Skip to main content

Ik zag vandaag een mooi aanbod voor nieuwe klanten van KPN over WIFI compleet.

Gratis voor nieuwe klanten, maar wel extra duur voor oude klanten (wel een korting van E 50)

Is het niet een verplichting van de provider om de best mogelijke oplossing te leveren aan de klanten?

Ik (een waarschijnlijk nog veel meer) oude trouwe klanten zitten met niet al de beste internet (geen glaswezel)  en geen optimaal bereik van WIFI.

Dat je al 20 jaar een trouwe klant bent, kan KPN kennelijk niet veel schelen.

KPN vergeet kennelijk dat niet alle klanten handig zijn en voldoende kennis hebben om zelf WIFI en internet te regelen en dat heel veel (vooral ouderen) graag bij KPN blijven, juist vanwege betrouwbaarheid en de goede naam.

kennelijk vergis ik mij hier in.

Misschien is overstappen elke jaar toch de enige oplossing om een goed en betaalbaar internet thuis te hebben?

 

 

…..en dan met kleine tie-rips dan aan de buizen vast maken zeker?   Dan is een verdeler via het stopcontact beter. Die setjes leveren ze ook maar dat dan 2x bij twee wifi versterkers.


Verdeler via het stopcontact beter?? Sorry maar je bent niet goed op de hoogte. 


…..en dan met kleine tie-rips dan aan de buizen vast maken zeker?

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-snoergoot-transparant-100cm-2-stuks/p/B456222

 


Dank voor je uitgebreide toelichting, GMTolboom! Daar Sanne pas woensdag weer aanwezig is reageer ik nu even.

Het eerste wat ik wil benoemen is dat de vierkante witte Wifi Versterker die jij hebt geen roaming functie heeft. Dat wil zeggen dat er tussen dit apparaat en de Experia Box geen communicatie plaatsvindt over welk apparaat waar mee moet verbinden. Zolang dan de veldsterkte van de V10 groot genoeg is, zullen jouw apparaten niet automatisch switchen. Dat is niet iets dat wij kunnen oplossen, die functionaliteit zit niet in die Versterker. Daarvoor is een Experia Wifi of Superwifi nodig. 
Alternatief zijn er voor mobiele apparaten wel apps beschikbaar waarmee je kunt instellen bij wat voor veldsterkte ze moeten wisselen naar een ander access point.


Dan, de wisselende snelheid en het bereik van de V10. Zoals wjb al aangeeft is het kozijn van die deur niet ideaal.

Maar, begrijp ik goed dat je de V10 nu in de woonkamer zelf hebt staan maar nog geen verbetering merkt? Wellicht heb ik het gemist in de vele berichten die al geplaatst zijn, maar heb je de Wifi Manager (voorheen genoemd Wifi Tuner) al eens doorlopen? 

Hoi Erik,

 

dat mijn versterker welke ik via KPN aangeschaft heb om dit probleem op te lossen deze functie niet ondersteund is voor mij nieuw, zeker gezien ik hem voor dit probleem op aanraden van KPN heb aangeschaft.

dat dit niet iets is wat KPN kan oplossen ben ik het dus niet helemaal met je eens, ik heb deze op aanbevelen (van KPN) aangeschaft en nu wordt er gezegd (door KPN) dat dit niet werkt, lijkt mij op z'n minst een niet goed geld terug of omruilen voor iets wat wel werkt.

dat een kozijn (welke overigens aluminium is en geen staal) van een deur met een paar meter afstand tussen modem en eindapparaat niet ideaal zou zijn…

weet niet of ik nu moet lachen of echt heel boos moet worden.

 

maar om op je laatste vraag antwoord te geven heb ik zeker de wifi tuner al geprobeerd maar zoals eerder gezegd raad ik deze iedereen ten zeerste af.

naast het feit dat deze mijn kanalen op de meest gebruikte kanalen van de straat had ingesteld werden was ook de al slechte snelheid via wifi nog eens gehalveerd.

gelukkig was ik wel zo handig om dit zelf weer te herstellen naar de iets minder slechte staat waarin hij daarvoor was.

 

 

 

 


... ik heb deze op aanbevelen (van KPN) aangeschaft ...

Wanneer heb jij die witte vierkant WiFi "versterker" aangeschaft?

 

... en nu wordt er gezegd (door KPN) dat dit niet werkt, ...

Wie zegt er dan dat het niet werkt?


... ik heb deze op aanbevelen (van KPN) aangeschaft ...

Wanneer heb jij die witte vierkant WiFi "versterker" aangeschaft?

deze heb ik iets meer dan een jaar geleden aangeschaft, kan de exacte datum wel opzoek staat op 1 van mijn facturen van KPN

 

... en nu wordt er gezegd (door KPN) dat dit niet werkt, ...

Wie zegt er dan dat het niet werkt?

lees even de eerdere reactie van Erik (KPN)

Dank voor je uitgebreide toelichting, GMTolboom! Daar Sanne pas woensdag weer aanwezig is reageer ik nu even.

Het eerste wat ik wil benoemen is dat de vierkante witte Wifi Versterker die jij hebt geen roaming functie heeft. Dat wil zeggen dat er tussen dit apparaat en de Experia Box geen communicatie plaatsvindt over welk apparaat waar mee moet verbinden. Zolang dan de veldsterkte van de V10 groot genoeg is, zullen jouw apparaten niet automatisch switchen. Dat is niet iets dat wij kunnen oplossen, die functionaliteit zit niet in die Versterker. Daarvoor is een Experia Wifi of Superwifi nodig. 
Alternatief zijn er voor mobiele apparaten wel apps beschikbaar waarmee je kunt instellen bij wat voor veldsterkte ze moeten wisselen naar een ander access point.

 


 

... en nu wordt er gezegd (door KPN) dat dit niet werkt, ...

Wie zegt er dan dat het niet werkt?

lees even de eerdere reactie van Erik (KPN)

 

Maar daar zegt Erik toch niet dat het niet werkt.

Zelf heb ik, naast drie EDIMAX CAP1200's ook één KPN WiFi "versterker" in gebruik.

Deze staat op de tweede verdieping en die doet daar prima z'n werk, niets te klagen.


 

... en nu wordt er gezegd (door KPN) dat dit niet werkt, ...

Wie zegt er dan dat het niet werkt?

lees even de eerdere reactie van Erik (KPN)

 

Maar daar zegt Erik toch niet dat het niet werkt.

Zelf heb ik, naast drie EDIMAX CAP1200's ook één KPN WiFi "versterker" in gebruik.

Deze staat op de tweede verdieping en die doet daar prima z'n werk, niets te klagen.

hoe moet ik het antwoord dan interpreteren?

ik koop op aanraden van KPN een wifi versterker omdat ik boven bijna geen wifi heb met als resultaat dat ik boven nog steeds bijna geen wifi heb tenzij ik op mijn apparaat de wifi uit en vervolgens weer inschakel zodat mijn apparaat met het juiste access point verbind. (dit is wat anders als het probleem dat de wifi in zijn algemeen zeer slecht is).

dan komen we dus terug op het antwoord van Erik

Het eerste wat ik wil benoemen is dat de vierkante witte Wifi Versterker die jij hebt geen roaming functie heeft. Dat wil zeggen dat er tussen dit apparaat en de Experia Box geen communicatie plaatsvindt over welk apparaat waar mee moet verbinden. Zolang dan de veldsterkte van de V10 groot genoeg is, zullen jouw apparaten niet automatisch switchen

en blijkt dat de versterker idd niet doet wat er beloofd is.

 

dat jij drie edimax nog wat hebt en een wifi versterker om het geen voor elkaar te krijgen waar je al voor betaald is je goed recht en dat je dan niets te klagen hebt is ook jouw goed recht.

ik ben echter van mening dat als ik voor iets betaal dat ik verwacht dat dit ook geleverd wordt (maar das uiteraard mijn mening).

 


Het enige dat Erik zegt is dat als de wifi van jouw Experia Box op de eerste verdieping nog "te sterk" is dat dan jouw mobiele apparaten niet automatisch zullen switchen naar de KPN WiFi "versterker" die je daar hebt staan. Dat is logisch immers zowel jouw V10 als jouw KPN WiFi "versterker" ondersteunen geen smart/fast roaming. Dat betekent dat de veldsterkte onder een bepaalde waarde moet komen om een aangesloten apparaat te laten switchen naar een ander/sterker wifi toegangspunt.

Mijn advies:

Zet de KPN WiFi "versterker" helemaal uit en doorloop de wifi tuner in z'n geheel. Het zou maar zo kunnen dat je twee gratis Experia WiFi's aangeboden krijgt.


Het enige dat Erik zegt is dat als de wifi van jouw Experia Box op de eerste verdieping nog "te sterk" is dat dan jouw mobiele apparaten niet automatisch zullen switchen naar de KPN WiFi "versterker" die je daar hebt staan. Dat is logisch immers zowel jouw V10 als jouw KPN WiFi "versterker" ondersteunen geen smart/fast roaming. Dat betekent dat de veldsterkte onder een bepaalde waarde moet komen om een aangesloten apparaat te laten switchen naar een ander/sterker wifi toegangspunt.

Mijn advies:

Zet de KPN WiFi "versterker" helemaal uit en doorloop de wifi tuner in z'n geheel. Het zou maar zo kunnen dat je twee gratis Experia WiFi's aangeboden krijgt.

oke om jou te plezieren heb ik de wifi tuner doorgelopen maar met het als zoals eerder door mijn gestelde resultaat.

voor de tuner haalde ik 37mb/s (bedraad 90 a 100) na de tuner het volgende overweldigende resultaat.

en de oplossing een monteur van €50,- 

dit met ingeschakelde wifi versterker.

 

nu zonder ingeschakelde wifi versterker 

 

wow een veel beter resultaat

en alweer de zelfde oplossing een wifi monteur van nog eens €50,- 

 

en elke keer uiteraard de zelfde melding van de tuner het ligt aan mijn modem en dat ze de instellingen gaan verbeteren

 

maar zoals gezegd is deze snelheid niet het enige probleem en deze is dan nog het minst grootte probleem, dat ik op de eerste verdieping bijna niets meer heb ondanks de aangeschafte versterker vind ik wel een groot probleem. en daarbij de snelheid verergert het probleem alleen maar  


Helder, dat worden dus geen gratis Experia WiFi's van KPN.

Installeer eens de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet.

Meet eens de veldsterkte van jouw V10 op de begane grond en op de 1e verdieping voor zowel 2.4GHz als 5GHz.

Doe dat ook eens voor de KPN WiFi "versterker".

Hoeveel dBm meet je?

Heb je de SSID's voor 2.4 en 5GHz verschillend van elkaar of gelijk aan elkaar?


Helder, dat worden dus geen gratis Experia WiFi's van KPN.

Installeer eens de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet.

Meet eens de veldsterkte van jouw V10 op de begane grond en op de 1e verdieping voor zowel 2.4GHz als 5GHz.

Doe dat ook eens voor de KPN WiFi "versterker".

Hoeveel dBm meet je?

Heb je de SSID's voor 2.4 en 5GHz verschillend van elkaar of gelijk aan elkaar?

wellicht eens mijn eerdere posts lezen daar kun je deze al zien :wink:

daarin heb ik ook al beschreven wat de reden is dat ik de wifi tuner iedereen afraad omdat deze je kanalen op de meest gebruikte in de straat instelt.

 

maar als je deze niet kunt vinden hier nogmaals maar dan extra aangegeven,

en voor de duidelijkheid 2.4ghz is op de versterker uitgeschakeld

 

 


Toch zou ik die meting ook eens met de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet willen zien. De reden is dat ik de getoonde waarden niet vertrouw. Het is vreemd dat het wifi ikoontje van Tolboom5G op kanaal 100 de volle 4 streepjes krijgt terwijl Tolboom op kanaal 1 er maar drie krijgt terwijl de veldsterkte veel beter is.

Ik zou ook heel graag screenshots zien van de parabolen van de verschillende SSID's.


@GMTolboom De versterker die je hebt is inderdaad geschikt om de wifi ‘uit te breiden’, echter heeft deze niet de functionaliteit waar Erik het over had (roaming), wat wjb al toegelicht heeft zie ik. Bedankt voor het nogmaals doorlopen van de wifi tuner! Gezien je nét boven de grens van 20 Mbit/s zat en je alles uitgebreid getest en toegelicht hebt, heb ik in overleg twee gratis Experia Wifi naar je op laten sturen. Ik heb je een privébericht gestuurd met daarin wanneer ze er liggen en waar. :slight_smile:  Wil je ons laten weten of deze hebben geholpen met het verbeteren van je wifi signaal? Voor de handigheid is hier een pagina met handleidingen en tips voor de Experia Wifi. Zo weet je alvast wat je in huis krijgt en hoe je deze kunt installeren! 


Toch zou ik die meting ook eens met de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet willen zien. De reden is dat ik de getoonde waarden niet vertrouw. Het is vreemd dat het wifi ikoontje van Tolboom5G op kanaal 100 de volle 4 streepjes krijgt terwijl Tolboom op kanaal 1 er maar drie krijgt terwijl de veldsterkte veel beter is.

Ik zou ook heel graag screenshots zien van de parabolen van de verschillende SSID's.

Hoi @wjb

 

zoals je hebt gelezen krijg ik alsnog 2x een experia wifi opgestuurd en ga testen of deze een verbetering brengen.

maar om alsnog op jouw vraag terug te komen hier een screen van de parabolen op 2.4 en  5 ghz

zoal je hier ziet sta ik na de tuner weer lekker op een druk gebied.

de 5 ghz is wat lastiger want deze varieert nogal.

hier heb ik een korte video van gemaakt om deze beter te tonen

(Video verwijderd)

om meerdere redenen zal deze video uiteraard maar voor een beperkte tijd beschikbaar zijn.

verneem dus graag of je de video gezien hebt dan zal ik deze weer verwijderen.

voor de duidelijkheid het variërende signaal is van de wifi versterker.

 

 


KPN heeft in al haar "wijsheid" besloten om alleen kanaal 1, 6 en 11 te gebruiken binnen de wifi tuner. Theoretisch zijn dit inderdaad de beste kanalen, maar alleen in een "schone" omgeving met maximaal twee andere wifi zenders. Het is natuurlijk een illusie om te denken dat zo'n situatie vaak voorkomt, maar KPN denkt daar helaas anders over.

Nu staat er op kanaal 11 een PC te blazen waardoor dat kanaal niet gebruikt wordt.

Kan je op die PC de "direct-wifi" uitzetten en kijken of de wifi-tuner dan wel kanaal 11 kiest?

 

P.S. Ik heb de video gezien.


Als het mijn PC zou zijn zou ik deze idd direct uitzetten maar helaas heb ik geen idee van wie deze is en om nou gelijk een buurtonderzoek in te stellen is ook weer zo wat he.

maar voor de 2.4 ghz vind ik het nog niet zo erg, deze gebruik ik zelf niet deze is alleen in de lucht voor familie en vrienden die op bezoek komen ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar de 5 ghz

 


Als het mijn PC zou zijn zou ik deze idd direct uitzetten maar helaas heb ik geen idee van wie deze is en om nou gelijk een buurtonderzoek in te stellen is ook weer zo wat he.

Gezien de sterkte van dat signaal bevindt dat apparaat zich heel dichtbij, zeer waarschijnlijk zelfs in dezelfde ruimte als waar jij je nu bevindt. Het moet dus eigenlijk niet zo moeilijk zijn om te achterhalen welk apparaat dat is.

Als je het MAC adres van die SSID kunt achterhalen dan kan wellicht aan de hand daarvan het merk van dat apparaat achterhaald worden.


dat hij bij mij in de ruimte staat heb ik zojuist uitgesloten, heb alle stekkers uit de stopcontacten gehaald.

maar het signaal blijft, heb ook zelfs mijn TOON van de muur gehaald en mijn telefoon losgekoppeld maar ook dat maakt niets uit.

 

maar buiten dat zou dit signaal op 2.4 ghz nou echt zo storen op mijn 5 ghz netwerk?

ik kan uiteraard wel het mac adres achterhalen en dan wellicht het merk maar dat zal dan niet op een helemaal veroorloofde wijze zijn.

en dan moet ik nog maar hopen dat ik kan achterhalen wie deze gebruikt.

 

of jij moet wellicht een manier weten om dit te doen zonder een aantal regels te schenden.

 


@GMTolboom Als het goed is heb je de Experia Wifi inmiddels binnen, is het installeren gelukt en heeft het geholpen met het verbeteren van de wifi? Ik ben benieuwd! :slight_smile:


@Sanne_M Vanmiddag de 2 experia wifi punten opgehaald en zojuist geïnstalleerd en dit brengt zeker wel een verbetering, iig beneden waar ik normaal met de experia-box zelf verbonden was.

als ik daar nu de speedtest doe komt daar het volgende uit.

 

boven heb ik nog niet getest deze test zal ik het weekend gaan doen.

 

1 klein minpunt wat ik tot nu toe wel heb kunnen ontdekken aan de experia wifi-punten is dat de SSID van de 2.4 Ghz of de 5 Ghz niet apart in te stellen zijn en je dus niet kunt kiezen met welke van de 2 er verbinding wordt gemaakt.

bovenstaand was tijdens een verbinding met het 5 Ghz netwerk.

maar ik heb ook al een verbinding gehad met de 2.4 Ghz en dan haal ik rond de 54Mbps.

(al is dat nog steeds beter als wat ik voorheen haalde op de 5 Ghz van het Experia V10 modem zelf)

het is dus maar afwachten met welk netwerk er verbinding wordt gemaakt en welke snelheid je dus uiteindelijk behaald.

voor een eventueel komende firmware update van de experia wifi punten zou ik dus graag de mogelijkheid zien komen om deze apart in te stellen zodat je zelf kunt kiezen met welk netwerk je een verbinding maakt.

 

@wjb ik heb na de installatie van dit alles nog eens de wifi analyzer gedraaid en de direct desktop staat nu vol op mijn 5 Ghz kanaal denk dus toch dat een van mijn apparaten deze veroorzaakt omdat hij nu precies op mijn net geïnstalleerde 5 Ghz netwerk staat. en niet meer zichtbaar is op het 2.4 Ghz netwerk.

maar het signaal hiervan zorgt dus zoals uit de speedtest blijkt niet echt voor een vermindering van de snelheid tot nu toe.

ik ga morgen 1 voor 1 al mijn apparaten uitschakelen om te kijken of deze dan wegvalt.

al zou ik wel willen dat de apparatuur van KPN zo'n sterk signaal zouden uitzenden :grin:


Maak jij gebruik van een draadloze monitor waar jij het scherm van jouw PC naar mirrored?


nope ik mirror helemaal niets, heb ook op geen enkel apparaat voor zover ik weet p2p ingeschakeld staan, ik heb zojuist ook alles stekkers van de apparatuur die ik beneden heb staan eruit gehaald zelfs de babyfoon heb ik uitgezet en de TOON van de muur gehaald (de verlichting van mijn aquarium heb ik aan gelaten maar daar verwacht ik weinig signaal van 😉 ) maar het signaal blijft in de lucht.


@wjb

Er schoot mij ineens iets te binnen.

het apparaat welke niet uit stond tijdens al deze tests was mijn laptop zelf,

heb deze uitgezet en ja hoor het signaal is weg.

na wat testen ben ik er ook achter welk programma dit veroorzaakt.

in Windows 10 heb je tegenwoordig de app “Jouw Telefoon” deze maakt via een wifi direct verbinding met je telefoon om deze met je pc gesynchroniseerd te houden en de meldingen van je telefoon op je pc te kunnen tonen.

 

 


Ik had al zo'n vermoeden dat het jouw PC zelf was aangezien het signaal telkens zo sterk was dat het zich wel in de directe omgeving moest bevinden.

Wat is de snelheid die jij vanaf een bekabeld aangesloten PC haalt?