Skip to main content

Goedendag, 

Vorig jaar 1 gig genomen bij KPN. Er is mij toen geadviseerd om super wifi te nemen om overal bereik te krijgen en de snelheden te behalen. In de tussentijd is er ook een monteur geweest, maar niemand krijgt ze aan de praat in de zin dat de superwifi punten in ieder geval boven de 500 MBps uit komen. Bedraad kom ik zo rond de 470-490 MBps. Wifi KPN modem kom ik wel rond de 800 MBps uit. 

Nu blijkt dat de oude super wifi punten geen 1 gig snelheden(glasvezel) aan kunnen in de praktijk. In de praktijk blijkt dat ze maar tot de helft gaan (bedraad. Niet bedraad zitten ze nog lager).

Ik neem aan dat dit intern bekend is bij KPN. Waarom verkopen ze dit dan op zo'n manier bij 1 gig abonnementen? Scheelt tijd en kosten als ze dit gewoon eerlijk aangeven. Een vriend van mij heeft ook 1 gig glasvezel kpn, maar met mesh apparatuur van een ander merk en haalt wel de snelheden. Ik hoef ook weer geen 1 gig, maar de helft van 1 gig is ook waar van je denkt waar betaal ik voor. 

Hoe dit is gegaan is natuurlijk niet correct. Wat kan kpn hier in betekenen technisch? En qua kosten?

Hallo @kio de witte ronde wifipunten kunnen volgens mij maximaal 802.11AC (wifi5) aan en dat wordt dus geen Gigabitverbinding, maar wel een mooie snelle draadloze verbinding.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je de wifipunten bekabeld aan het modem hebt of draadloos. Indien draadloos kun je hoge draadloze snelheden wel vergeten, dat geldt ook voor de ronde zwarte.

De ronde zwarte kunnen wel 802.11 AX aan (wifi6) en die zouden de snelheid van bekabeld internet moeten kunnen benaderen, mits ook bekabeld aan het modem aangesloten.

Zelf heb ik een KPN Box12 en een Chromebook, gebruik geen versterkers en mijn wifisnelheid is bijkans net zo hoog als bekabeld, plusminus 930/930Mbit/s

Je zou de witte ronde op Marktplaats of vergelijkbare site kunnen zetten en via de wifi-manager kunnen proberen of je  de zwarte tegen een zeer lage prijs kan aanschaffen.

 

 


Goedemiddag Jan,

Dank voor je reactie en de aangedragen oplossingen. 
 

Het gaat mij er ook eigenlijk om dat ik ben voorgelogen. In die zin dat die zogenaamde “super WiFipunten”  ervoor zouden zorgen dat je overal bereik hebt en de gewenste snelheid krijgt. 
Maar feitelijk zouden ze de 1 gig pakketten nooit samen mogen/kunnen verkopen met de witte “superwifi” punten omdat je bedraad niet hoger kan komen dan 470-470 mbps. 
Het scheelt onwijs veel tijd en kosten (extra aanschaf punt en monteur) als ze daarin eerlijk geweest zouden zijn. 


Als u uw pc of laptop bekabeld aansluit, dan kunt u gewoon zo goed als 1 gbit halen. Via WiFi lukt dit niet met de witte SuperWiFi's. Maar wat is daar het probleem aan? Als u die 1 gbit wil halen, dan sluit uw pc of laptop toch gewoon bekabeld aan? Voor zover ik weet beweert KPN nergens dat u 1 gbit via WiFi zult halen.


Maar feitelijk zouden ze de 1 gig pakketten nooit samen mogen/kunnen verkopen met de witte “superwifi” punten ...

Dat is natuurlijk onzin. U had zelf de gedachte dat u 1 gbit via WiFi zou halen. Dat was een foute aanname.


Hi Nick,

dank je voor je nuttige info. Maar nee die aanname had ik niet. 
En volgens mij was je er niet bij, bij het verkooppraatje. 


Hoi @kio, welkom op ons forum!
Ik kan me goed voorstellen dat het vervelend is er zo achter te moeten komen maar draadloos heeft inderdaad zo z'n beperkingen.

Een oplossing heb ik hier helaas niet echt voor maar ik zal je feedback in ieder geval doorgeven!