Skip to main content

Hoi! 

Ik heb de nieuwe update van de SuperWifi’s al een tijdje, maar het zorgt eigenlijk voor meer problemen dan oplossingen met mijn wifi-verbinding. Situatie is als volgt:

Woonkamer: Experiabox

Zijkamer: Superwifi 1, draadloos, groen lampje. Alles werkt, lekker snel.

Werkkamer: Superwifi 2, draadloos, oranje lampje, erg traag.

De afstand tussen de zij- en werkkamer SuperWifi’s is echt maar een meter of 5 - 7. Het stomme is: als ik de SuperWifi in de zijkamer uitzet, dan blijft de Werkkamer functioneren met een oranje lampje. Mijn theorie is dus dat de werkkamer SuperWifi met de Experiabox verbonden is, en niet met de andere SuperWifi. Terwijl die afstand is te groot waardoor de verbinding slecht is.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Werkkamer SuperWifi via mesh verbindt met de Zijkamer SuperWifi, in plaats van rechtstreeks met de Experia? Dat zou mijn probleem moeten verhelpen.

Dank!

Dit probleem is eerder voorgekomen. U heeft waarschijnlijk een v10a met de laatste software update die de superwifis draadloos kan laten werken. Er zit waarschijnlijk een probleem in het selectie mechanisme van de superwifis die nu een voorkeur hebben voor de v10a. Dit moet via een software update worden opgelost door KPN. Mogelijk in een volgende update.

Een truc om te proberen (wel theoretisch geredeneerd dus geen garantie)

  1. Sluit de superwifi die nu groen staat (op 5 ghz verbonden) tijdelijk met een ethernetkabel aan op de v10a
  2. Zet nu de wifi uit op de v10A  (wifi knop ingedrukt houden totdat deze uitgaat). De verbinding met de oranje superwifi wordt nu verbroken.
  3. De oranje superwifi nu herstarten (power uit en aan). Deze zal na herstarten nu gedwongen worden om verbinding te maken met de bekabeld aangesloten superwifi.
  4. Nu wifi van de v10a weer aanzetten.
  5. Nu de tijdelijke ethernetkabel van de superwifi verwijderen.

Hopelijk blijft de tweede superwifi nu draadloos verbonden op 5Ghz aan de eerste.

Geen ideale situatie maar mogelijk levert het iets op. Tevens melding doen dat dit probleem gefixt moet worden.


Hoi @dennisHNLU, we helpen je hier graag op weg met je SuperWifi. Het geheel is een mesh netwerk, dat wil zeggen dat alle apparaten met elkaar verbinden. Het idee is dat elk apparaat verbindt met degene die het dichtst bij staat. Fijn dat je gegevens ook al in je forumprofiel staan, zodoende zie ik dat je inderdaad een Experia Box V10A hebt, zoals @BruisTablet al vermoedde. De Experia Box V10A heeft een tijdje terug de mesh update gehad dat voor deze onderlinge mesh verbinding zorgt.

De kleur van de lampjes geeft aan met welke frequentie de SuperWifi verbonden is; oranje is verbonden met 2,4 GHz, groen met 5 GHz. Het oranje lampje betekent dus niet per definitie dat de verbinding slecht is, alleen dat het via 2,4GHz verbonden is. Het kan dan daarnaast alsnog wel zijn dat dit SuperWifi punt met de Experia Box verbindt, zoals jij vermoedt. Daarvoor kan je de stappen van bruistablet hierboven volgen. We horen graag of het is gelukt!


Helaas werkt de truc niet. De “oranje” superwifi schakelt over naar de v10a zodra ik de kabel loskoppel van de “groene” superwifi. 
 

Enig idee wanneer een update dit gaat verhelpen? Ik zit nu echt met onnodig langzaam internet in een deel van het huis omdat de mesh-functie praktisch niet werkt.

 

edit: excuus trouwens voor de late reactie, het lukte me niet eerder om dit te proberen. En dank voor het meedenken.


Dag allemaal.
Ik heb een dergelijk probleem. Superwifi (mesh) is een mooi systeem. Maar het is raar dat je bij een afzonderlijke versterker de signaalbron niet handmatig kunt wijzigen. De verst dan de router verwijderde versterker zou als signaalbron de versterker moeten hebben die er vlakbij staat. Maar dat is niet het geval. De signaalbron blijft de primaire versterker die bij de router staat.

Ik heb een V10. Krijg ik ook een update voor dit probleem?

Dankjewel voor je aandacht.


Ik heb een V10.

Heb jij een V10 (zonder a) of een V10a?


V10

Goeie tekst onder je bericht!


Er zal geen firmware update komen voor de V10 (zonder a). De wifi van de V10 wordt uit gezet en that's it, verder heeft de V10 eigenlijk geen inbloed op de werking van het mesh netwerk.

Wat versta je nu onder "signaalbron" en wat is de problematiek die je ervaart?


Ik heb 3 versterkers. Laten we ze A B en C noeme. A is bedraad vanuit de router. B staat op 10 meter van A en heeft A als signaalbron. C staat op 6 meter van B en heeft niet B als signaalbron maar A. C springt vaak op oranje. Trage wifi. Ik snap niet hoe ik kan regelen dat C niet A maar B als signaalbron gebruikt. De afstand tussen C en A is 16 meter. De afstand tussen C en B is 6 meter.


ik vermoed dat die wifi apparaten naar signaalsterkte kijken, en de kortste afstand hoeft niet per definitie het sterkste signaal op te leveren.

Heb je die befaamde wifimanager als eens geprobeerd?


Installeer eens de WiFi Anlayzer app op een Android tablet of telefoon en meet de veldsterkte van A en B op de locatie van C.

Hoeveel dBm meet je?


ik vermoed dat die wifi apparaten naar signaalsterkte kijken, en de kortste afstand hoeft niet per definitie het sterkste signaal op te leveren.

Heb je die befaamde wifimanager als eens geprobeerd?

Ja zeker. Maar daarin kun je niets veranderen per versterker.


Installeer eens de WiFi Anlayzer app op een Android tablet of telefoon en meet de veldsterkte van A en B op de locatie van C.

Hoeveel dBm meet je?

-80 of -90

Ik weet niet hoe je A en B apart kunt meeten.


Installeer eens de WiFi Anlayzer app op een Android tablet of telefoon en meet de veldsterkte van A en B op de locatie van C.

Hoeveel dBm meet je?

-80 of -90

Ik weet niet hoe je A en B apart kunt meeten.

Dat is natuurlijk erbarmelijk slecht.

Je kunt in de weergave "accesspointlijst" op de drie puntjes naast de SSID klikken om de individuele accesspoints te zien.

 

P.S. Ik hanteer een grens van -65dBm voor wifi dat geschikt is voor streaming diensten. Lagere waarden vragen eigenlijk om een extra accesspoint. 

Weet overigens dat elke -3dBm een halvering van de sterkte van de wifi betekent. Jouw -80 dBm betekent dus feitelijk dat de sterkte van de wifi nog maar 3,125% is van de waarde die ik als ondergrens hanteer.


Hoi @dennisHNLU, we helpen je hier graag op weg met je SuperWifi. Het geheel is een mesh netwerk, dat wil zeggen dat alle apparaten met elkaar verbinden. Het idee is dat elk apparaat verbindt met degene die het dichtst bij staat. Fijn dat je gegevens ook al in je forumprofiel staan, zodoende zie ik dat je inderdaad een Experia Box V10A hebt, zoals @BruisTablet al vermoedde. De Experia Box V10A heeft een tijdje terug de mesh update gehad dat voor deze onderlinge mesh verbinding zorgt.

De kleur van de lampjes geeft aan met welke frequentie de SuperWifi verbonden is; oranje is verbonden met 2,4 GHz, groen met 5 GHz. Het oranje lampje betekent dus niet per definitie dat de verbinding slecht is, alleen dat het via 2,4GHz verbonden is. Het kan dan daarnaast alsnog wel zijn dat dit SuperWifi punt met de Experia Box verbindt, zoals jij vermoedt. Daarvoor kan je de stappen van bruistablet hierboven volgen. We horen graag of het is gelukt!

Ik heb hetzelfde probleem en nog steeds geen oplossing. De ene versterker maakt geen verbinding met andere, ook niet als ik 'm er vlakbij zet. Ze maken allebei verbinding met de bekabelde versterker. En dat is een probleem om dat van de twee extra versterkers , er een te ver weg staat voor een goed signaal van de hoofdversterker. 
En heb ik ook nog een een V10 en geen V10A. Waarom kan ik die niet omruilen, zelfs tegen betaling?!


Na vaak proberen is het trucje eindelijk gelukt, maar na een aantal dagen koos de superwifi met problemen er toch weer voor om verbinding te maken met de v10a ipv de andere superwifi. Misschien is de stroom er even kort af geweest?

Het is echt heel onhandig en tijdrovend als ik continu deze stappen moet herhalen… wordt er een update of iets dergelijks verwacht waarbij we meer controle hebben over welk mesh-point met welke verbindt? Of waar in ieder geval de voorkeur voor de v10a (ook al is de verbinding veel slechter) uit is gehaald?

Want op deze manier werkt het dus juist niet als een mesh-systeem 🤷🏼‍♂️