Skip to main content
Vraag

Systemen geven aan dat ik een 200/20 abonnement heb op glasvezel ipv 200/200

• February 12, 2026
  • 15 reacties
  • 172 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb al geruime tijd glasvezel internet. 

Werkt op zich redelijk, echter is mijn abonnement opgewaardeerd.…

Van 100 naar 200 mb toen begon de ellende, overal in de systemen staat 100 / 10 en na de update 200 / 20, dit zou verder wel door de administratie support worden opgelost. 

Nu maanden later nog steeds  administratieve fout!!

15 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Had ik ook. Er staat 20, maar als je de speedtest doet zal je zien dat de upload ook 200 is, ​@Bammy. Bij mij zat het er zelfs boven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 12, 2026

Dit is bij iedereen. 

50/5, 100/10, 200/20 ook bij glasvezel met symmetrische snelheid. 

Is alleen visueel dingetje in MijnKPN. En al heel lang.

Dit weergave dingetje is na 4 jaar nog steeds niet aangepast. Zal te maken hebben met het feit dat 100 en 200 ook nog steeds via koper geleverd worden. En kpn geen onderscheid maakt. Bij weergave 100/100 zou hetzelfde abonnement via koper dan weer niet kloppen. 

Onder "internetsnelheid aanpassen" zie je de echte huidige snelheden! 😀👍.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

beste ​@PeterG & ​@Ratonesque ,

Speedtest etcetera is mij bekend. Het is te makkelijk op te lossen, een haakje "xDSL" en een haakje "Glas" met daaronder de juiste snelheden. Kwestie van de database juist inrichten en voila probleem getackeld 🙊 dat hoeft geen jaren, maanden of weken te duren.

Benieuwd naar een KPN moderator reactie 😁

Groet,

Bammy

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 13, 2026

Dus beide dan. Echter je zult versteld staan van hoeveel mensen niet weten of ze FttH of DSL hebben.

Als je het 500 Mb/s, 1 Gb/s of 4 Gb/s hebt is die notatie er niet. Die verkoopt kpn alleen via FttH.

Maar zeker als je van DSL afkomt en met hetzelfde abonnement gaan FttH bent staat er altijd de kopersnelheid.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

hoi ​@PeterG ,

Zekers weten veel mensen de juiste terminologie niet, FttH is Glas(vezel) xDSL is de verbinding die middels de telefoondraad 'loopt' (werkt).

Als de KPN hier dus een scheiding ( administratief ) kan maken scheelt het 'azijnzeikers' een hoop ellende 🙄

Nog leuker, als ik mijn abonnement tweak ( aanpas ) volgens de verlenging betaal ik € 0,40 minder per maand voor hetzelfde internet abonnement 😂 🤣 😂

Groet,

Bammy 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 13, 2026

De scheiding tussen abonnement via koper DSL of glas FttH is juist medio 2014 losgelaten. 

Als je een 100 of 200 abonnement begint op glas wordt 100/100 300/20 vermeld.

-> Kom je met het abonnement van koper naar glas dan blijft de koper snelheid vermeld, maar heb je wel symmetrische download hoor.

Onder "internetsnelheid aanpassen" staat altijd de actuele stand van zaken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

De scheiding tussen abonnement via koper DSL of glas FttH is juist medio 2014 losgelaten. 

Als je een 100 of 200 abonnement begint op glas wordt 100/100 300/20 vermeld.

-> Kom je met het abonnement van koper naar glas dan blijft de koper snelheid vermeld, maar heb je wel symmetrische download hoor.

Onder "internetsnelheid aanpassen" staat altijd de actuele stand van zaken. 

Ik begon op FttH en toch verschil in snelheid??

Verschil mag worden uitgelegd door de KPN 😁

Groet, 

Bammy

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Bammy . 

Ik snap heel goed dat dit verwarrend en eerlijk gezegd ook gewoon irritant is. Je verwacht na een upgrade duidelijkheid, geen maandenlange administratieve soap waar zelfs de systemen zelf de draad kwijt lijken te zijn.

Het belangrijkste om voorop te stellen: op glasvezel krijg je daadwerkelijk een symmetrische snelheid geleverd. Met andere woorden, je verbinding hoort gewoon de hogere upload- én downloadsnelheid te halen. Dat kun je inderdaad zelf controleren met een speedtest, en daar zien we in de praktijk ook dat dit klopt.

Wat je in MijnKPN ziet (zoals 200/20 in plaats van 200/200) is een weergavefout in de systemen. Dat heeft te maken met hoe snelheidsprofielen historisch zijn ingericht voor zowel koper als glasvezel binnen dezelfde leverstraat. Daardoor blijft soms de “minst gunstige” notatie staan, ook al levert de verbinding in werkelijkheid meer. Het aanpassen daarvan klinkt simpel, maar raakt meerdere processen en klantgroepen tegelijk. Daarom is dit helaas geen wijziging die even snel door te voeren is en heeft het intern ook niet de hoogste prioriteit gekregen. Niet ideaal, wel de realiteit.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw feedback terecht is. Duidelijke informatie hoort gewoon te kloppen. Ik geef dit signaal daarom opnieuw door richting de verantwoordelijke teams binnen KPN, in de hoop dat dit soort cosmetische maar verwarrende verschillen uiteindelijk toch wordt rechtgetrokken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

hoi ​@Erwin van KPN ,

Zoals je zelf ook aangeeft, het is cosmetisch niet in orde.

Simpelweg twee haakjes in de database en klaar 🤣

We wachten af wanneer de champagne open kan knallen.

Groet

Bammy 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

Op verzoek van ​@Erwin van KPN wat screenshots,

Hier staat de xDSL snelheid

Ga je verder naar het besteloverzicht;

Dus mijn huidige pakket zou nog 100 / xx zijn ??

Nog een addertje onder het gras, nu heb ik 2 tv boxen, daardoor het Opnemen pakket gratis. Als ik die nu opzeg / annuleer blijft dat pakket gratis ?? Dat bespaart mij € 72,- per jaar !!

Groet, 

Bammy

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Hé, dat is typisch. 

Bij mij staat onder Jouw huidige snelheid wél de symmetrische snelheid. Daar mag ​@Erwin van KPN bij jouw dus wel even een check doen, vind ik.

En onder abonnement gegevens staat het hier ook fout.

Ik neem aan dat een speedtest wel goed uitkomt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 16, 2026

bij Fast

Snelheid 200 Mbps

Latentie ongeladen  4 ms  Geladen 56 ms

Upload Snelheid 200 Mbps

KPN

ping  10 ms

jitter 2 ms

download 199.1 Mbps

upload  244.6 Mbps

Groet, 

Bammy

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Het feit dat je systemen
200/20 Mbit/s aangeven in plaats van de verwachte 200/200 Mbit/s op glasvezel, komt meestal door een van de volgende drie redenen:
  • Abonnementsvorm: Sommige providers, zoals KPN of oudere pakketten van Odido, boden in het verleden (of op specifieke netwerken) asymmetrische snelheden aan waarbij de upload lager is dan de download. Bij "echte" glasvezel is de snelheid synchroon (bijv. 200/200), maar bij sommige instap- of actiepakketten wordt de upload softwarematig beperkt.
  • Technisch Netwerk (Kabel vs Glas): Soms wordt een verbinding via de kabel (Coax) per abuis als "glasvezel" gecommuniceerd omdat het netwerk tot aan de wijkkast uit glasvezel bestaat. Bij kabel-internet van Ziggo is een verhouding van 200/20 heel gebruikelijk, omdat de upload daar technisch altijd lager is.
  • Systeemaanpassing: Als je onlangs je abonnement hebt verlengd of aangepast, kan een eerdere "gratis snelheidsverhoging" zijn vervallen, waardoor je bent teruggezet naar een standaardprofiel met een lagere upload. 

Wat kun je doen?
  1. Check de factuur: Kijk op je laatste factuur van je provider (bijv. in Mijn KPN of Mijn Odido) welk specifiek product er staat vermeld.
  2. Klantenservice: Neem contact op om te vragen of je profiel op synchroon gezet kan worden. Bij de meeste glasvezelproviders is 200/200 de standaardnorm.
  3. Speedtest: Voer een bekabelde test uit via de KPN Speedtest of Ookla om te bevestigen of de beperking in het modem of in de administratie zit. 
Bij welke provider zit je momenteel en heb je onlangs je abonnement gewijzigd?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 16, 2026

hoi ​@Erwin van KPN ,

Zoals je zelf ook aangeeft, het is cosmetisch niet in orde.

Simpelweg twee haakjes in de database en klaar 🤣

We wachten af wanneer de champagne open kan knallen.

Groet

Bammy 

Ik snap best je irritatie, maar ik krijg altijd de kriebels als iemand zegt “kleine moeite om een ssstukje software aan te passen” terwijl je niet voor het bedrijf werkt. Sommige dingen zijn bijzonder complex, en misschien zit er aan een bepaalde regel wel 100e condities vast die dan opeens allemaal breken. En bij een bedrijf met letterlijk miljoenen klanten is dat niet iets wat je wilt hebben. Ik ben geen programmeur, maar weet wel dat je bij programmeren nooit moet denken dat iets even en simpel kan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 16, 2026

hi ​@Ik_Combineer ,

Jammer weer een techneut zonder humor.

Ik schreef al "Simpelweg twee haakjes in de database en klaar 🤣 " dus zwaar cynisch.

Eventjes iets aanpassen is geen sinecure en dient goed gestructureerd te worden uitgevoerd.

Morgen schijnt weer de zon ☀️ ( ja ergens op de globe zó mogelijk ook bij ons ).

Vriendelijke groet,

Bammy