Skip to main content

Download slingert van 13,6 naar 9,9 / upload 5,3 to 0,2. Ik behaal zelden een snelheid van down > 30 en up > 9. Wifi of bekabeld maakt niet uit.

4g reset, dito experiabox. Alle lampjes branden, 2 streepjes bij 4g modem. Zag toevallig zojuist op experiabox oranje lampje van ‘services’, maar die werd weer groen.

Internet via de mobile telefoon gaat sneller, waar ik eigenlijk te vaak naar moet overschakelen als ik veel werk op het internet heb te doen.

Hoe is dit te verbeteren? Suggesties welkom. Vind dit slechte zaak van KPN.

Waarom is dit een slechte zaak van kpn? Het is techniek dus er kan altijd iets mis gaan toch? Welk type modem heeft u en dan bedoel ik het gewone modem niet het 4g modem. 


@Joep1965 goedemorgen Joep, betreft het modem Expriabox v10 met versie V1.01.00T04.0 firmware.


Goedemorgen weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja wil je dat dan doen, ga naar status en dan naar geavanceerd.  Van die pagina een screenshot plaatsen.  Dan kunnen we kijken of daar iets fout gaat. Gaat dat lukken?


@Joep1965 je bedoelt deze?

 


Het is geen geweldig lijntje maar dat was te verwachten. Heb je allebei de modems al gereset? Bij resetten van de modems mogen ze niet met elkaar verbonden zijn.


@Joep1965 Resetten doe ik frequent, maar het niet verbonden zijn was mij onbekend (doe het altijd in de volgorde van 4g en daarna experia). Leidt nu tot up 26/down 9 (wifi) en 24/8 (bekabeld).

Met ‘lijntje’ doe je neem ik aan op de koperen kabel. Is daar nog iets in te verbeteren?


Ik denk dat er aan de vaste verbinding weinig if niets te doen is. Heb je een buitenantenne voor het 4g modem? Met een goed uitgerichte buitenantenne wordt het wel stabieler en een hogere snelheid.  Bij mij komt er moeiteloos 50MB bij.


@Joep1965 Wil je nog eenmaal meedenken op basis van volgende:

  • 4g modem geeft 2 streepjes, dus ontvangst zou goed moeten zijn.
  • Speedtest op mobiele telefoon zonder wifi en buiten gemeten, geeft zowel op 4g als 5g zelfde resultaten qua snelheid.
  • De dekkingskaart kan 4/5g opgezocht en blijk een blinde vlek vlak naast mij te hebben.

Ik denk dan: buitenantenne verdrijft niet de blinde vlek. De dekking is waarschijnlijk het probleem.

Kan KPN daar iets aan doen en waar/bij wie zou ik daarvoor moeten zijn.

Qua prijs maandabonnement gaat Starlink (€ 65 pm) inmiddels interessant worden, toch?


Hoeveel groene pijlen zie je hier als je postcode en huisnummer invult?https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten


 


Nou jij hebt nog groene pijlen!!! Bij mij zijn alleen maar rode. Ik heb uiteindelijk toch een buitenantenne geplaatst en de snelheid ging met 50MB omhoog. Met het modem binnen werkte het ook niet echt geweldig.  Dus ik verwacht dat het bij jou ook echt gaat helpen om de snelheid omhoog te krijgen.


@Joep1965 dank je wel Joep, ik zal de antenne, als ik deze aanschaf, naar beneden (het dal) richten. W


Wel richting de groene pijlen uitrichten.  Heb je het 4gmodem met afneembare antennes??


Yep, is met de afneembare antennes, dus dat zal makkelijk gaan.

 


Ik heb deze. Je kunt het proberen.  Eventueel kan je em binnen twee weken terug sturen. 


@Joep1965 bleek uiteindelijk een koperen leiding die aarde maakte. Dus de basis voor de snelheid is terug.