Skip to main content

Sinds enige tijd is het signaal van de SuperWiFi punten niet meer zo super.

situatie:

modem en superwifi 1: begane grond

superwifi 2: 1e etage

1 was bekabeld aangesloten, nu losgemaakt na melding in de app, beide superwifi punten geupdate. Nummer 2 geeft soms groen, maar meestal oranje lampje waarna van tv ook de melding komt ‘wifi niet verbonden'.

Wat kan ik nog meer doen?

@Bart_Z  Moet die eerste superwifi nu wel of niet bedraad zijn aangesloten na die laatste update ? En ze moeten dus verplicht gereset worden ?

Trouwens die update voor klanten met een Box12 en superwifi's zou toch pas in januari 2022 gebeuren ?

 

SVP een stap voor stap handleiding hiervoor zou handig zijn.


Als de Box 12 de meshupdate heeft ontvangen, dan hoeven de SuperWifi niet meer met een kabel aangesloten te worden, de eerste dus ook niet. Want ze verbinden met de wifi van de box 12. De Box 12 wordt dan de master.  Het is natuurlijk wel goed om ze bekabeld aan te sluiten. 


Ik heb inmiddels meerdere keren zowel het modem als de superwifi punten een reset gegeven.

Hoe weet ik zeker dat mijn modem de meshupdate heeft ontvangen? De thuis app gaf een melding dat de wifipunten niet meer bekabeld aangesloten hoefden te worden na de update.

 


Dat kun je zien door in te loggen op de Box 12. Onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface kun je dan zien welke firmwareversie je hebt. Is dat versie SGEJ10000448, dan heb je de mesh update en hoeft de SuperWifi dus niet meer bekabeld bij het modem te staan. Heb je nog versie SGEJ10000312, dan moet de SuperWifi wel met een kabel aangesloten worden. 


Thanks, de update is inderdaad geïnstalleerd. En het lijkt er dus op dat dat ten koste is gegaan van het bereik.


Als je ze dichter bij elkaar zet, dan gaat het wel goed? Haal ik dat uit jouw reactie? 

Ik ben nu even aan het zoeken waardoor het mogelijk mis is gegaan. 


Dat klopt Bart.

voorheen stond het 1e punt op de begane grond naast het modem, het 2e op de 1e etage.

die 2e heb ik nu moeten verplaatsen naar heel dicht bij de trap, voor de update stond die in een hoek van de woonkamer en functioneerde prima.


En die eerste? Staat die nu heel dicht bij het modem? Of heb je deze al een stuk verder verplaatst? Deze moet niet meer te dichtbij staan.


Die staat nu een meter of 2 à 3 van het modem en er zit een (glazen) deur tussen.


Dat lijkt mij wel goed. Wat ook kan zijn is dat er nu meer via de 5GHz band gecommuniceerd wordt, dit komt ten goede van de snelheid, maar gaat ten koste van het bereik, dat kan verklaren waarom de afstand minder is geworden. 

 


Wat ook kan zijn is dat er nu meer via de 5GHz band gecommuniceerd wordt, 

Ik mag er toch hopelijk vanuit gaan dat de communicatie tussen de "super"WiFi nodes altijd al via 5GHz verliep.


Glas en WiFi zijn over het algemeen niet elkaar beste vrienden. Voor de update was de tweede SuperWiFi met de eerste SuperWiFi verbonden. Nu na de update zal de 2de SuperWiFi waarschijnlijk willen verbinden met de KPN Box. Ondanks dat daar halverwege ergens de eerste SuperWiFi tussen staat. 

Ik zou zeggen: koppel die eerste SuperWiFi gewoon weer bekabeld aan. Want dan zal de 2de SuperWiFi denk ik weer verbinden met de eerste SuperWiFi. 


Glas en WiFi zijn over het algemeen niet elkaar beste vrienden.

Dat geldt voor HR glas, maar gewoon glas van een binnendeur zou mijns inziens niet zoveel impact mogen hebben.