Skip to main content

Tot heden morgen werkte mijn experia box v10A zonder problemen. Al twee jaar lang prima internet en tv via KPN. Maar vandaag kwam ik thuis van mijn werk en brand er op eens een rood lampje op de experia box v10a. Modem gereset, maar helpt niks. stroom er of helpt niks. KPN gebeld, blijkt er eerst een monteur te moeten komen om de bekabeling in huis te checken. Uitgelegd dat het allemaal al twee jaar zonder problemen werkt. Geen kabels vervangen, niks verschoven in huis. Dus zeer onwaarschijnlijk dat er iets aan de bekabeling kapot is. Want heden ochtend werkt alles nog wel. Het kan ook zijn dat er een storing in een kpn kast is hier in de wijk, maar daar kijken ze niet naar. Eerst een montuur en dan kijken ze verder. Wegens mijn werk kan er niet eerder een monteur komen dan 3 januari. Deze komt dan in de avond uren. Lekker 6 dagen zonder tv en internet. Wel nood pakket via telefoon gekregen maar het is toch heel erg behelpen. Waarom kijken ze niet eerst de bekabeling in de wijk na ? Want de kans dat daar het probleem zit is zo'n 98%. Bij mij is niemand binnen geweest en als ik opeens geen signaal meer ligt het probleem bijna zeker aan de bekabeling buiten de woning. Het probleem is dat je ook gelijk geen tv/radio hebt. En 6 dagen wachten op een oplossing is wel erg lang. Heeft iemand soort gelijke storingen gehad ? Wat was de oorzaak hiervan ?

@Polleke3011  Ik heb begrepen dat het inderdaad de procedure is dat een monteur altijd eerst in huis gaat kijken. Misschien dat een monteur hier meer over kan vertellen.  Ik kijk @NHendriks even aan😉


@Polleke3011  Ik heb begrepen dat het inderdaad de procedure is dat een monteur altijd eerst in huis gaat kijken. Misschien dat een monteur hier meer over kan vertellen.  Ik kijk @NHendriks even aan😉

Ja en nee, de monteur krijgt een storingsbon binnen dat de verbinding buiten dienst is en het is aan de monteur waar precies te beginnen, vaak beginnen ze in huis bij het ISRA om het koper te meten, dat geeft namelijk een goede inschatting wat er precies aan de hand is. Als het glasvezel betreft komt het op hetzelfde neer maar dan zonder meting aangezien wij geen uitgebreide apparatuur hiervoor bezitten (en ook niet nodig hebben door zeer versimpelde infrastructuur). Als de monteur tot de conclusie komt dat het inderdaad niet in huis zit dan kan deze direct de infrastructuur in duiken. Ik doe vaak eerst wat metingen vanuit de apparatuur om te kijken waar te beginnen, in sommige gevallen kan ik aan deze informatie al uitlezen dat ik buiten de deur moet zijn en dan begin ik ook buiten de deur. Heb ik bijvoorbeeld een koperverbinding van 1000 meter met een straatkast op 750 meter en de apparatuur geeft een lengte aan van 800 meter dan zal ik beginnen in de straatkast. Is glasvezel midden op de dag verbroken zonder sessieverbrekingen tussendoor? Dan begin ik vaak in de glasvezelwijkcentrale (POP). In beide gevallen is het echt een kwestie van het gebied kennen en weten wat voor zaken er gebeuren, er zijn nu in sommige glasvezelnetwerken aardig wat migraties gaande en als je dat weet dan kun je sneller conclusies trekken door naar de lijninformatie te kijken. Dat is echt een ervaringsdingetje.

Ookal ligt de oorzaak in de infrastructuur, toegang tot de woning is essentieel voor de monteur om te kunnen controleren of de dienstverlening ook daadwerkelijk hersteld is maar ook om te controleren of deze weer correct gaat werken. Danwel telefonisch, danwel door zelf te kijken.


Dank @NHendriks dat je even kwam kijken en een toelichting gaf 👍


Dank @NHendriks dat je even kwam kijken en een toelichting gaf 👍

Geen enkel probleem! 


Ik snap dat ze ergens moeten beginnen. Ben ook jaren werkzaam geweest in de ICT. Maar ben al 10 jaar niet meer werkzaam in de ICT. Ben nu vrachtwagen chauffeur en dus vroeg van huis en laat thuis. Heden morgen vroeg weg gegaan en toen werkte alles nog. Tegen 18.00 uur thuis gekomen en internet ligt er volledig uit. Lijkt mij sterk dat er iets kapot is gegaan aan de bekabeling in mijn huis tijdens mijn werk. Nu moet er weer eerst een monteur langs komen om alles te checken in huis. Moeilijk in te plannen natuurlijk i.v.m. mijn werk. Monteur komt pas dinsdag in de avond uren ! terwijl alles prima heeft gewerkt de afgelopen tijd. Dus tot dinsdag geen tv, radio en internet ! Monteur komt langs, komt tot de conclusie dat de storing 99,999999 % buiten huis ligt. Gaan woensdag, donderdag eens kijken in de verdeel kasten. En waarschijnlijk komen ze er dan achter dat de storing buiten huis ligt. Beetje geluk is het probleem volgende week donderdag opgelost. Waarom niet gelijk buiten huis kijken dan is het probleem veel eerder verholpen. 


Hoi @Polleke3011 . Hoe is dit afgelopen?