik heb dat ook gezien binnenin de experiaboxen die bij mij overleden zijn, incl. voedingen ervan (gaan ook vaak kapot).

Maar goed, de prijs is er vaak ook naar met electronica weet ik uit professionele ervaring.

De Japanse elecronica die wij gebruiken gaat gemiddeld 25 jaar in een zware industriele omgeving mee, terwijl de gemiddelde experiabox bij mij na zo'n 4 jaar (net als nu) de geest begon te geven. En dat gewoon binnen in huis op kamertemperatuur.

Omdat het probleem ook temperatuur afhankelijk is, vermoed ik een probleem met condensatoren, hetzij in de voeding, hetzij in de experiabox zelf.

 

Dus zoals gezegd, wil ik hem graag omruilen voor een nieuw exemplaar.

Jullie mogen ook een voeding opsturen, dan kan ik daar eerst mee testen (is goedkoper).

 


Ik loop hier al een tijdje rond maar ben dit probleem nog nooit tegen gekomen. En eerlijk gezegd geloof ik het ook niet. Maar goed een medewerker reageert over een dag of 5. Wellicht kan die iets voor je doen.


Ik heb het al erg vaak meegemaakt dat experiaboxen kapot gaan en ik ben al 25 jaar gelukkige klant van KPN.

De eerste experiaboxen, die destijds uit Frankrijk kwamen, waren veel en veel hoger van kwaliteit en gingen bij mij nagenoeg (op voeding na) niet kapot.

Toen die witte Chinese experiaboxen kwamen is de frequentie aanmerkelijk toegenomen.

Maar goed. Er zal hopelijk wel een werknemer reageren zodat ik het probleem binnenkort zelf kan verhelpen.


Ik zie dat inderdaad het wegvallen wel erg vaak voorkomt. Daarnaast gaat het om een Experiabox V8. Nu zijn er zat klanten van KPN die een V8 hebben staan en daar de komende jaren nog met veel plezier gebruik van gaan maken. Gezien de klantgegevens heb ik nog een aantal vragen. Hoeveel gebruikers zijn er tegelijkertijd aanwezig op het moment dat de verbinding weg valt? Daarnaast zie ik ook dat het op 9 november opvallend veel meer wegvallende diensten dan de andere dagen. Is daar een directe verklaring voor of was het die dag simpelweg erger dan andere dagen?

Met wat ik nu zie denk ik dat we wel gaan omwisselen maar ik wil toch nog even antwoord op die vragen om zeker te weten dat ik ook een oplossing lever.


Hoi Bram, fijn dat je reageerd. Ik dacht al: er zal toch niet iets met corona zijn in het moderator team. 

Ik heb net gekeken en het is een V8.

Als de verbinding wegvalt zijn er 2 gebruikers actief (een laptop en een iPad). De laptop is bekabeld aangesloten op de experiabox en de iPad via wifi.

9 november was inderdaad weer zo'n dag dat het vaak wegviel, waarom weet ik niet, want er is niets veranderd met nu en nu werkt alles wel weer goed.

Goed dat je het vraagt, je leert er ook weer van. Misschien is het ook gewoon de voedingsadapter hoor, die kunnen ook vaak rare problemen veroorzaken. Als je eerst die wilt wisselen en dan testen is ook goed.

 

gr. Patrick


Ik heb zojuist een sms gehad dat ik zaterdag de Experiabox kan omwisselen.

Heel erg bedankt voor deze snelle actie!


Klopt inderdaad. Ik wil er vanuit gaan dat daarmee het probleem is opgelost. Ik zal het topic sluiten. Veel plezier met de weer werkende diensten vanmiddag!:relaxed:


De nieuwe experiabox V10 werkt perfect. Het probleem is opgelost.

De communicatie snelheid is nu ook vele malen sneller.