Skip to main content

Sinds 24 juli zijn we overgestapt van T-Mobile naar KPN naar het 1000Mb glasvezel aansluiting.
Als we de internetsnelheid testen via de ‘speedtest voor glasvezel’ van KPN met een PC direct aangesloten op de modem met een CAT 6 UTP-kabel krijgen we bijgesloten resultaten. Waarom komen we niet in de buurt van de 1000Mb?
 

 

Meet even met de app van Ookla op je bekabelde pc. Die is het beste.


@Joep1965, vandaag de snelheid getest met de app van Ookla met zowel een pc direct op de modem aangesloten als een pc die elders in het netwerk zit…
download-snelheid op de Ookla-app geeft op beide PC’s een snelheid van rond de 940 Mbps.
upload-snelheid is op beide PC’s afwijkend…. direct op het modem: 930 Mbps en die elders in het netwerk: 820 Mbps


Hallo @HaMaNetgear perfecte waarden toch? Ik heb ook gemiddeld 930/930Mbit/s met af en toe uitschieters naar boven en beneden.

 


Ik sluit me helemaal bij @JanD . Het ziet er gewoon prima uit. Schommelingen blijf je altijd houden.


Hier kan ik niks aan toevoegen. Mooie waarden. 


Dan heb je nog een beste snelheid. Hier halen we de snelheid vh oude abonnement niet eens meer. Kom net op 65 mbs upload en download. Oftewel nog minder dan we hadden met het 200mbs abonnement 🙈


@Cvp71 dan moeten we op zoek naar de oorzaak. Kan je iets meer vertellen?


@Cvp71 maak even een nieuw topic aan. Dat werkt beter dan reageren op een topic van 2 maanden oud.


Ik had tot vandaag een basisabonnement van 50Mb en ben ingegaan op de actie van KPN om 3 maanden een 100 MB aansluiting te proberen. Ik maak sinds oktober 2022 gebruik van een glasvezelverbinding. Bij de basisaansluiting van 50 Mb haalde ik nog niet de helft van de beloofde snelheid.  Nu met de 100 Mb-aansluiting 19,8 down en 15,8 up. Totaal niet de beloofde 100 Mb. Zelfs niet bij benadering. Hoe kan dit en wat moet of kan ik doen om dit beter te krijgen?


Dag @Sjaak48 meet je dat met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?


Ik had tot vandaag een basisabonnement van 50Mb en ben ingegaan op de actie van KPN om 3 maanden een 100 MB aansluiting te proberen. Ik maak sinds oktober 2022 gebruik van een glasvezelverbinding. Bij de basisaansluiting van 50 Mb haalde ik nog niet de helft van de beloofde snelheid.  Nu met de 100 Mb-aansluiting 19,8 down en 15,8 up. Totaal niet de beloofd 100 Mb. Zelfs niet bij benadering. Hoe kan dit en wat moet of kan ik doen om dit beter te krijgen?

Hallo @Sjaak48 is die snelheid wèl bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks op de router en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

met een 100/100Mbit/s verbinding moet je zeer ruim die snelheden bekabeld kunnen halen.

Ik haal bekabeld gemiddeld 120/150Mbit/s bij mijn 100/100-verbinding.

 

 


Ik heb inderdaad geen vaste verbinding vanaf mijn laptop naar de router gebruikt. Alleen met de WiFi getest. Ik ben nu op zoek naar een geschikte kabel om de ruim 10 meter te overbruggen. Bedankt voor jullie snelle reactie: Joep1965 en JanD.


Hallo @Sjaak48 , als je ook een tv-abo hebt van KPN heb je ooit een keer een 10 meter lange netwerkkabel ontvangen bij de tv-decoder.

 


@Sjaak48 Desnoods stuur ik eentje op. Laat maar weten.


Beste Erwin, bedankt voor het aanbod maar dat is niet nodig. Ik heb een kabel van mijn zoon geleend en daarmee getest. Met de kabel kwam ik nu op de volgende snelheid: 113,4 down en 115,0 up. Dus dat is dus prima. Ook de WiFi was dit keer voldoende. Wat echter nog steeds niet snel gaat is de verbinding via het elektriciteitsnet met Devolo-apparatuur (op advies van KPN en bij KPN aangeschaft). Ook de TV is zo aangesloten (in de huiskamer) en doet het prima maar met de laptop boven op zolder is de snelheid zeer slecht te noemen.


Dit is de huidige snelheid van mijn WiFi

 


En volgens KPN heb ik nu een 100Mbp-glasvezelverbinding.


Ah, Devolo. Dat is weer een verhaal apart.  

Hoe zit dat precies aangesloten?  Hoeveel devolo's zijn er in het spel? Ik gok voorlopig 3.  

Eentje bij het modem. Eentje bij de tv en die andere dus boven?  Hoe is je laptop daar dan op aangesloten? Met een kabel? 


De laptop op de zolderkamer is dan aangesloten op de Devolo met een kabel.


Wat echter nog steeds niet snel gaat is de verbinding via het elektriciteitsnet met Devolo-apparatuur (op advies van KPN en bij KPN aangeschaft). Ook de TV is zo aangesloten (in de huiskamer) en doet het prima maar met de laptop boven op zolder is de snelheid zeer slecht te noemen.

Hallo @Sjaak48 Devolo’s gebruiken gecombineerd voor internet en tv wordt door KPN afgeraden, je gebruikt ze óf om te internetten, óf om tv kijken, nooit gecombineerd.

Voor de zolder moet je dus nog een goede oplossing zien te vinden, het beste is bekabeld, of anders een wifi accesspoint die bekabeld aan het modem is aangesloten.

 

 


Hallo JanD,

bedankt voor je reactie maar een kabel vanaf mijn modem tot de zolderkamer is helaas geen realistische optie. Ook een wifi accesspoint bekabelen aan mijn modem is geen optie. Zou een WiFi-versterker misschien een oplossing kunnen zijn? Want dan ben ik niet meer afhankelijk van de Devolo1200.


Hallo JanD,

bedankt voor je reactie maar een kabel vanaf mijn modem tot de zolderkamer is helaas geen realistische optie. Ook een wifi accesspoint bekabelen aan mijn modem is geen optie. Zou een WiFi-versterker misschien een oplossing kunnen zijn? Want dan ben ik niet meer afhankelijk van de Devolo1200.

Hallo @Sjaak48 dat kan een oplossing zijn, maar die bij voorkeur ook eerst bekabeld aan het modem, als dat niet lukt, kan draadloos ook, maar haal je niet de optimale snelheid.


Ik zou 1000 mbps moeten hebben maar heb amper 70!!! (WiFi) Alles op nieuw aangesloten en opgestart maar het helpt totaal niet!! Ik ben bij Ziggo weggegaan vanwege de vele storingen maar ben van de regen in de drup gekomen!! KPN, please help me!!!!


Als u meet terwijl u gebruik maakt van de 2.4ghz band dan is die snelheid prima. Voor hoge snelheden moet u gebruik maken 5ghz band.


Waar kan ik zien of ik 2.4 of 5 ghz band heb?