Skip to main content

Hallo

Probleem.

Ik heb 3 superwifipunten van KPN.
Nr 1 zit natuurlijk op de router (heb experia V10), nr 2 is verbonden met nr1. Maar ik wil dat nr3 met nr2 verbindt, want de afstand van nr1 naar nr3 is te groot.
Dus ik in het systeem van de mesh versterker aandrukken dat ik via wps met nr2 verbinding wil maken, ik druk op de wps knop van nr3 en na enige tijd is deze dus weer verbonden met nr1.

Kan ik dit voor elkaar krijgen en zoja hoe?

Want heb nu een slechte verbinding en enkel maar op 2.4GHz

Hoi @maartend 

Zet de derde superwifi even bij de eerste in de buurt en reset hem eerst even door aan de achterkant even met een paperclip of iets dergelijks in het resetgaatje te drukken.

Zodra hij groen brandt, zet je hem op de plaats waar je hem wilt hebben.


Hoi @maartend 

Zet de derde superwifi even bij de eerste in de buurt en reset hem eerst even door aan de achterkant even met een paperclip of iets dergelijks in het resetgaatje te drukken.

Zodra hij groen brandt, zet je hem op de plaats waar je hem wilt hebben.

Waarom zou ik nr3 bij nr1 in de buurt zetten? Hij moet verbinden met nr2. Maar gaat naar nr1, hoewel die verder weg staat en de verbinding slecht is ivm de afstand. Nr2 staat tussen nr1 en nr3


Ze moeten eerst met elkaar koppelen dus moet je dat eerst doen daarna kun je gewoon met nr 3 koppelen.


Ze moeten eerst met elkaar koppelen dus moet je dat eerst doen daarna kun je gewoon met nr 3 koppelen.

Ze zijn al gekoppeld.  Hij koppelt hem enkel daarna niet op de beste manier zodra hij naar zijn eigenlijke plek gaat


Ok, dan mag een ander dit overnemen ik ben even door mijn ideeën heen.


Het hele idee van mesh is dat de mesh nodes onderling altijd het snelste pad kiezen voor de communicatie. Dat zou je ook helemaal niet moeten kunnen instellen, dat hoort per definitie te gebeuren. Bij mesh zou het zelfs zo moeten zijn dat dit pad afhankelijk is van de belasting van de nodes. Als het snelste pad normaliter van node 3 naar node 2 naar node 1 is en node 2 wordt zwaar belast door andere verbindingen dan zou het zelfs zo moeten zijn dat node 3 rechtstreeks met node 1 gaat communiceren. Dit is het hele idee achter mesh maar blijkbaar werkt dat dus niet goed met de "super"WiFi's.


Het hele idee van mesh is dat de mesh nodes onderling altijd het snelste pad kiezen voor de communicatie. Dat zou je ook helemaal niet moeten kunnen instellen, dat hoort per definitie te gebeuren. Bij mesh zou het zelfs zo moeten zijn dat dit pad afhankelijk is van de belasting van de nodes. Als het snelste pad normaliter van node 3 naar node 2 naar node 1 is en node 2 wordt zwaar belast door andere verbindingen dan zou het zelfs zo moeten zijn dat node 3 rechtstreeks met node 1 gaat communiceren. Dit is het hele idee achter mesh maar blijkbaar werkt dat dus niet goed met de "super"WiFi's.

Begrepen. Toch is erin het menu de optie om te bepalen wat met wat verbinding maakt, zou via als gaan. 

Mijn nr1 wordt veel belast, mij nr2 niet echt. Mogelijk maar eens paar dagen laten en dan hopen dat hij zelf verbinding zoekt met nr2. En dat ik daarmee sneller verbinding heb


Begrepen. Toch is erin het menu de optie om te bepalen wat met wat verbinding maakt, zou via als gaan. 

Kan je eens een screenshot plaatsen van die optie.


Zie screenshot

Waarbij de mesh die eindig op AF, dus in keuze vak) mijn nr2 is, ik druk hier dus op WPS, loop naar nr3 en druk daar op de wps knop.

 


Dat is alleen maar een scherm om die node met het mesh netwerk te kunnen koppelen. Het maakt daarbij niet uit welke andere mesh node je daar voor gebruikt.


Dat is alleen maar een scherm om die node met het mesh netwerk te kunnen koppelen. Het maakt daarbij niet uit welke andere mesh node je daar voor gebruikt.

Potdorie. Lijkt dus net alsof je keuze hebt in welke node met welke node verbind.

 

Daar baal ik dus wel een beetje van, want hoe gaat hij nou met een node verbinbden die wel goede verbinding geeft?


Zie screenshot

Waarbij de mesh die eindig op AF, dus in keuze vak) mijn nr2 is, ik druk hier dus op WPS, loop naar nr3 en druk daar op de wps knop.

 

De WPS client. Dat is dus bijvoorbeeld een laptop of mobiel. Niet een andere SuperWiFi node. SuperWiFi nodes kun je helemaal niet koppelen via WPS, daar is het niet voor bedoeld. 


De WPS client. Dat is dus bijvoorbeeld een laptop of mobiel. Niet een andere SuperWiFi node. SuperWiFi nodes kun je helemaal niet koppelen via WPS, daar is het niet voor bedoeld. 

Dat klopt niet, het is wel degelijk de WPS knop van de geselecteerde "super"Wifi node die je dan moet gaan indrukken om deze node te koppelen.

Je koppelt hem echter aan het mesh netwerk, niet aan die specifieke node.


De WPS client. Dat is dus bijvoorbeeld een laptop of mobiel. Niet een andere SuperWiFi node. SuperWiFi nodes kun je helemaal niet koppelen via WPS, daar is het niet voor bedoeld. 

Dat klopt niet, het is wel degelijk de WPS knop van de geselecteerde "super"Wifi node die je dan moet gaan indrukken om deze node te koppelen.

Je koppelt hem echter aan het mesh netwerk, niet aan die specifieke node.

Er staat in de handleiding niets over het koppelen van nodes via WPS. Het koppelen van een node aan het netwerk doe je door hem een poosje bekabeld aan te sluiten. Dat staat in de handleiding. 

De pagina op de schermafdruk is bedoeld om apparaten aan te koppelen. Bijvoorbeeld een laptop, mobiel of printer. Je kiest dan de node die zich het dichts bij het apparaat bevind.


Nu ik het scherm nog eens goed lees zou je inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben.

De dropdownbox voor de wifi booster ( wat een naam :confounded: ) deed me denken dat het een scherm was om de node met het mesh netwerk te verbinden gebruik makend van die andere wifi booster :confounded: .

 


Dit scherm heeft dezelfde functie als de fysieke WPS knop achterop. Dat is handig voor als je die "wifibooster" ergens op een plek hebt staan waar je niet zo makkelijk bij kunt. Of hoog aan de muur gemonteerd hebt bijvoorbeeld. 


De WPS client. Dat is dus bijvoorbeeld een laptop of mobiel. Niet een andere SuperWiFi node. SuperWiFi nodes kun je helemaal niet koppelen via WPS, daar is het niet voor bedoeld. 

Dat klopt niet, het is wel degelijk de WPS knop van de geselecteerde "super"Wifi node die je dan moet gaan indrukken om deze node te koppelen.

Je koppelt hem echter aan het mesh netwerk, niet aan die specifieke node.

Superwifi's koppelen met WPS is sowieso een slecht idee, dan zal deze immers gaan werken in repeater-modus heb ik mij laten vertellen door een van onze vakcoaches. De regel bij ons is dan ook dat wij nooit Superwifipunten draadloos mogen koppelen via de WPS-knoppen. Het kan, maar het wordt sterk afgeraden.


Ok, allemaal duidelijk, dus gewoon misinterpretaie mijn kant,

 

Maar hoe zorg ik dan dat hij met nr2 gaat verbinden?

Ik ga nr2 eens uit mijn raam hangen, hopelijk dat hij hem dan pakt.


Maar hoe zorg ik dan dat hij met nr2 gaat verbinden?

Niet, de mesh functionaliteit van die "super"WiFi's zou zelf moeten vaststellen wat het snelste pad is afhankelijk van belasting en veldsterkte.

Dat doen ze blijkbaar niet en dus is het aan KPN om hier eens in te duiken.

Ik ben sowieso geen voorstander van mesh, bij mij worden wifi accesspoints gewoon altijd met een netwerkkabel aangesloten.


Maar hoe zorg ik dan dat hij met nr2 gaat verbinden?

Ik ben sowieso geen voorstander van mesh, bij mij worden wifi accesspoints gewoon altijd met een netwerkkabel aangesloten.

Ik ook, maar in mijn schuur lukt dat dus niet. En ik heb toch echt wifi nodig in de tuin


Hoe gaat het werken als je de nodes eens omruilt van plek? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dus 2 en 3 eens omruilen. Veranderd er dan iets?

 


Hoe gaat het werken als je de nodes eens omruilt van plek? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dus 2 en 3 eens omruilen. Veranderd er dan iets?

 

Ga ik doen, ik kom er op terug

 

Ok, maakt geen bal uit. Node 2 (wat nu dsu op plek 3 hangt) heeft langzame verbinding


En als je die eens reset en opnieuw aansluit in het netwerk? Zie je dan verschil? Of anders alle punten resetten en als nieuw installeren. 


En als je die eens reset en opnieuw aansluit in het netwerk? Zie je dan verschil? Of anders alle punten resetten en als nieuw installeren. 

Had ik ook al gedaan, geen verandering. Nu maar node 1 via een sswitch verderop geplaatst, nu zit alles nog op node 1, maar met goede verbinding


Bekabeld is natuurlijk altijd al beter. Fijn dat het nu goed werkt. Want daar gaat het natuurlijk om.Â