Skip to main content

Ik zag vandaag een mooi aanbod voor nieuwe klanten van KPN over WIFI compleet.

Gratis voor nieuwe klanten, maar wel extra duur voor oude klanten (wel een korting van E 50)

Is het niet een verplichting van de provider om de best mogelijke oplossing te leveren aan de klanten?

Ik (een waarschijnlijk nog veel meer) oude trouwe klanten zitten met niet al de beste internet (geen glaswezel)  en geen optimaal bereik van WIFI.

Dat je al 20 jaar een trouwe klant bent, kan KPN kennelijk niet veel schelen.

KPN vergeet kennelijk dat niet alle klanten handig zijn en voldoende kennis hebben om zelf WIFI en internet te regelen en dat heel veel (vooral ouderen) graag bij KPN blijven, juist vanwege betrouwbaarheid en de goede naam.

kennelijk vergis ik mij hier in.

Misschien is overstappen elke jaar toch de enige oplossing om een goed en betaalbaar internet thuis te hebben?

 

 

Bekabeld haal ik zo rond de 95 a 100 Mbps soms zelfs 110 Mbps maar dat is sporadisch.

als ik nu dus via de 5 Ghz Wifi 89 Mbps haal ben ik wel tevreden.

nu alleen nog hopen dat ik iedere keer verbinding maak met 5 Ghz i.p.v. de 2.4 Ghz

daar heb je met de experia wifi helaas geen invloed op of iig heb ik deze instelling nog net kunnen vinden


Dan is 90Mbps via wifi inderdaad niet slecht.

Ik weet niet waar je nu die Experia WiFi's hebt staan maar een ik neem aan dat je er één in de woonkamer hebt aangesloten (bijvoorbeeld op de kabel van de TV ontvanger) en de andere op de eerste verdieping hebt staan. Je oude witte KPN WiFi "versterker" zou je dan op de tweede verdieping kunnen plaatsen als je daar tenminste ook goede wifi zou willen hebben. 

Ik hoop dat je ook nog eens terugkijkt naar het eerste bericht dat je in dit topic hebt geplaatst want ik hoop dat je nu toch weer een stuk positievere ervaring hebt.

 

De Experia WiFi is voorzien van bandsteering en fast/smart roaming en daarmee zou je de meest optimale verbinding moeten krijgen.

Wel is er nog een oneffenheid weg te werken door KPN want het aantal keren dat een apparaat mag switchen tussen 2.4 en 5GHz is beperkt tot 5 keer per uur en dat is best weinig.


Ik heb de experia wifi nu juist beneden vlak naast mijn modem in de kast gezet om het verschil te ervaren en deze is nu al vele malen beter ten op zichten van het experia V10 modem.

ik heb de tweede experia wifi direct naast mijn WiFi "versteker” gezet en heb op deze oude WiFi  “versterker” de WiFi uitgeschakeld.

ik gebruik deze versterker nu enkel als switch gezien ik daar bekabeld nog een TV ontvanger aan heb hanger en als mijn jongste dochter oud genoeg is daar nog een TV ontvanger bij komt.

 

Daarnaast weet ik nog precies wat ik in mijn eerste post gezegd heb en daar sta ik nog steeds achter.

Wat wel uit deze post te halen is is dat ik na alle jaren klagen, monteurs over de voel en het aanschaffen van extra apparatuur ik er wel een keer klaar mee was.

als ik daar mensen mee beledigd heb bied ik daar mijn excuses voor aan.

Maar zoals nu wel gebleken is kan het probleem wel opgelost worden maar als ik na deze eerste post gestopt was en alles voor waar aangenomen had was ik nu nog steeds ontevreden over mijn WiFi.

zomaar iemand afschepen met daar hebben wij geen invloed op werkt waarschijnlijk bij veel mensen wel maar als je er op doorgaat zoals ik nu dus gedaan heb en dat het dan uiteindelijk wel tot een echte oplossing komt geeft mij toch wel een dubbel gevoel.

ik ben blij dat ik nu eindelijk de WiFi heb waar ik voor betaal daarnaast heb ik toch het gevoel hoeveel mensen hebben dit niet gekregen terwijl ze er wel recht op hebben.

mijn positieve ervaring (al ben ik persoonlijk nu tevreden over mijn WiFi) hangt dus af van wat KPN vanaf nu gaat doen met mensen die de zelfde klachten hebben zoals ik deze heb gehad.

 


@GMTolboom 

wat joep op jou startbericht antwoord slaat echt nergens op

kpn belooft wifi in alle hoeken en gaten in hun reclame

en kpn doet er ook veel aan om wifi voor elkaar te krijgen in ieder huis

je krijgt 2 gratis experia wifi of zelfs 4 (afhankelijk van je huis)

ik lees dat je een v10 hebt dan word de wifi uitgeschakeld

dit is dan weer jammer dan moet je weer iets extra inzetten om dit op te vangen

dit is met een v10a niet het geval

 


Fijn dat dit geholpen heeft en dat de wifi nu beter is! :tada:  Ook enorm bedankt @wjb voor je hulp hierin. :slight_smile:

ik ben blij dat ik nu eindelijk de WiFi heb waar ik voor betaal daarnaast heb ik toch het gevoel hoeveel mensen hebben dit niet gekregen terwijl ze er wel recht op hebben.

mijn positieve ervaring (al ben ik persoonlijk nu tevreden over mijn WiFi) hangt dus af van wat KPN vanaf nu gaat doen met mensen die de zelfde klachten hebben zoals ik deze heb gehad.

We hebben de WiFi Manager ontwikkeld om de wifi bij onze klanten te verbeteren en de resultaten van de metingen ook voor ons inzichtelijk te maken. We hebben tot op zekere hoogte invloed op de wifi, in dat we gratis apparatuur aanbieden wanneer de snelheid niet toereikend blijkt. Naar mijn weten blijven we dit voorlopig ook doen. Zolang onze klanten de WiFi Manager doorlopen moeten ze op een oplossing uitkomen. Mocht die oplossing niet werken (zoals bij jou, waar je net boven de 20 Mbit/s zat) dan kunnen ze altijd contact met ons opnemen zoals jij ook deed. We zitten hier immers om klanten te helpen en met ze mee te denken. Het was niet mijn bedoeling om je af te schepen, maar feit blijft dat wifi een wispelturig signaal is. Het feit is ook dat wij je hier graag bij helpen mocht je toch tegen problemen aanlopen. Super dat je daarom hier een bericht hebt geplaatst. Mocht je in de toekomst nog vragen of problemen hebben, dan weet je ons hier te vinden. 


@GMTolboom

wat joep op jou startbericht antwoord slaat echt nergens op

kpn belooft wifi in alle hoeken en gaten in hun reclame

en kpn doet er ook veel aan om wifi voor elkaar te krijgen in ieder huis

je krijgt 2 gratis experia wifi of zelfs 4 (afhankelijk van je huis)

ik lees dat je een v10 hebt dan word de wifi uitgeschakeld

dit is dan weer jammer dan moet je weer iets extra inzetten om dit op te vangen

dit is met een v10a niet het geval

 

@peter-keetfm 

wat je met deze post bedoelt is mij even niet helemaal duidelijk,

dat de reactie van Joep op de eerste Post van Goran nergens op slaat ben ik idd met je eens maar daarna ben ik je even kwijt.

  • en kpn doet er ook veel aan om wifi voor elkaar te krijgen in ieder huis?
  • dat ik 2 of 4 experia wifi krijg na de wifi tuner als je maar onder de 20Mbps zit weet ik inmiddels ook (ik zat op 22Mbps dus kreeg eigenlijk niets). dus?
  • En dat bij mijn v10 de wifi uitgeschakeld wordt weet ik dat staat in de handleiding die ik netjes van @Sanne_M gekregen heb. dus?

dat het bij de v10a niet het geval is ja die heb ik niet dus heb niet echt wat aan die info.

 

 


Doe de wifi tuner nog een keer op plekken waar de snelheid minder is

Dan zou je voor 2 experia wifi in aanmerking kunnen komen

22mibt is wel laag maar niet laag genoeg voor een experia wifi

Gewoon nog een keer testen

Ik weet zeker dat je met een of 2 experia wifi wel sneller haalt

Afhankelijk welke snelheid je internet pakket is

 


@peter-keetfm

ik heb de testen juist gedaan op de plekken waar ik normaal zit/werk daar is het voor mij het belangrijkste.

ik ga voor mijn testen niet speciaal op plekken zitten waar ik weet dat ik toch al een slecht signaal heb dit zo naast oneerlijk ook voor mij geen oplossing bieden voor het probleem wat ik ervaar.

ik heb zoals je in de vorige posts van @Sanne_M hebt kunnen lezen inmiddels 2 experia wifi punten mogen ontvangen.

dat deze wel wat verbeterd maar hebben ook wat minpunten ook hier heb ik al over geschreven.

na een aantal dagen met deze wifi punten en het testen hiervan zal ik in mijn volgende post wat meer zeggen maar om hierop vooruit te lopen brengen deze een stuk minder als in eerste instantie verwacht.

maar voor ik dit ga schrijven ga ik nog 1 maal proberen mijn experia wifi te verplaatsen in de hoop hiermee wel het probleem op te lossen.

ik wil voor mezelf zeker weten dat ik er alles aan gedaan heb om het probleem zelf op te lossen.


Hoezo oneerlijk

Kpn maakt reclame wifi in alle hoeken en gaten

ook al ga je op de wc of badkamer staan

het is in huis

sorry dat je ze al had dan houd het op

ik wou niet weer het hele topic lezen

normaal moet je met die experia wifi werken

heb je er ook een bij de experiabox staan

Maar je zat op 22 waar nu op met de experia wifi

 


Hoezo oneerlijk

Kpn maakt reclame wifi in alle hoeken en gaten

ook al ga je op de wc of badkamer staan

het is in huis

sorry dat je ze al had dan houd het op

ik wou niet weer het hele topic lezen

normaal moet je met die experia wifi werken

heb je er ook een bij de experiabox staan

Maar je zat op 22 waar nu op met de experia wifi

 

klopt dat ben ik met zeker je eens dat ze dat beloven zoals je ook in mij eerdere posts hebt kunnen lezen.

maar wat ik nu probeer is om te kijken of de oplossingen die aangeboden worden werken.

tot nu toe ben ik daar nog niet helemaal uit.

het weekend haalde ik op mijn laptop met de experia wifi op de plek van mijn modem 89.2Mps en leek dus goed te gaan.

zojuist na mijn werk ging ik weer op mijn laptop zonder iets verplaatst te hebben verder met thuis werken zijnde mijn hobby websites bouwen en beheren en merkte weer dat hij langzamer was.

heb een speedtest gedaan en wat denk je weer het volgende resultaat,.

is dus weer niet super.

ben dus even ingelogd op mijn experia wifi en zag dat mijn laptop op 2.4 Ghz verbonden was

vervolgens wifi uit en aangezet op mijn laptop en toen werd hij wel vebonden met 5Ghz met het resultaat

zoals gezegd in mijn eerdere post je moet maar afwachten waar hij mee verbind en wat je snelheid is.

 

ga nu mijn experia wifi verplaatsen naar buiten de kast (al is deze kast 2 meter bij mij vandaan om te kijken of dat nog een verbetering brengt.


Ik schrijf nooit op de forums, dat is echt mijn eerste keer.

voordat ik inhoudelijk ga reageren, wil ik eerstNick 83 antwoorden:

jouw vergelijkingen zijn echt appels en peren, letterlijk.

mijn kraan en mijn auto zijn mijn eigendommen, en mijn verantwordelijkheid.

maar bij een Lease auto niet meer.

dat geldt ook voor de KPN modem.

ik heb contract met KPN voor leveren van producten en diensten.

product is een modem ( in bruik leen) en diensten zijn internet en WIFI.

dan kan je toch verwachten dat het allemaal naar behoren werkt?

als mijn WIFI een bereik heeft van 5-6 m van de modem, kan je niet in alle redelijkheid zeggen dat het goed is?

en met die gedachten, lees je dat KPN een onderscheid maakt in nieuwe en oude klanten, en de nieuwe klanten een zelfde product levert voor zelfde geld, alleen met veel betere prestaties.

En als ik die zelfde prestaties wil hebben, moet ik extra voor betalen.

dat vind ik niet correct en niet redelijk.

dat KPN nieuwe klanten wil belonen, is prima, ook al krijgen ze kortingen en andere lokkertjes is helemaal ok.

maar dat KPN voor zelfde geld een andere, betere dienst levert is waar ik het over heb.

en, ik heb wifi tuner wel gebruikt, maar met een mager resultaat.

 

 

Helemaal gelijk. Ook al de manager gebruikt en iemand thuis gehad. Blijft matig. Heb ook nog glasvezel?! 

Heb ook mobiel van KPN omdat dit wel goed is in mijn straat. 

Belachelijk dat wij die superwifi niet kunnen krijgen. Misschien opzeggen en na een jaartje terug? 

 

 

 


Die SuperWifi actie is een tijdelijke actie, die zal over een jaar wel over zijn denk ik…

 


ben dus even ingelogd op mijn experia wifi en zag dat mijn laptop op 2.4 Ghz verbonden was

vervolgens wifi uit en aangezet op mijn laptop en toen werd hij wel vebonden met 5Ghz ...

Dat betekent dat de bandsteering functionaliteit verre van optimaal is op de Experia WiFi's en dan dus zeer waarschijnlijk ook op de "Super"WiFi's.

Ik heb begrepen dat apparaten maar vijf keer per uur mogen switchen tussen 2.4GHz en 5GHz en dan vast komen te zitten op 2.4GHz.

Dat is echt een grote tekortkoming van de Experia WiFi en al helemaal omdat het niet te configureren is.

Je wil juist dat al je apparaten naar 5GHz geleid worden maar helaas kent de Experia WiFi de onderstaande instelling niet.

 


En die “gratis” SuperWifi betaal je als nieuwe klant (ook) gewoon zelf. Je levert er namelijk je korting voor in. Je lost die SuperWifi dus gewoon in een aantal termijnen af. Kun je het net zo goed zelf kopen en wél de korting krijgen. Komt op hetzelfde neer.


ben dus even ingelogd op mijn experia wifi en zag dat mijn laptop op 2.4 Ghz verbonden was

vervolgens wifi uit en aangezet op mijn laptop en toen werd hij wel vebonden met 5Ghz ...

Dat betekent dat de bandsteering functionaliteit verre van optimaal is op de Experia WiFi's en dan dus zeer waarschijnlijk ook op de "Super"WiFi's.

Tja... van buiten zien ze er anders uit, en de hardware zal ook wel anders zijn. Maar de software van de SuperWifi's ziet er precies hetzelfde uit als dat van de Experia WiFi's, heeft zelfs hetzelfde versienummer.


ben dus even ingelogd op mijn experia wifi en zag dat mijn laptop op 2.4 Ghz verbonden was

vervolgens wifi uit en aangezet op mijn laptop en toen werd hij wel vebonden met 5Ghz ...

Dat betekent dat de bandsteering functionaliteit verre van optimaal is op de Experia WiFi's en dan dus zeer waarschijnlijk ook op de "Super"WiFi's.

Ik heb begrepen dat apparaten maar vijf keer per uur mogen switchen tussen 2.4GHz en 5GHz en dan vast komen te zitten op 2.4GHz.

Dat is echt een grote tekortkoming van de Experia WiFi en al helemaal omdat het niet te configureren is.

Je wil juist dat al je apparaten naar 5GHz geleid worden maar helaas kent de Experia WiFi de onderstaande instelling niet.

 

en dat is dus precies mijn probleem, voor de experia wifi had ik bijna nooit een snelle verbinding.

nu met de experia wifi heb ik het soms wel en soms niet. het is dus wel verbeterd maar ben afhankelijk van welke verbinding er gemaakt wordt.

ik weet dat ik mijn verbinding waarschijnlijk meer gebruik als de gemiddelde nederlander en dat de meeste mensen geen klachten hebben.

maar zoals eerder gezegd ik betaal ervoor en verwacht dan ook dat dit geleverd wordt.

en helaas is dat tot nu toe nog niet het geval.

 


Ik snap precies wat je bedoelt @GMTolboom en ik hoop dat KPN ooit nog eens tot inkeer komt en wat meer vrijheden in haar software verwerkt zodat je als klant zelf die apparatuur wat naar eigen hand kan zetten.

Het is mijns inziens van de zotte dat ze de mogelijkheid voor het splitsen van 2.4 en 5GHz wifi uit de firmware gesloopt hebben. In jouw geval zou het splitsen van de SSID's er voor zorgen dat je alleen nog maar van 5GHz wifi gebruik zou maken.

De beperkte functionaliteit van die apparaten van KPN zijn voor mij de voornaamste reden geweest om daar geen gebruik van te maken.

Daarom heb ik de Experia Box vervangen door een EdgeRouter en gebruik ik EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints.


Nou ja... die accespoints kun je ook gewoon gebruiken met de Experiabox hoor. Daarvoor hoef je geen edgerouter aan te schaffen :wink:

 


Nou ja... die accespoints kun je ook gewoon gebruiken met de Experiabox hoor. Daarvoor hoef je geen edgerouter aan te schaffen :wink: 

Klopt, maar voor de Experia Box geldt dat de beperkte functionaliteit mij noopte deze te vervangen. Denk hierbij vooral aan het ontbreken van multiple vlans voor het scheiden van mijn privé en zakelijke netwerk en het ontbreken van een ingebouwde VPN server.

Maar inderdaad, ook in comninatie met een Experia Box is het te overwegen om de wifi accesspoints niet van KPN te betrekken. 

 


Helemaal gelijk. Ook al de manager gebruikt en iemand thuis gehad. Blijft matig. Heb ook nog glasvezel?! 

Heb ook mobiel van KPN omdat dit wel goed is in mijn straat. 

Belachelijk dat wij die superwifi niet kunnen krijgen. Misschien opzeggen en na een jaartje terug? 

@Tombadibomba 

Welke snelheid haal je als je een speedtest doet via de volgende link?

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/

Welk modem heb je en heb je al extra wifi punten?


Hallo,heeft de snelheid van je abonnement ook te maken met de snelheid van je wifi?!

Dat idee heb ik wel gekregen nadat ik wilde overstappen naar een andere provider, en een mooi goedkoper voorstel kreeg van KPN,

Bij het goedkoopste abonnement werd bij ons de wifi kwaliteit ook een stuk minder hebben we ondervonden,dat verander je ook niet met een super wifietje denk,

Krijg het idee dat je gewoon meer moet betalen,

Beetje jammer


Hallo,heeft de snelheid van je abonnement ook te maken met de snelheid van je wifi?!

Ja natuurlijk. Als je een 50 mbit abonnement hebt, dan zal je via WiFi ook nooit meer halen dan 50 mbit. Logisch toch?

Dat idee heb ik wel gekregen nadat ik wilde overstappen naar een andere provider, en een mooi goedkoper voorstel kreeg van KPN,

Bij het goedkoopste abonnement werd bij ons de wifi kwaliteit ook een stuk minder hebben we ondervonden,dat verander je ook niet met een super wifietje denk,

Nee. 50 mbit blijft 50 mbit. Ook al zet je 10 SuperWiFi's neer.

Krijg het idee dat je gewoon meer moet betalen,

Beetje jammer

 


Maar dan hoort hij toch we stabiel te blijven,en niet te schommelen of weg te vallen?!


Maar dan hoort hij toch we stabiel te blijven,en niet te schommelen of weg te vallen?!

Tis WiFi hé. Snelheid en stabiliteit is van vele factoren afhankelijk. Als je stabiel internet wilt, dan werk je op een bekabeld apparaat.

Beide SuperWiFi's bekabeld aansluiten, niet via een draadloze verbindingset, dat helpt wel om de stabiliteit te verbeteren.


Het gewoon scheef en asociaal dat trouwe klanten € 150,= moeten betalen voor super wifi en dat nieuwe klanten dit gratis krijgen. Dat is hedendaagse marketing. Korte termijn denken; klantenbinding is niet belangrijk maar zo snel mogelijk veel geld binnen harken doet er nog toe.