Skip to main content

Goedendag,

 

Ik ben overgestapt naar KPN, met 1Gbps internet en sinds een tijdje heb ik een KPN box 12. Via een ethernetkabel krijg ik 700-800Mbps, maar via WiFi slechts 350Mbps. Deze snelheid is gemeten in dezelfde kamer als het modem op ong 4m afstand en er pal naast.

  • Ik heb geprobeerd het kanaalbreedte en het kanaal van de wifi the veranderen, maar dit hielp niet.
  • De modem is gereset
  • De netwerk kaart van de laptop kan hogere snelheden aan

Waardoor zou dit kunnen komen?

Met welke speedtest meet je de wifi? En ben jij de enige gebruiker op dat moment?


Met welke speedtest meet je de wifi? En ben jij de enige gebruiker op dat moment?

Met de KPN speedtest. Mijn laptop was het enige apparaat wat op de WiFi zat op dat moment. De Wifi kaart in de laptop zou ook in prooncipe 800-900 Mbps aan moeten kunnen


Wil je op de laptop de app van Ookla installeren? Dat is de meest betrouwbare speedtest. Ben benieuwd wat er dan uitkomt. 


De snelheid bekabeld is ook te laag, moet boven de 900Mbit/s uit kunnen komen. 

De wifisnelheid hangt onder andere af met wat voor apparaat via welke 5.0 band, N, AC of AX

Bij N kom je niet hoger dan ongeveer 150Mbit/s, via de AC band is dit inderdaad ongeveer 300Mbit/s en via AX ongeveer 800Mbit/s


@JanD weet jij hoe de box 12 standaard ingesteld staat wat dat betreft?


Hallo @Joep1965 , op AX, alleen als je geen devices hebt die AX ondersteunen, beter op AC zetten


De snelheid bekabeld is ook te laag, moet boven de 900Mbit/s uit kunnen komen. 

De wifisnelheid hangt onder andere af met wat voor apparaat via welke 5.0 band, N, AC of AX

Bij N kom je niet hoger dan ongeveer 150Mbit/s, via de AC band is dit inderdaad ongeveer 300Mbit/s en via AX ongeveer 800Mbit/s

Ja, wij hebben inderdaad ook voor de bekabelde snelheid een belletje naar kpn gedaan.


Ik begrijp niet helemaal wat je met de N, AC, AX banden bedoeld; bij de specificaties van mijn laptop staat inderdaad 802.11ac , maar ook dat het een max speed van 867Mbps heeft. Is dit niet de wifi snelheid die hij kan halen in theorie dan?

 

De Ookla speedtest geeft maar iets van 20Mbps meer dan de kpn test, helaas


Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?


Hoi @jrml, welkom op ons forum!
Ik zie dat de community je al aardig op weggeholpen heeft!
Heb je al geprobeerd het glasvezelkastje even van het stroom te halen/laten zoals Joep hierboven noemt?


De snelheid bekabeld is ook te laag, moet boven de 900Mbit/s uit kunnen komen. 

Niet perse, dat hangt af van enorm veel factoren zoals de specificaties van het apparaat waarmee getest wordt, van processor tot werkgeheugen tot opslagmedia, maar ook drukte op de server waarmee getest wordt.

 

Bij N kom je niet hoger dan ongeveer 150Mbit/s, via de AC band is dit inderdaad ongeveer 300Mbit/s en via AX ongeveer 800Mbit/s

Niet helemaal juist. Ook bij AC kan je veel hoger halen, ik heb het toevallig gisteren nog getest met mijn AC-accesspoints en zat toch echt rond de 500. 800 is echter wel echt wat er in optimale omstandigheden haalbaar is, vooral op wifi tellen er naast hardwarespecificaties ook nog andere factoren mee: hoe druk is het op de band? Hoe is de antenneplaatsing in zowel het verzendende apparaat als het ontvangende apparaat? Wat is de kwaliteit van de chipset die ze aanstuurt?

 

De maximumsnelheid van 867Mbps die vaak genoemd wordt is op basis van een bepaalde rekensom maar niet iets waarop vertrouwd kan worden. Ik zie Wifi-6 apparatuur voorbij komen dat claimt 4Gbps aan te kunnen, toch knap aangezien zoiets binnen de 5Ghz-frequentieband helemaal niet mogelijk is.


@jrml, we hebben niets meer van je gehoord. Heb je nog een oplossing/verklaring kunnen vinden?