Skip to main content

Bijna 2 weken geleden is er een KPN monteur geweest en heeft de KPN Box 12 aangesloten icm 2 superwifi punten. Mooi glasvezel internet met fijne snelheid. Monteur had 2e superWiFi op een bestaande UTP-kabel aangesloten (voorheen zat daar het modem van Tele2). Dit was nodig omdat in ons appartement de wifisignalen niet goed doorkomen door het materiaalgebruik en de afstanden.  Eerste superwifi zit trouwens verbonden aan de KPN Box 12 en staat direct naast de Box 12. Alles getest, werkte goed en ik heb de monteursbon ondertekend. Ben daarna uit huis vertrokken.

Toen ik ‘s avonds thuiskwam zag ik dat ik geen wifi signaal kreeg op mijn telefoon. En vanaf toen ging het mis. Ik had de Box 12 aan en uit gezet. Dat hielp wel omdat mijn telefoon weer op het wifi netwerk  zat, maar de superwifi’s werkten niet, ondanks dat hun lampjes brandden. Dus in het achterste gedeelte van het appartement geen WiFi signaal. Ik keek op de KPN Thuis app, die ik van de monteur op mijn telefoon moest zetten. Mijn app was verbonden met een ander netwerk (van een van de vele buren). Moedeloos ging ik maar naar bed.

De volgende dag zag ik dat mijn app wel was verbonden met mijn netwerk gelukkig. Heb de installatiestappen opnieuw gevolgd, met behulp van de Thuis app. Maar ik kom er niet uit. Het lijkt alsof de 2 superwifi’s werken (groene lampjes) maar toch blijf ik vermoedelijk alleen WiFi vanuit de Box12 ontvangen. Wat voor ons geen optie is want te weinig bereik door het appartement heen. Ergens herinner ik me vaag dat de monteur zei dat het wifi lampje op de Box 12 vanzelf uit zou gaan omdat de superwifi’s het zouden overnemen. Dit gebeurt niet, het wifi lampje op de box 12 blijft gewoon groen branden. In de Thuis app kan ik trouwens ook niet vinden hoe je de superwifi’s moet installeren als je de 2e superwifi ergens verderop wil neerzetten met UTP-kabel, zoals de monteur dit gedaan had. Heb ook al een paar keer maar geprobeerd om 2e superwifi draadloos neer te zetten op 2e locatie maar het signaal is dan te zwak. En bovendien loopt de app vast als ik een beheerderswachtwoord moet instellen (ik gebruik het beheerderswachtwoord wat de monteur gelukkig voor me had opgeschreven).

Beste mensen, ik ben absoluut niet technisch en loop al bijna 2 weken elke avond opnieuw door de installatie heen met behulp van de Thuis app. Als het al mogelijk is, want vaak is mijn Thuis app verbonden met een ander netwerk van de buren (niet te achterhalen welke buren). Wie kan mij helpen? Hoe installeer je superwifi als je het tweede superwifi punt gebruikt met utp kabel? Waarom blijft wifi lampje branden op Box 12?

Sorry voor het verwarrende en lange verhaal. Als dit te ingewikkeld is moet ik misschien een monteur laten komen maar dat wil ik liever niet ivm de kosten. Ik wilde graag glasvezel maar nu heb ik bijna spijt :(

@G3ORGINA Je moet de wifi van box 12 uitzetten dmv de wifi knop aan de zijkant van je modem.

Deze minimaal 15 sec inhouden. Het groene lampje zou dan uit moeten blijven.

Dat je ze allebei bekabeld hebt aangesloten is prima.


Ik denk dat de SuperWiFi's het prima doen. Ze zenden alleen een andere netwerknaam uit dan dat u denkt dat ze uitzenden. En u bent nu verbonden met het WiFi netwerk van de KPN Box. 

Dus voor de duidelijkheid... de thuis app werkt gewoon? U ziet een vreemde netwerknaam die u niet kent? Maar wel beide SuperWiFi's verbonden? 


@tonymelony dank je. Dit ga ik meteen proberen. Weet jij hoe installatie superwifi’s moet als ik 2e superwifi ergens verderop neer wil zetten met utp kabel?


@G3ORGINA Je moet de wifi van box 12 uitzetten dmv de wifi knop aan de zijkant van je modem.

Deze minimaal 15 sec inhouden. Het groene lampje zou dan uit moeten blijven.

En dan heeft @G3ORGINA dus geen WiFi meer. Lijkt me verstandig om de WiFi naam van de SuperWiFi's eerst gelijk te trekken met die van de KPN Box. 


@tonymelony Wifiknop box 12 heb ik 15 sec ingedrukt gehouden. Lampje gaat kort knipperen maar blijft daarna gewoon groen branden.

@Nick83 De monteur heeft het wifi netwerk een naam gegeven die ik zelf mocht verzinnen. Die naam is heel soms verbonden met de Thuis app. Maar vaker zie ik het netwerk ‘ArcadianDefault’ staan; ik nam aan dat dit het netwerk is van een van de buren. Ik wist niet dat Box 12 en de superwifi’s een andere netwerknaam hebben? Naar mijn weten heb ik maar 1 netwerknaam gekregen.


Ik voel me nu echt een stomme digibeet.


@G3ORGINA Je moet de wifi van box 12 uitzetten dmv de wifi knop aan de zijkant van je modem.

Deze minimaal 15 sec inhouden. Het groene lampje zou dan uit moeten blijven.

Dat je ze allebei bekabeld hebt aangesloten is prima.

@tonymelony bedoel je dat ik de 2e superwifi niet eerst dichtbij de box 12 moet zetten tijdens installatie/update en dan pas hoef te verzetten naar de tweede locatie verderop in huis? Met andere woorden dat ik 2e superwifi meteen tijdens installatie al op tweede locatie kan neerzetten met utp?

De tweede locatie is circa 15 meter verwijderd van Box12 en 1e superwifi. De wifi straling komt heel slecht door op tweede locatie. Wel dezelfde etage (appartement).


De 2de SuperWiFi is toch met een utp kabel verbonden? Dan loopt de verbinding via die kabel. En niet door de lucht. Of die kabel nu 2 meter is of 15 meter, dat maakt niets uit. Lekker daar laten staan.


@G3ORGINA Ja je kan de 2e Superwifi meteen (tijdens installatie) op de tweede locatie neerzetten omdat hij bekabeld is aangesloten. 

De wifi naam (SSID) die jij verzonnen had en in je modem staat dient zoals Nick zegt hetzelfde te zijn in je Superwifi's.

Als dit zo is dan nogmaals via die knop aan de zijkant van je Modem je wifi uitzetten. Net zolang inhouden tot dat hij uit blijft. Probeer maar eens langer dan 15 sec.


Als je de thuis app opent ziet u dit:

Wat is er bij u anders?


@Nick83 af en toe ziet het beginscherm van mijn Thuis app er zo uit als op jouw afbeelding. Inclusief alle mogelijkheden zoals snelheid testen etc. Er staat dan ook mijn eigen gekozen netwerknaam.

Maar vaker zie ik het volgende:

En ik dacht dus dat dit een netwerk van de buren is? Maar bedoel je dat dit mijn superwifi’s zijn die een eigen netwerk gestart zijn?


Ik denk het. Kun je de stekkers van beide SuperWiFi's even uit het stopcontact halen en een paar minuten later ze er weer in doen?


@Nick83 superwifi’s beide paar minuten uit stopcontact gehad. Daarna weer ingeplugd en gingen de lampjes knipperen op de superwifi’s (allebei bekabeld), ook wifi lampje op Box 12 knipperde en brandt inmiddels groen. 

Lampje superwifi #1 brandt groen, lampje superwifi #2 brandt oranje.

KPN thuis app is verbonden met netwerk ArcadyanDefault.


Heb geprobeerd in te loggen op de superwifi om zo netwerk ‘ArcadyanDefault’ te beheren. Dit heb ik gedaan met behulp van de KPN Thuis app. Moest de QR code scannen op achterkant van superwifi > beheerderswachtwoord komt automatisch in beeld na het scannen (zelfde als admin password op sticker achterkant superwifi). Maar de app zegt dat dit wachtwoord niet correct is.

Voor de zekerheid naar superwifi #2 gelopen en die QR code gescand maar dat wachtwoord is ook niet goed. Als laatste poging het beheerderwachtwoord ingevoerd dat de KPN monteur voor mij had opgeschreven maar dat wachtwoord is ook niet correct. Wat kan ik nu nog doen?


Eigenlijk vind ik dat KPN die monteur gewoon nog maar eens langs moet sturen. Uiteraard kostenloos. Want deze gang van zaken slaat nergens op.

Dat beheerderswachterwoord is misschien voor de KPN Box. Kunt u daarmee inloggen op:

http://mijnmodem.kpn

?

Ik hoop dat je daar op binnen komt.


Wat een gedoe allemaal @G3ORGINA. Ik snap dan ook wat je baalt. Ben je er al uit? Want is het gelukt om in te loggen?

Anders wil ik je adviseren om zowel de Box 12 als de SuperWifi's te resetten door middel van een scherp voorwerp in het resetgaatje. Sinds kort heeft de Box 12 een nieuwe update die mesh ondersteunt. Dat betekent dat die samen met de SuperWifi's een wifinetwerk uitzendt. Zo heb je dan straks op apparaten die hetzelfde netwerk uitzenden. 

Als je dan de apparaten gereset hebt, kun je nogmaals met de Thuis app het netwerk opnieuw installeren. Gaat het dan wel goed? 


@Bart_Z dank voor je bericht. Het is tot nu toe nog steeds niet gelukt om de superwifi’s werkend te krijgen. Ik zal vanavond laat als ik thuis ben de reset doen die jij aanraadt. Wie weet gaat het dan lukken.


Ik ben heel erg benieuwd. 


@Bart_Z Box 12 en superwifi’s gereset en uiteindelijk werkend gekregen, maar zonder behulp van de Thuis app. Het installeren via de Thuis app lukte steeds niet dus uiteindelijk zonder gedaan, via een KPN manual van internet. 

Helaas kan (en durf) ik de Thuis app nu niet te gebruiken, veel te blij dat de superwifi’s nu inmiddels werken. We hebben besloten het zo maar even te laten. Wie weet dat ik me ooit nog eens durf te wagen aan de app.

In ieder geval bedankt iedereen die meegedacht heeft!


Top dat het nu werkt, dat is het belangrijkste! :)