Skip to main content

Sinds een paar dagen 1G glasvezel hier. Via de wifi met de modem nog in de meterkast toch nog ruim 400+mbs aan snelheid. 

Maar pagina's worden zéér traag geladen en TV kijken is ook alsof je 30 jaar terug gaat in de tijd…

Het is een KPN Box 12 trouwens

 

Hallo @Diek2cv hoe is de tv-decoder met de modem verbonden, rechtstreeks met een LAN-kabel, of anderszins?

 


Hallo @Diek2cv hoe is de tv-decoder met de modem verbonden, rechtstreeks met een LAN-kabel, of anderszins?

 

Hallo Jan, we kijken vooralsnog TV via de Wifi omdat ik de decoder nog niet heb aangesloten. Maar TV vind ik niet zo belangrijk, internet wel. Het laden van pagina's duurt soms wel ca 10 seconden.


Hallo @Diek2cv welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Kijk je via de KPN tv-app op een smart tv en die smart-tv is draadloos met je modem verbonden?

Om optimaal van de Gigabit-verbinding te profiteren is het aan te bevelen alles zoveel mogelijk met een geschikte LAN-kabel te verbinden.

Met wifi kun je de helft van de bekabelde snelheid ongeveer halen e.e.a. afhankelijk van de lokale omstandigheden, plaats modem, juiste wifi-instellingen, wifi-drukte in de omgeving enz.enz.

Je kunt de wifi op 3 manieren instellen, standaard (is een mix tussen bereik en snelheid, groot?groter bereik of hogere snelheid.

 

 


Hallo @Diek2cv welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Kijk je via de KPN tv-app op een smart tv en die smart-tv is draadloos met je modem verbonden?

Om optimaal van de Gigabit-verbinding te profiteren is het aan te bevelen alles zoveel mogelijk met een geschikte LAN-kabel te verbinden.

Met wifi kun je de helft van de bekabelde snelheid ongeveer halen e.e.a. afhankelijk van de lokale omstandigheden, plaats modem, juiste wifi-instellingen, wifi-drukte in de omgeving enz.enz.

Je kunt de wifi op 3 manieren instellen, standaard (is een mix tussen bereik en snelheid, groot?groter bereik of hogere snelheid.

 

 

Hallo Jan,

 

Zoals geschreven, de KPN Box 12.

 

Hiervoor had ik Ziggo kabel 300mbs  (wifi speedtest gaf 200mbs aan, dus altijd nog de helft langzamer dan nu), dat ging via de wifi echt heel veel sneller dan nu. Alles bekabelen is natuurlijk een utopie, internet via de wifi op onze telefoons (samsung en iphone) is ook echt traag.

 

Dus hoe kan het dat de speedtest via wifi 400mbs download aangeeft en het internet echt bijzonder traag is?


Hallo @Diek2cv , sorry, vergeten dat je een KPN Box 12 hebt.

Van de trage wifi heb ik verder geen weet. De enigste vertraging die ik me in dit geval voor kan stellen is dat je verbinding hebt met de 2.4-band i.p.v. de 5.0-band.

Je zou de Box12 eens kunnen herstarten of een volledige reset kunnen geven, misschien dat dat verbetering geeft.

Wat ook een oplossing kan zijn is de wifi6 AX binnen de modem uitschakelen als je toch geen apparatuur hebt die dat ondersteunt.

Zet dan bij de 2,4-band de wireless mode op N en niet op B/G/N/AX

En bij de 5.0-band de wireless mode op N/AC en niet op A/N/AC/AX

de Bandwith op AUTO

de Channeselection op AUTO

en dan op APPLY drukken, zodart de wijzgingen effectief worden.

Succes.

 

 


Bedankt Jan, ga ik zo proberen. (reset al gedaan, ook factory reset)


Bedankt Jan, ga ik zo proberen. (reset al gedaan, ook factory reset)

Hallo @Diek2cv graag gedaan en laat de (goede) afloop s.v.p. hier even weten of voor overige vervolgvragen.

Daar de modem soms traag kan reageren is mijn ervaring dat het tot wel een kwartier kan duren voordat de 5.0-band ook weer actief is.

Oorzaak??? Klusje voor KPN.

 

 


Helaas klopt het admin ww niet wat achterop de modem staat, dwz er is iig geen match ook niet na proberen met andere devices..

 


Gebeld met de helpdesk, het probleem met het ww voor de KPN box 12 is een gekend probleem en moet verholpen worden door KPN zelf, meer gebruikers hebben hier last van.

 

Verder zouden er binnenkort onderhoudswerkzaamheden hier binnenkort (termijn onbekend) gepland zijn, wellicht dat daarna de klachten verholpen zijn. 

Volgens de Speedtest is het internet nu veel trager dan eerst, ik kom nu, via de wifi, nog maar tot 60mb download. (na gebruik wifi-manager incl resets)


Hallo @Diek2cv probeer eens in te loggen via onderstaande link:

https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/


Hallo @Diek2cv probeer eens in te loggen via onderstaande link:

https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/

Dat werkt!


Hoi @Diek2cv, welkom op ons forum!
Als je snelheid wel goed is maar pagina's laden langzaam zou ik haast vermoeden dat er op je apparaat iets de boel vertraagt.

Heb je het nog goed werkend kunnen krijgen in de tussentijd?
Zou je het anders eens willen testen vanaf een ander apparaat?


Op andere apparaten is het ook te traag, ik wacht nog heel even de werkzaamheden af want is voor het dagelijkse gebruik over het algemeen snel zat maar bij lange na niet de beloofde mbs.