Skip to main content

Sinds een paar dagen voor oud en nieuw reageert internet weer zo traag als dikke slakken en is ondertussen ook een paar keer compleet weggevallen. Mijn vermoeden is dat Kpn's  koperlijntje weer op zijn laatste beentjes loopt hier in de polder. In ieder geval het stuk naar ons huis. De 4g modem springt wel bij maar de upload is lastiger te boosten blijkbaar. Hier een speedtest,

Waarom ik denk dat de hier lokaal beruchte koperlijn er iets mee te maken heeft is dat de haalbare snelheid over die lijn steeds verder zakt. Hier een uitdraai van de modem na een reset omdat vanmiddag de verbinding weer een tijdlang aan het schaften was. Nee, de reset hielp niet, de modem verbinding kwam later weer vanzelf terug.

Hier een uitdraai van 11 juni 2022,

En dat was na een kabelbreuk hier aan de weg. Daarvoor was de een goeide 8000kbps down en de upload redelijk wat sneller dan de toen 650kbps up.

Misschien dat iemand met verstand van die cijfers er eens naar kan kijken, als is het maar om te lachen dat dit nog kan in 2023, in Nederland.

@Bart_Z  Ik zal het zeker melden. Dit aderpaar is overleden denk ik,

Dit is de internet ervaring nu,

En veel gebruik van F5.

We hopen op het beste hier.


Hallo @Bart_Z , de monteur is geweest samen met een monteur in opleiding. Hij heeft het isra punt vernieuwd, het modem vervangen en een draadje vernieuwd in de veredelde kroonsteen aan de weg. Volgens hem meet de lijn goed dus dat neem ik van hem aan. Hoewel een lijn die in korte tijd zo achteruit gaat en na het vervangen van (wederom) een stuk grondkabel opeens storingen geeft goed kan meten snap ik niet. Die fundamentele oorzaak is niet opgelost. Hij kon sowieso niets doen aan de lijn want dat viel in een grondwerk afdeling buiten zijn takenpakket.

Hij vond de lijn een “stuk” beter nu dus we gaan maar eens bekijken of het stabiel blijft. Hij heeft een verzoek ingediend om de lijn een week te monitoren. Ik vond het woordje "stuk” gezien het resultaat wat overdreven maar hij liet het staan.

Dit zegt het modem nu,

Kijken wat het na intrainen word en hoe het met de foutmeldingen gaat.

Voor andere klanten, laat je niet in de luren leggen met speedtesten die een Kpn monteur doet op zijn telefoon/tablet terwijl die z'n 4g verbinding laat bij boosten. Hij trok meer over dat koperlijntje dan ik doe met de 4g buitenbooster erbij. Ik had de 4G booster afgekoppeld omdat het probleem in de koperlijn zit.

Op de bon staat dat wifi verbetert is, daar had ik geen klachten over en verder dan een speedtest naast het modem is het ook niet gegaan. Een speedtest met wederom zijn eigen 4g erbij want met de 4g buitengebied modem kom ik niet verder dan 2.5 mbit (bekabeld). En dat is in de meest ideale meting. Ik trek geen dikke 20mbit upload met de 4g booster. Interessant. Overigens voor de storing was 5/6 Mbit de norm.

Dit gebeurt er in de realiteit,

Terzijde, zijn er mensen met wie ik zou kunnen praten over glasvezel aanleg in de polder hier of kan jij @Bart_Z zoiets doorspelen binnen de rangen van Kpn?

Ik begrijp dat dit gebied valt onder staats subsidie voor de aanleg daarvan. 

Daarnaast ligt er op 3 kilometer een Kpn glasvezel netwerk en zitten er hier aannemers die ook in grondwerk doen. Is voor een partij als Kpn met die gegevens niets te doen?


Ik praat misschien voor mijn beurt want blijkbaar werkt de wifi op de ipad wel met een snelle upload. Die Ipad heeft geen 4g. Ik krijg weer hoop. Dan werkt de wifi sneller dan de bedraadde pc, tenminste alleen met de upload. Is daar een verklaring voor? Ik ben echt heel benieuwd.


Wat bedoelt u nou met "z'n eigen 4g erbij"? Als u bekabelde verbinding langzamer is dan wifi is het zaak om goed naar de bekabeling of pc te kijken want dan gaat er iets niet goed. Dat er op 3 km glasvezel ligt zegt niets. Je kunt niet zomaar een een aftakking maken. Daarbij is 3km graven een dure aangelegenheid.  De vraag is of alle buitengebieden ooit een glasvezelaansluiting zullen gaan krijgen.  Ik verwacht van niet. Ik denk dat het toekomstige 5g netwerk een rol zal gaan spelen in de buitengebieden.


Hallo @Joep1965  , een telefoon, tablet waar een simkaart inzit heeft de optie om bij een slechte wifi verbinding (en ook bedraad bij een tablet met simkaart) bij te boosten via 4g/5g. Dat is een optie die standaard aan staat. Bij een een Iphone bijvoorbeeld vind je die in instellingen/Mobiel netwerk en dan naar onderen scrollen. Dan vind je "Wifi assistentie”. Anders trek je geen volle bak 30Mbit up en 60Mbit down over deze koperlijn. De 4g buitengebied booster was afgekoppeld en de stekker eruit. De meting op de telefoon van zijn collega was een 2.3Mbit down en minder dan 1Mbit up wat wel ter verwachting was. Veel mensen weten het niet dus ik neem die monteur niets kwalijk. Ik heb het uiteraard wel verteld. 

Met staats subsidie, zoals voor dit (buiten)gebied aanwezig is, zou het voor een glasvezellegger toch wat aantrekkelijker moeten zijn om aanleg te overwegen. In mijn boekje is een afstand van 3km naar een eigen netwerk, in dit geval Kpn, interessanter dan aanleggen naar een enkele woning ergens 10km verderop in het weiland. Dit zijn woonclusters hier. Overigens had hier glasvezel kunnen liggen als Kpn reggefiber niet overgenomen had, want toen ging de stekker eruit. De grote haspels met dat mooie oranje glasvezelkabel stonden hier op de dijk.

Graven langs de weg doen ze wel vaker hier, de weg word niet eens afgesloten. Ze graven hier een stroomkabel in de grond binnen een week tijd. Bij elkaar een 1.5km waarvan 1km langs de weg. Graven is hier goedkoper dan in de stad en met staats subsidie word daar de angel wel uitgehaald.

Ben ook bang dat dit soort gebieden overgeslagen worden overigens. Als zo'n 5g oplossing nog steeds een basis signaal over zo'n koperlijntje nodig heeft dan hou ik mijn hart vast.

Ja, de bekabelde pc trekt volle bak download 50mbits, en met upload blijft die steken. Als ik tijd heb sleep ik dat ding naar de kelder en dan met een korte kabel in het modem. Kijken of dat uitmaakt.

Met de verbinding gaat het inderdaad beter,

 


Ik heb er nog nooit van gehoord dat een mobiel de wifi versterkt met 4 of 5g? Ben benieuwd waar die instelling bij een android toestel te vinden is.


@Joep1965 Wifi assistentie op een IPhone werkt als volgt. Wanneer je WIFI slecht is schakelt de IPhone over naar het mobiele netwerk. Het is niet zoals @Harry9 zegt “bij te boosten”. Zie uitleg van Apple

Het kan wel zo zijn zoals @Harry9 zegt dat de KPN monteur zo een verkeerde meting doet en daardoor verkeerde conclusies trekt. 


Update van 14-1-2023

Stroperigheid is met alle kracht terug, Kpn zou de lijn monitoren dus hopelijk zien ze wat er aan de hand is. De upload zakt gewoon weg doordat het modem de verbinding stabiel probeert te krijgen. Er zit een omslagpunt in minimale upload snelheid om internet soepel te laten aanvoelen. Ook met 4g booster. Gisteren was het goed. Kijk de boel maar weer aan.

(edit dat is 20 sec om dit plaatje te posten)

(edit veel opent er gewoon ook niet, ben weer terug bij af)


Fijn dat de monteurs zijn geweest en dat de lijn goed meet.  Dit zie ik ook op zijn bon, samen met 4G modem meet de verbinding goed. Koperlijn wordt nu gemonitord om te kijken hoe het daar mee gaat. Hopelijk blijft dat goed. 

 

Verder is KPN Netwerk verantwoordelijk voor de aanleg van het netwerk. Misschien dat zij iets weten wat ik nog niet weet. Maar ik vermoed van niet.


Hallo @Bart_Z , de 4g modem werkt prima, niks te klagen over. Upload en download is prima. Ping en jitter goed. Dat maakt het op het eerste gezicht misschien een vaag probleem. De 4g booster vertekent in dat opzicht wat.

De stroperigheid varieert nu wat, soms reageert het goed soms stroperig. Als de V10 in de problemen komt op de koperlijn dan steekt die stroperigheid de kop op. Veel rek heeft die ook niet meer. De stroperigheid is bekabelt en draadloos.

Ik neem dat de systemen op de achtergrond de boel proberen te optimaliseren en nu de lijn word gemonitord komt er misschien wat tevoorschijn. We kijken het rustig aan. Ik post hier iedere dag een modem uitdraai.

Voor mij zijn het feit dat er over deze lijn voor oktober 2020 of 2021 (ben de datum kwijt)  nog ongeveer 1500/8000kbps te halen was en na minstens twee las reparaties aan de grondkabel nog maar 148/2136kbps belangrijke en voor de hand liggende puzzelstukken. Hoe goed die lijn ook mag meten.

 


Ik begrijp de stroperigheid niet goed als het 4G modem zo goed mee doet. Maar ik hoop dat er wat uit de monitoring komt. 


Voor zover ik het begrijp komt het signaal van het 4g modem en de v10 samen bij een server van Kpn. Daar was afgelopen december ook iets mis mee (landelijke mega stroperigheid voor de degene die op die server zaten aangesloten), dat is opgelost.

Hier een link over dat probleem,

Buitengebied storing

 

Als het uploadsignaal van de v10 word verstoord of vertraagd dan loop dat mis op die server die de signalen koppelt van de v10 en de 4G modem. Ik denk dat dat momenten van stroperigheid veroorzaakt.  Kpn houd vast aan de koppeling tussen de vaste aansluiting en de 4G booster. 4G only werkt waarschijnlijk beter.

Het 4g modem doet zijn werk wel. De v10 heeft op het moment weinig speelruimte dus word het wat kwetsbaarder.

Is er niemand bij Kpn met praktijk ervaring in dit gekoppelde buitengebied systeem die helderheid kan geven en wat meer in de diepte kan gaan over dit systeem? Ik zou het echt heel leuk vinden. Het is pure nieuwsgierigheid.

Ik post elke dag een modem uitdraai zodat die eventueel vergeleken kunnen worden met de uitdraai van de monitoring.

 

 


Uitdraai van vandaag, De down kant krijgt het wat moeilijker. Kijken wat morgen de uitdraai zegt.

 


Kreeg gisteren weer een sms en mail dat de storing is opgelost. Voorbarig misschien. Naar mijn weten word de lijn een week gemonitord dus ik neem aan tot vrijdag. Dan moet er toch iets uitkomen want dit is de situatie vandaag. En ja, de stroperigheid neemt ook toe.

 


Modem uitdraai met de koperlijn status van vandaag. Internet werkt met hier en daar wat momenten van stroperigheid. 

 


@Harry9 ik zie dat het topic nog open staat. Dit vooral om nog even af te wachten of na het bezoek van de monteur alles goed is gebleven. Ik zie dat de verbinding in ieder geval up is gebleven. Wel is dit natuurlijk de snelheid zonder het toegevoegde 4G modem. Hoe gaat het met die samenwerking?


Hallo @Bram_ , de samenwerking tussen de modems  gaat goed. De 4g modem doet al het werk want ik geloof niet dat er veel over de koperlijn komt. De koperlijn heeft het na het bezoek van de monteur weer opgeven zoals je kan zien maar het internet reageert nu over het algemeen goed. Met dus de genoemde momenten dat het even wat ophoud in de upload kant, dat eerste zetje zeg maar. Voor de koperlijn is de enige hoop het zoeken naar betere aders.

Ik neem aan dat als Kpn een probleem ziet in de monitoring dat er actie op word ondernomen dus wat mij betreft laat ik het topic met rust. Op het moment word het internet licht gebruikt hier. Dat gaat met vlagen en hangt af van schoolopdrachten waar videoverbindingen gebruikt worden dus tegen die tijd word het echt getest. De snelheid in speedtesten (V10 +4g modem) is er dus dat zou ook goed moeten gaan.

Als jij er iets over kan zeggen @Bram_ , word de v10 nu in principe overgeslagen?

Bedankt voor de interesse 

 


Ik juichte weer te snel. Het probleem is dus zeker niet opgelost,  Ik krijg via de pc niet eens wat up geload. Het internet is weer onwerkbaar. Kijk op het log van de monitoring terug op 18-1 21:50. Rond die tijd ligt het vrijwel plat. Modem laat Noise margin schommeling zien in de upload van 0.1 tot over de 100. Er moet een monteur komen om de koper te verbeteren anders blijven we bezig. Ik type dit op de mobiele telefoon want via pc gaat het momenteel niet. Maak er a.u.b werk van. Dit moet te zien zijn op de monitoring. De crc errors gaan door het dak. @Bram_ 


Nog een poging om wat te uploaden via pc,

Veel duidelijker word het niet.


Nee ik zie het. Ik zie dat de monitoring de 16e is afgerond. Leek goed, blijkt toch anders. De 16e heb je ook een mail en sms ontvangen. Ik wil je vragen daarop te reageren of te bellen als er een nummer in staat. Dan kom je bij de Technische Dienst en kunnen zij er verder naar kijken.