Skip to main content

Hallo,
Sinds we overgestapt zijn op KPN, met KPN Superwifi heb ik problemen met de snelheid.
Een snelheidstest reflecteert dit probleem niet. Veelal haal ik mijn maximale snelheid van 200mbit. Ping tussen de 7 en 9ms en een jitter van max 1ms.

 

ECHTER…. 
Het lijkt vaak alsof de GSM erg traag is, maar hij is dan ergens op aan het wachten. Dit is te reproduceren met apps zoals:
Tado: Op wifi, opstarten ongeveer 55 sec. (regelmatig time out van gsm of ik “wil wachten of afsluiten”) 4g: maximaal 2 sec.
Dumpert: Op wifi worden alle preview plaatjes zeer traag ingeladen, dit kan met gemak 30sec. duren. Op 4g: Bijna instant gevuld.
Disney: Op wifi, opstarten regelmatig zo traag dat ik foutmelding krijg. Stream openen idem. Op 4g: ook bijna zonder zichtbare wachttijd. 

 

Dit is niet GSM afhankelijk, iedere GSM die bij ons op de wifi zit, vertoont dit gedrag.

Het vreemde is dat ik dit stream-probleem niet heb met apps zoals Youtube en Netflix. 

 

Iedere speedtest, op ieder apparaat (inclusief google tv etc) geeft een zeer goed resultaat.

Echter bovenstaande problemen blijven continu aanwezig.

Ik heb geen problemen onderling. Ik kan streamen naar mijn Google TV/Home/KPN.
Intern netwerk, alles “ziet” elkaar netjes (draadloze printer, enz).

Alles in de KPN app lijkt goed te werken. De verbindingssnelheid met een superwifipunt is veelal hoog tussen de 366 en de 866Mbps. 

Maar toch is het praktische gebruik dus vaak trager dan ooit. Voorheen met Ziggo en de TP-link nooit dergelijke issues gehad. Het netwerk leek veel sneller, ondanks dat de ontvangststerkte, en de verbindingssnelheid met deze punten in 9 van de 10 gevallen trager was dan met KPN super wifi.


En nu? :-) 

 

 

 

Goedemiddag @ErikVen1978! Welkom en goed om te lezen dat jij je vraag hier stelt! 

Ik heb dit eens eerder bij een andere klant gezien en voor haar was de oplossing om IPV6 uit te schakelen in het modem. Je hebt helaas niet vermeld van welk type modem je gebruik maakt, maar check even of je de volgende stappen kunt uitvoeren:

Wil je ook eens controleren of IPV6 aan staat in jouw modem en zo ja, dit uitschakelen?

  • login op de modem via http://192.168.2.254 met het admin account (gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN): deze kun je niet veranderen. Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg. 
    Je moet nu een nieuw wachtwoord aanmaken. 

    Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen vul dan dit wachtwoord in.

    Weet je het wachtwoord niet meer? Dan moet je de Experia Box terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
  • kies (bovenin) "Instellingen”
  • kies (links) IPv6
  • zet "IPv6 switch” op UIT en klik op "Toepassen”
  • Herstart de modem

Ik ben benieuwd of deze oplossing ook voor jou werkt!


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!


Hallo, 

Helaas kon ik niet meer in mijn KPN Box 12 komen, heb hem een reset gegeven. 

Ik kan er nu weer in, echter ik zie geen IPv6 optie. 

Anderzijds lijkt het er nu op, dat mijn modem/Box de wifi instellingen overgenomen heeft. Wifi werkt, maar alleen via de modem, en mijn 3 stuks super wifi punten zijn onvindbaar in de kpn app. Ze zijn overigens alle 3 nog in de lucht, want mijn wifi analyser vindt ze nog wel. (Met de juiste SSID)

Het positieve aan het hele verhaal is wel, dat nu helder is wat mijn probleem veroorzaakt! Dat zijn dus de "super"wifi punten. Ik ben nu verbonden met de wifi van de Box12, en alles werkt razendsnel naar behoren. Alle apps starten snel, alle preview afbeeldingen zijn razendsnel gevuld, Disney start in amper een paar tellen op, evenals Tado.

Graag dus hulp hoe de "super" wifi op de juiste manier weer beschikbaar te krijgen (met de wifi in de kpn Box 12 uit) en dan dat alles wel snel blijft reageren. 

 


Hallo @Shyrin_ ,

 

Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen op mijn conclusie. 

 

Ik zou toch graag een oplossing willen om mijn dure super wifi punten op de juiste manier werkend te krijgen, zodat ik ook een snelle wifi ervaring krijg. 

 

Ik heb ze nu allemaal uitgetrokken en gebruik alleen de wifi van de Box12..... 


@Kpn kan ik geholpen worden?

De wifi op de modem is gewoon niet best. Valt regelmatig uit "verbonden zonder internet".

Plus ik heb de 3 super wifi punten natuurlijk niet voor niets aangeschaft. 


Het is momenteel druk en je topic is er tussendoor geslipt, excuses hiervoor @ErikVen1978.

 Als je de SuperWifi punten aansluit in combinatie met de KPN Box 12 dan werken apps etc op de GSM’s traag, zonder de SuperWifi’s werkt alles goed.

Dit is niet GSM afhankelijk, iedere GSM die bij ons op de wifi zit, vertoont dit gedrag.

Om welke GSM’s gaat het precies? En wil jij jouw klantgegevens noteren in jouw Forum profiel? Graag de volgende gegevens:

  • Volledige naam en geboortedatum
  • Klantnummer
  • Postcode en huisnummer
  • Laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is

Plus ik heb de 3 super wifi punten natuurlijk niet voor niets aangeschaft. 


Ik wacht je antwoord en klantgegevens af, dan leg ik je topic voor aan het modem-team.
 

 

De wifi op de modem is gewoon niet best. Valt regelmatig uit "verbonden zonder internet".


Als je alle wifi netwerken vergeet op de apparaten en opnieuw een verbinding instelt/maakt?