Skip to main content

Sinds een paar dagen voor oud en nieuw reageert internet weer zo traag als dikke slakken en is ondertussen ook een paar keer compleet weggevallen. Mijn vermoeden is dat Kpn's  koperlijntje weer op zijn laatste beentjes loopt hier in de polder. In ieder geval het stuk naar ons huis. De 4g modem springt wel bij maar de upload is lastiger te boosten blijkbaar. Hier een speedtest,

Waarom ik denk dat de hier lokaal beruchte koperlijn er iets mee te maken heeft is dat de haalbare snelheid over die lijn steeds verder zakt. Hier een uitdraai van de modem na een reset omdat vanmiddag de verbinding weer een tijdlang aan het schaften was. Nee, de reset hielp niet, de modem verbinding kwam later weer vanzelf terug.

Hier een uitdraai van 11 juni 2022,

En dat was na een kabelbreuk hier aan de weg. Daarvoor was de een goeide 8000kbps down en de upload redelijk wat sneller dan de toen 650kbps up.

Misschien dat iemand met verstand van die cijfers er eens naar kan kijken, als is het maar om te lachen dat dit nog kan in 2023, in Nederland.

Dat ziet er niet best uit inderdaad. Die kabel zal z’n beste tijd wel hebben gehad. Misschien dat een monteur iets meer over deze waardes kan vertellen en of er iets aan de doen is. @NHendriks ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je er weer bij roep


Misschien dat een monteur iets meer over deze waardes kan vertellen en of er iets aan de doen is. 

Dat kan ik zeker, al moet ik wel toegeven dat het met een koperlijn op afstand erg lastig is om te beoordelen wat het is. Ik kijk alleen even naar de eerste status-afbeelding aangezien deze recent is. Hier zie ik in korte tijd erg veel CRC-fouten voorkomen en ook de FEC's liggen aardig hoog. Op CRC hebben we een norm, op FEC niet maar als deze in zo'n korte tijd richting zulke aantallen lopen dan gaat er wel ergens iets mis. Het is naar mijn mening ook wel bijzonder dat de attainable lager is dan de actual, vaak is het namelijk andersom. Ik denk dat een monteursbezoek om eens de lijn uitvoerig door te meten geen overbodige luxe is.

 

@NHendriks ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je er weer bij roep

Oh nee hoor, geen enkel probleem!

 

als is het maar om te lachen dat dit nog kan in 2023, in Nederland.

Het zou je verbazen, buitengebieden blijven lastig maar het kan altijd erger bij sommige zakelijke verbindingen, ik had er gisteren nog eentje waar meer dan 10Mbps echt niet haalbaar was, ook SIB was geen optie helaas. 


Bedankt @Joep1965 en @NHendriks voor de feedback. Zal eens afwachten of iemand van Kpn via dit forum een monteur kan regelen of wellicht twee zodat er weer aderparen die nog geschikt zijn gezocht kunnen worden. Al betwijfel ik of die er nog zijn. Zonder gezeur over eventuele monteurs kosten. Via de postcode in mijn profiel zal wel een hele geschiedenis aan gelijke storingen tevoorschijn komen. Ik ben niet iemand die zomaar iets meld. Hier in huis verandert niets.

Nog een grappig detail is dat de vaste tefefoon (toen nog via splitter) vrijwel niet meer werkte (veel geruis en gekraak) voordat we over gingen op vaste telefoon via het modem. Die krakende telefoon was toen altijd het moment om Kpn te bellen. Met steeds als gevolg het verwisselen van aderparen en zelfs het vernieuwen van een stuk grondkabel hier aan de weg. Dan werkte het internet ook altijd weer beter.

Als ik nu het huisnummer bel dan hoor je een stevig gekraak uit de telefoon voordat die overgaat en dat roept herinneringen op.

Mocht er een monteur geregeld worden geef hem dan een schep en 6km glasvezel kabel mee.

Om toch nog even te kunnen lachen een speedtest van zojuist

 


Nog een uitdraai van de modem van 21:17 uur, hij zal aan het intrainen zijn en ondertussen kuiten als kanonskogels hebben. Jammer dat het geen Rambo V10 modem is,

 


Ik denk dat de 4g booster op zichzelf een stuk beter zou werken, hij springt gewoon bij. Toch reageert het internet heel traag. Het signaal dat over die koperlijn moet houd alles op.

Misschien is het een optie om gebruikers die te maken hebben met zoiets, en waar wel een 4g signaal is, een ongelimiteerd 4g only optie te bieden. Ik geloof niet dat er interesse is vanuit Kpn om te investeren in glasvezel infrastructuur in buitengebieden.

Tegenwoordig ben je afhankelijk van een goed werkend en snel internet. 

De lijn kan op afstand doormeten worden, word die moeite ook genomen?

Speedtest en uitdraai van modem 12:04uur

 


Dag @Harry9 er lijkt behoorlijk wat mis te zijn met de vaste lijn gezien het aantal crc errors. Het snelste heb je resultaat als je de klantenservice 0800-0402 belt.


Hallo Joep, de verbinding is weggevallen vanmiddag. 7 januari komt er een monteur en dan zien we weer verder. 


Ik ben benieuwd hoe het afloopt.  Laat je wat van je horen @Harry9 


Krijg net bericht dat het een grotere storing betreft en dat de monteurs afspraak daarom is afgezegd. Dat is prima als ze de boel weer goed werkend krijgen. Hier in de polder hebben we alleen vaak te maken met “kunst en vliegwerk” en zelden een structurele oplossing. Maar goed, we zijn wel wat gewend hier.

Zou eigenlijk zelf storingsmonteur moeten worden voor Kpn, handig om m'n eigen verbinding op gang te houden.

Ze laten weten als het opgelost is.


Volgens Kpn is de storing opgelost, ik hoorde van andere polderbewoners dat er een stuk grondkabel vernieuwd is, ik had een vaag vermoeden van zoiets. Als ervaringsdeskundige met deze dingen hou ik een slag om de arm, vooral na het zien van dit,

Maar een paar dagen aankijken en zien of het verbeterd maar het internet voelt nog verrassend stroperig.

(edit; het werkt eigenlijk niet of amper)


Zojuist modem gereset omdat vaste telefoon niet meer bereikbaar is met dit tragische effect

En de vaste tefefoon werkt natuurlijk ook niet na de reset…..

(edit maar nu werkt vaste telefoon wel, duurde even voordat het signaal door dat koperlijntje geworsteld was denk ik, ga het nu maar eens aankijken)


(edit maar nu werkt vaste telefoon wel, duurde even voordat het signaal door dat koperlijntje geworsteld was denk ik, ga het nu maar eens aankijken)

Op iedere drager heeft vast bellen eventjes nodig om op te komen aangezien het modem zich daadwerkelijk moet aanmelden op het telefonie-platform.


@NHendriks bedankt voor de informatie dat verklaart het.

Ondertussen nog een bericht gehad dat de storing (nogmaals) verholpen is en het advies om te modem te re-starten om hem “een duwtje in de rug” te geven. Dat doe ik graag dus bij deze

Over de jaren heen is bij ieder knip en knutsel werk aan die grondkabel de boel slechter geworden. Wat moet ik hier mee?

Het is maar afwachten of iets inlaad, zal met die fout correctie te maken hebben. Het ene moment is het “snel” een fractie later stroop met peren.

Op 3 km hiervandaan ligt glasvezel, we wonen niet in de bush bush (daar hebben ze sneller internet).

Die grondkabel vanuit de polder loopt de volle afstand (ongeveer 6km vanaf onze woning) naar de centrale. Kan er geen kleine glasvezel centrale aan de rand van die woonwijk gezet worden op 3 km afstand? Dat zal de kop toch niet kosten. Dan kan vanuit dat punt de polder bedient worden. Scheelt toch 3km, dan kan dat overbodige stuk koperkabel naar het museum.

Ik ga me maar opladen om van de week te klagen bij de helpdesk, kijken of er een monteur betere aderparen kan vinden.


In 4 minuten zoveel fouten is niet goed. Klagen zou ik niet doen maar wel een goed gesprek aangaan. Ik zou wachten op een reactie van een moderater.  Wellicht kunnen zij iets wat de telefonische klantenservice niet kan. Heb je je profiel al ingevuld??


Hallo @Joep1965 , mijn postcode doet KPN huiveren. Het zou KPN sieren om eens een monteur te sturen die de tijd krijgt om eventueel met een collega in de centrale het beste aderpaar uit te zoeken. Jaren terug werd dat nog gedaan. Tegenwoordig mag het allemaal niks meer kosten lijkt het. Aangenomen dat er nog goede aders beschikbaar zijn want een adres hier dichtbij wilden ze liever niet aansluiten. Het is denk ik wel bekend bij KPN dat de boel hier op is, compleet uitgemolken. Die koe is jaren geleden al overleden. Er moet worden geïnvesteerd en daar wringt de schoen. Ik heb nog geen moderater gezien hier overigens. Ik laat me graag het tegendeel bewijzen maar het klantgerichte KPN van jaren terug ken ik niet meer. Als hier glasvezel word aangelegd neemt ieder adres het af, alle bewoners zijn die meuk beu. Maar 3 km naar een wooncluster van 11 adressen is te ver.


De verbinding is enigzins gestabiliseerd. Het ergste gehaper is vermindert, zeker niet weg. Meerdere personen op internet is goed merkbaar. Itv werkt al langer niet meer door de slechter wordende verbinding (zit nog steeds te wachten op de al die keren dat ik teruggebeld zou worden door de Back office). Online gamen kan je vergeten hier.

Een anderhalf jaar geleden haalde we hier 1500/8000kbps, nu na meerdere reparaties aan de grondkabel 200/3000kbps. 

De 4g modem doet al het werkt hier maar word toch belemmerd door het basis signaal uit de V10 modem heb ik het idee. De upload via de 4g modem is overigens ook wat ingezakt. Daar was 5Mbps toch wel haalbaar. Dat blijft nu steken bij 2.5Mbps bij de keren dat ik die speedtest gedaan heb. Dat kan toeval zijn.

De ervaring leert dat de deze grondkabel verslechtert, we kunnen hier wachten op de volgende storing. Veel rek zit er niet meer in onze verbinding en er staat nergens ook maar iets in de planning om de situatie in de toekomst te verbeteren. Niets wat ik kan vinden in ieder geval. 

Wat is het plan voor de buitengebieden? Om die in de nabije toekomst van snel, stabiel en betrouwbaar internet te voorzien. Ik ben echt heel benieuwd.

Kan iemand van Kpn daar een licht over schijnen? Gloort er hoop aan verre horizon?

Anders dan 4g zonder tussenkomst van die koperkabel kan ik niets bedenken. Glasvezel aanleg komt voor een commercieel bedrijf niet uit. Dus waar word dan aan gedacht? 

Of worden buiten gebieden gewoon genegeerd omdat het financieel niet zo lekker uitkomt. Tot hoever gaat de verglazing Van Nederland?

 


Op het moment van schrijven staat er een Kpn monteur bij de kroonsteen aan de weg om betere aderparen te zoeken voor een andere arme drommel in de polder. Hopelijk lukt het hem. Monteurs doen hun best, de heren met stropdassen heb ik mijn vraagtekens bij.


Hoi @Harry9, weer veel gedoe met de lijn dus. Dat is knap irritant. 

Ik heb dan even meegekeken. Ik zie dat hiervoor al een melding openstaat. Die zelfs opgelost moet zijn. Is dat toch niet het geval. Bel dan even met de het nummer uit de sms die je vandaag hebt ontvangen. Dan kom je meteen bij de Technische Dienst. Kunnen zij verder kijken welke mogelijkheden er zijn of wie of wat ze aan kunnen sturen. 

Want ik zie nog geen planning voor glasvezel of andere upgrades op jouw adres. Dat zit er voorlopig nog niet aan te komen als dat al komt. Heb ik geen weet van jammer genoeg. 


Hallo @Bart_Z , leuk dat je reageert. Dat stel ik erg op prijs. Ik heb inderdaad een melding gehad dat de storing opgelost moet zijn, dit zegt het modem op dit moment. Ik zie dat die een acht en half uur geleden opnieuw opgestart is.

Als leek zie ik geen verbetering maar ik kijk het een paar dagen aan voordat ik bel met het nummer uit de sms. Ik was niet op de hoogte dat er nog aan gewerkt werd dus dat is leuk om te horen.

Ik denk dat die upload de boel stroperig doet aanvoelen, of onstabiel als je wat opent. Het is zeker niet wat het was voor die storing. 

 

(edit, wel enigzins schrikbarend dat er op een plek waar die koperlijn zo'n beetje overleden is niet eens word nagedacht over een permanente oplossing in de vorm van glasvezel. 3 kilometer verderop ligt het al een jaar of 10, naast een snel werkend adsl en kabel netwerk)


Ik denk dat er nu zo niet meer aan gewerkt wordt, anders was de sms niet verstuurd. Maar kijk het even aan en bel dan zeker als je wat merkt. Dan kan mijn collega er verder in duiken. 

 

Wat er verder met de lijn gaat gebeuren. Ik weet het niet. Ik kan alleen zien dat er nog geen planning is. Het zou maar zo kunnen dat er in de toekomst wat gaat veranderen. Maar ik weet het niet. 

 

 


Hallo @Bart_Z , dit was de derde sms met de melding dat het oplost is dus ik weet het niet.

Situatie is nog hetzelfde, één persoon kan redelijk gebruik maken van internet met af en toe vertraging in het inladen van een site. Met meerdere personen word dat probleem een stuk groter.

Als de kinderen een school opdracht krijgen die ze met klasgenoten als huiswerk samen moeten maken gaat dat via videobellen, dan zijn ze voor de andere kinderen niet te volgen want de upload is te onstabiel.

De huisarts doet tegenwoordig ook graag aan videobellen net als de bank. 

De 4g booster doet met download goed mee maar met de upload gaat die nog een stuk moeizamer dan voor de storing. En lijkt het erop dat als de upload met de v10 misgaat de 4g booster mee fluctueert.

Nu is de laatste twee dagen het internet amper gebruikt (kinderen doen de noodzakelijkste dingen via telefoon) en op de modem uitdraai staat het weer vol met fouten en cijfers (noise margin) die wijzen op een onstabiele upload.

Als klant is het ook vervelend om te zeuren maar ondertussen werkt Itv al vele maanden niet meer en kan internet ook niet lekker gebruikt worden. We zijn hier op dit adres zo'n beetje terug in de jaren 90.

We kijken het een paar dagen aan en dan maar het nummer uit de sms bellen, veel hoop heb ik niet. De enkele nog goede aderparen in die grondkabel zijn bezet door andere polderbewoners en als die uitvallen dan blijven er aders over die voorheen dermate verminderd waren dat ze verwisselt zijn. Dat is de situatie hier. Er zijn hier heel, heel veel aderparen verwisselt.

Het stuk grondkabel naar mijn huis (20m aftakking van hoofdkabel naar huis) is ook flink verslechtert nadat het doormidden getrokken is tijdens graafwerkzaamheden voor het leggen van een stroomkabel langs de weg ongeveer een jaar terug. Vervolgens is er een hoogspanning kabel over de lengte van een kilometer over de telecom kabel gelegd. Heeft zoiets invloed, ik weet het niet.

Ik bel van de week dat nummer wel en kijken of er nog enige hoop gloort.

Bedankt voor je reactie @Bart_Z , ik stel het op prijs.


Ja bellen lijkt mij het verstandigste voor nu. Dan kom je meteen bij de Technische Dienst uit. Hij/zij kan dan kijken wat er specifiek voor jou kan gebeuren. 


Ik heb het idee dat er nog steeds mee gespeeld word. Vanaf vanochtend reageert en laad alles bijzonder traag. Een kijkje in het modem zegt dat hij opnieuw opgestart is vannacht er dat er nu vrijwel geen upload snelheid meer is. In de praktijk hooguit 50kbps via de v10. De lijn is praktisch dood.

(Edit, dit berichtje plaatsen duurde 10 seconden)


Beste @Bart_Z  Ik heb contact gehad en morgen komt er een monteur kijken. Ik hou de boel hier op de hoogte. Het modem is nogmaals gereset in de hoop dat het nog wat verbeterd in de tussentijd maar inladen gaat bijzonder moeizaam en krijg vooral dit te zien

Als er al wat inlaad, veel F5 indrukken. Hopelijk kan het verbeterd worden. (edit Dit plaatje wil niet uploaden denk ik. Te onstabiel)


Fijn er morgen een monteur komt. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Hoor graag van je als het bezoek geweest is.