Skip to main content

Sinds enige tijd is het signaal van de SuperWiFi punten niet meer zo super.

situatie:

modem en superwifi 1: begane grond

superwifi 2: 1e etage

1 was bekabeld aangesloten, nu losgemaakt na melding in de app, beide superwifi punten geupdate. Nummer 2 geeft soms groen, maar meestal oranje lampje waarna van tv ook de melding komt ‘wifi niet verbonden'.

Wat kan ik nog meer doen?

Opnieuw installeren wil nog weleens de oplossing zijn. Ik ga er van uit dat je het modem v10a hebt. Hou er wel rekening mee dat de super wifi's niet te ver van elkaar staan. Hoe us de opstelling?


Hi Joep1965,

dank voor je reactie. Aan de opstelling heb ik niets veranderd, die werkte hiervoor prima.

ik heb een KPN Box 12 (Sagemcom)


In de opstelling kunt u niets hebben veranderd, de omgeving kan wel veranderd zijn. Alles opnieuw koppelen of de plek van de superwifi aanpassen zou in praktijk kunnen helpen.


Ik zou sowieso de box 12 even resetten. 


Top, dank! Ga ik morgen de box ook even resetten en vanaf daar weer verder puzzelen.


Laat even weten hoe het afloopt. 


Vandaag de box gereset, superwifi punten opnieuw geinstalleerd, helaas nog geen oplossing voor het probleem. Lampje van de versterker op 1e etage blijft oranje, zelfs nu het superwifi punt dat in de buurt van het modem staat verplaatst is om een deur minder in de weg te hebben.


Zet ze even alle twee naast het modem. Wat gebeurt er dan?


Groen licht. De versterker verschijnt dan in de KPN thuis app. Start op 5 GHz, dan weer 2,4 GHz, en weer naar 5 GHz

Downloadsnelheid beperkt tot 26Mbps, veel lager dan voorheen (begane grond waar modem staat bijna 100Mbps) terwijl de versterkers op nog geen 5 meter van elkaar staan en die op de begane grond op 3 meter van het modem.

Er moet met een update wel iets veranderd zijn, dit is zóveel slechter dan voorheen, hier heb ik ze niet voor aangeschaft 😠


@Nick83 wil jij even meekijken?


Heb je naast de reset van de Box 12 de SuperWifi's ook een reset gegeven? Dus helemaal een schone installatie gestart? Want door de reset van de Box12 heeft deze nieuwe firmware gekregen die mesh ondersteund, hierdoor kan de 12 samenwerken met de SuperWifi's. Voor nieuwe installatie kan je de Thuis app gebruiken. Ik ben benieuwd. 


Beide superwifi punten opnieuw bekabeld verbonden met modem en het installatie proces via de thuis app doorlopen.

Ze kregen vervolgens allebei een update van 7 minuten.


En nu gaat het weer goed?


Sorry, dat was niet helemaal duidelijk. Dit had ik gisteren allemaal al gedaan, maar helaas niet met het gewenste resultaat.


Is het wel beter geworden? Of helemaal niet? Ik denk dat het een goed idee is om de wifi manager eens te doorlopen. Die optimaliseert de wifi. Ik ben benieuwd of dat voor verbetering zorgt. 


Het wordt van kwaad tot erger. Tijdens het doorlopen van de wifimanager kwam het advies om het superwifi punt te resetten. Koppelen lukt vervolgens niet meer. Wat een drama dit zeg. Of ik niets anders te doen heb.


Anyway...het wifipunt van de 1e etage maar weer bekabeld aangesloten op het modem op de begane grond om te connecten. Daarna weer op de 1e etage geplaatst, op de oude plek.

Ziet er voor nu goed uit, hopen dat het zo blijft...

 


Dat het nu weer goed lijkt is fijn. Ik hoop ook dat het zo blijft, zo niet, laat het dan weten. 


Helaas, het wisselt. Blijkbaar is die -81 dBm een grenswaarde tussen een excellent en een poor connection

 


-81dBm is niet "excellent, niet "poor" maar "miserable".


Kan je eens een andere kabel testen? Of een andere poort in het modem proberen? Maakt dat nog verschil? 


Kan je eens een andere kabel testen? Of een andere poort in het modem proberen? Maakt dat nog verschil? 

Maar die verbindingen lopen via wifi dus ik kan even niet plaatsen wat een kabel hiermee te maken zou kunnen hebben.


De reden dat ik überhaupt aan de slag ben gegaan was dat er plotseling signaalverlies optrad, terwijl de opstelling (1 punt bekabeld aan de box 12) altijd hetzelfde was.

Aan de slag gegaan met de Thuis-app waarin de melding stond dat het sinds de update niet meer nodig is 1 punt bekabeld aan het modem te hangen.

wat ik ook probeer, ondanks dat de afstand tussen de 2 superwifi punten nu minder is en er een deur minder tussen de 2 punten zit, die op de 1e etage blijft op die grenswaarde ‘hangen’.

Het lijkt wel of het SWP op de 1e etage rechtstreeks verbindt met het modem, in plaats van via het SWP op de begane grond. 


...die op de 1e etage blijft op die grenswaarde ‘hangen’.

Die -81dBm is echt geen grenswaarde hoor, dat is gewoon erbarmelijk slecht.

Weet je dat elke 3dBm een verdubbeling van de sterkte van het netwerk betekent.

Voor een stabiele netwerkverbinding geschikt voor streaming diensten is een veldsterkte van minimaal -65dBm nodig. -81dBm is dus echt veel te laag.


Kan je eens een andere kabel testen? Of een andere poort in het modem proberen? Maakt dat nog verschil? 

Maar die verbindingen lopen via wifi dus ik kan even niet plaatsen wat een kabel hiermee te maken zou kunnen hebben.

Dan heb ik verkeerd gelezen. Ik dacht dat beide aangesloten waren met een kabel. Excuus. 

 

Heb je nu ook de SuperWifi punten gereset? Of alleen de Box 12? DAt is mij nog niet helemaal duidelijk. En ja, na de update hoeft er geen meer bij het modem te staan.