Skip to main content

Van mijn Netgear Prosafe Plus switch GS 105E zijn inmiddels alle poorten bezet en ik heb nog tenminste één andere nodig om een smart tv aan te sluiten, dus zal ik een grotere moeten kopen. Aan welke eisen moet deze voldoen? Ik zie bijvoorbeeld de GS 108 in twee uitvoeringen, een 'gewone’ en de GS108PE met vier gele poorten.

Of kan ik een tweede GS 105E afnemen van KPN en die achter de eerste zetten en gewoon doorverbinden met een netwerkkabel? Graag advies, waarvoor alvast dank!

Hallo @Frits9 

Beide opties zijn mogelijk. Switches mag je ‘doorlussen’ en dus achter de eerste GS105E plaatsen.
De ‘gewone’ GS108E is ws. voldoende, tenzij je de PoE * functie van de GS108PE nodig hebt voor de voeding van aangesloten apparaten.
Deze switches ondersteunen IGMP Snooping, noodzakelijk als je ook iTV ontvangers erop aansluit. 

*(Power over Ethernet)


Je kunt natuurlijk een 2de bestellen bij KPN. Anders moet je deze hebben:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Als je er tv ontvangers op aan wilt sluiten althans. Als je er geen tv ontvangers op aan wilt sluiten, dan zijn er ook wel goedkopere alternatieven.


Hallo @Frits9 

Beide opties zijn mogelijk. Switches mag je ‘doorlussen’ en dus achter de eerste GS105E plaatsen.
De ‘gewone’ GS108E is ws. voldoende, tenzij je de PoE functie van de GS108PE nodig hebt voor de voeding van aangesloten apparaten.

En het extra grote voordeel van Switches ‘doorlussen” is dat een werkelijk groot LAN hier gewoon sneller door wordt omdat er minder collisions voorkomen (het voorkomen hiervan is de basis van elk IEEE 802 protocol). 


Veel dank voor deze prima tip, ik heb inmiddels een extra GS105E besteld


Ik heb in totaal (incl modem) circa 18 poorten nodig. Welke switch zou aan te raden zijn? Iets met 16 poorten zou dan genoeg moeten zijn.


Hallo @Berry12 , als je op switch ook de tv-decoder aansluit moet deze ook over IGMP-snooping beschikken.


Dank. Ja, er moeten ook een aantal tv decoders op. Heeft iemand een tip?


Dank. Ja, er moeten ook een aantal tv decoders op. Heeft iemand een tip?

Ik gebruik zelf een Netgear GS116Ev2

Die werkt met itv van kpn 

https://www.netgear.com/nl/business/wired/switches/plus/gs116ev2/

Helaas schaars tekoop en een stuk duurder geworden 

 


Het is altijd al zo geweest dat grotere switches relatief duur zijn. De reden is dat grotere switches meer voor de zakelijke markt zijn en op de zakelijke markt liggen de prijzen vrijwel altijd hoger.

Je kunt dan ook beter bijvoorbeeld twee GS108Ev3's kopen.


Deze kan ook TP-Link TL-SG116E

Koop het bij een (web)winkel dat u het wel retour kan doen 

Tp-link switchen willen wel eens moeilijk doen met itv van kpn (igmp snooping)

Maar vaak gaat dat wel goed 


Ik heb in totaal (incl modem) circa 18 poorten nodig. Welke switch zou aan te raden zijn? Iets met 16 poorten zou dan genoeg moeten zijn.

Als je nog enkele reserve poorten over wilt hebben, voor toekomstige uitbreidingen kun je ook een 24 poorts switch nemen?

Eerder bij een organisatie goede ervaringen met deze Netgear 24 poort switch.


Ik heb in totaal (incl modem) circa 18 poorten nodig. Welke switch zou aan te raden zijn? Iets met 16 poorten zou dan genoeg moeten zijn.

Als je nog enkele reserve poorten over wilt hebben, voor toekomstige uitbreidingen kun je ook een 24 poorts switch nemen?

Eerder bij een organisatie goede ervaringen met deze Netgear 24 poort switch.

dat is inderdaad een top switch

deze heb ik zelf ook in de meterkast hangen

ik heb versie 4 (v4) (ventilator loos)

let wel op bij eerdere versies (v1 en v2) dacht ik dat er een ventilator in zit

deze switch heb ik tijdelijk getest met de tv ontvanger werkt goed

tijdelijk omdat ik de tv ontvangers normaal direct op de fritzbox heb aangesloten

en al dat andere achter een 2e router (netgear r9000)

 


In een consumenten omgeving zie je juist vaak dat er kleinere switches gebruikt worden.

Zo heb ik 14 netwerkkabels die vanuit mijn meterkast naar de verschillende uithoeken van mijn woning gaan. Hiervoor heb ik twee Netgear GS108Ev3's in mijn meterkast hangen.

Bij de TV's en in mijn werkkamer staan in totaal vier Netgear GS105Ev2's waarbij op elk meerdere apparaten aangesloten zijn. Hiermee voorkom ik dat er nog meer kabels naar de meterkast hadden moeten lopen.


Dank voor de reacties, duidelijk!